شهر بندری سیریک در باختر شهرستان میناب در مسیر راه آسفالته میناب-جاسک ودر راس الخط آب های دریای مکران (عمان) وخلیج فارس قرار گرفته ومساحتی حدود ۳۳۵۱ کیلومتر مربع دارد و میانگین بلندی آن از سطح دریا ۶متر میباشد و فاصله آن تا شهر میناب ۷۵کیلومتر وتا مرکز استان (شهر بندرعباس) ۱۷۵کیلومتر است وجمعیت آن طبق آخرین آمار ۴۵۰۰۰ نفر میباشد

 

 

⦁ شهر سیریک در راس الخط دریای مکران(عمان)وخلیج فارس با شن های سفید ونقره ای بکر وسواحل گسترده ماسه ای وآب های زلال آبی یکی اززیبا ترین مناطق طبیعی هرمزگان محسوب می شود وچون نگینی در میان بنادر استان هرمزگان می درخشد
⦁ در سیریک از هیاهوی شهرهای بزرگ هرمزگان اثری نیست همه صدای حرکت امواج دریاست که زندگی پرتلاش را تداعی میکند.
⦁ آداب و رسوم مردم سیریک برخاسته از تاریخی پر فراز و نشیب و سراسر بردباری و پایداری ،عزت و سربلندی است جلوه‌هایی از اصالت مردمان سیریک در مراسم عروسی، عزاداری، اعیاد فطر و قربان می توان مشاهده کرد. مردم سیریک مهمان نواز متدین، مهربان، مقاوم، پاکی هایشان در همجواری این همه زیبایی خدادای به خصلتی غیر قابل تغییر بدل شده است. مردمی که انگار پاکی هایشان را از دل دریا غنیمت گرفته‌اند
⦁ مردم سیریک به زبان فارسی و گویش های محلی (لهجه‌ای شیرین از زبان فارسی) و همچنین زبان بلوچی، سخن میگویند .مردم سیریک مسلمان وشیعه وسنی(شافعی)درجوار هم زندگی مسالمت آمیزی سپری میکنند.

 

 

قلعه شاداب (کلاگت):

 

این قلعه در ۴۵ کیلومتری مرکز شهرستان و بر فراز صخره های بلند در روستای کنارجو از توابع بخش بمانی قرار دارد و شامل یکپارچه کوه مرتفع خدا آفرینی است که بر سه طبقه تقسیم می شود از آن قلعه سفالهای رنگارنگی مربوط به قرون متاخر اسلامی بدست آمده و به نظر می رسد از قرن نهم تا یازدهم هجری مورد استفاده بوده است.

 

 

معبد عشاق روستای گروگ:

 

در مورد این بنا افسانه‌ای نقل می شود که حدود جهارصد سال پیش دو نوجوان از طوایف متخاصم به هم دل می بندند. و با مخالفت شدید روبرو می‌شوند این واقعه به مرگ آنها ختم می‌شود سپس دو عاشق نگون بخت را بر شتری سوار کرده و به سوی مقصد نامعلومی حرکت می‌دهند .شتر جسد عشاق در را در مکانی بر زمین می‌گذارد که بعد اقوام آن دو بنای یادبودی در آنجا می‌سازند. چون این منطقه کم آب بوده و در عوض شتران زیادی داشته در ساخت بنا به جای آب از شیر شتر استفاده کرده‌اند.

 

 

قلعه سیریک:

 

قلعه سیریک واقع در روستای سیریک کهنه و در فاصله ۳ کیلومتری شهر سیریک به نام کلات میرحاجی نیز معروف است قرار دارد. این قلعه امیر نشین بوده و در قرن قرن هشتم تا دهم هجری استفاده می شده و در آن سکونت داشته اند.
باغات مرکبات و صیفی جات:
وجود صدها رودخانه فصلی ،دشت ها و جلگه های آبرفتی و خاک حاصلخیز باعث شده کشاورزی در مناطق مهمانی، سرزه، پابیر، گرائیک و کنارجو رونق قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.
به همین علت مکان مناسبی جهت تنوع و گردشگری به شمار می‌آید.

 

 

خور آذینی :

 

خور آذینی دارای دو گونه برتر جنگل های حرا وچندل است حرا درختی است آب شورزی که هنگام مد دریا تا گلوگاه درآاب فرو می رود و به کمک خاصیت تصفیه‌ای پوسته‌اش آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می‌کند.جنگلهای حرا در نزدیکی روستای گناری با وسعتی حدود ۵۰۰ هکتار گسترش یافته اند.وجه متمایز آن با سایر روشیگاههای ماندابی سواحل جنوبی ایران وجود دو گونه گیاهی مانگرو و حرا و گونه منحصر بفرد چندل در کنار یکدیگرند .شرایط زیستی حاکم بر جنگل های این منطقه موچب شده تا گونه های مختلف جانوران و گیاهان در آن ادامه حیات دهند و پرندگان بسیاری در زمستان به این منطقه مهاجرت کنند.

 

 

ساحل زیبای کوهستک:

 

روستای نمونه گردشگری کوهستک در شهرستان سیریک واقع شده است این بندر قدیمی سواحل شنی زیبایی دارد و یکی از مناطق گردشگرپذیر منطقه است ایجاد پناهگاههای صیادی، وجود شناورهای صیادی و تجاری از مزیت‌های این منطقه می‌باشد.
سواحل زیبای سیریک تا گروگ:وجود سواحل زیبای شنی واقع در حد فاصل بین گروگ تا سیریک و احداث بندرگاه چند منظوره در سیریک از مزیت های منطقه است که همواره در طول فصول گذشته، گردشگران و مهمانان زیادی جهت استفاده از جاذبه های طبیعی دریا و ساحل به خود جذب می‌کنند.

 

 

صنایع دستی:

 

هنر با زندگی مردم این منطقه آمیخته است و جزیی از وجود آنهاست. هنرهای دستی رایج در این منطقه شامل برقع دوزی، سوزن‌دوزی زری بافی، گلابتون دوزی و گرگور بافی و سبد بافی از صنایع دستی منطقه می‌باشد.

 

 

منبع: https://bahonarport.pmo.ir/