این روستا که منطقه گردشگری استان می باشد، ۱۵کیلومتری شهر ازنا در استان لرستانه . اشترانکوه که ۴۲۵۰ متر ارتفاع داره و همچنین چهل چشمه در این روستاست، علاوه بر این باغات ودرختان میوه فراوان و شیلات ماهی نیز به تعداد زیادی در اینجا وجود داره . این دهستان بین شهرستان درود و ازنا واقع شده است و از شهر اراک ۱۰۰ کیلومتر فاصله داره

.

 

 

دربند دهستانی بزرگ وسرسبز و بسیار زیبا در جلگه شمالی اشتران‌کوه در نزدیکی شهرستان ازنا در استان لرستان است که به خاطر وجود ایستگاه راه‌آهن در آن از این روستا بنام «ایستگاه دربند» هم یاد میکنند. از چشم‌انداز کوه اشتران کوه این روستا دیده می‌شود.

تیره ماهرو(بهمنی) از ایل بزرگ بختیاری وتیره خادم از طایفه ی پاپی و کلهر در این منطقه سکونت دارند

.

 

 

دربند روستایی پر درخت و سبز است که باغ‌های میوه در آن به وفور یافت می شود. رود خانه ای که ازین روستا میگذرد بسیار پر آب و زلال و دارای آبی گواراست. از طبیعت زیبای این روستا میتوان به درخت‌های بیدستان اشاره کرد. از جلوه‌های دیدنی این روستا ساختمان قدیمی ایستگاه و لانهٔ لک لک هایی که ده‌ها سال روی یکی از دودکشهایش لانه کرده اند میباشد.

.

 

 

کوهنوردانی که به قله‌های اشترانکوه صعود می‌کنند معمولاً برای رسیدن به گهر از مسیر آبادی تیان حرکت می‌کنند. برای رفتن از مسیر تیان می‌توان از راه‌آهن تهران-خرمشهر استفاده کرد و در ایستگاه دربند بعد از ایستگاه ازنا از قطار پیاده شد.