همه ی ما از طبیعت چیزهایی می دانیم که آنها را یا از کسی شنیده ایم یا در جایی خوانده ایم و یا با تجربه به آن رسیده ایم

 

. بسیاری از باورهایی که درباره طبیعت وجود دارد و نسل به نسل منتقل شده است، باورهایی غلط است مانند اینکه «آب روان، تمیزترین آب است و کاملا می توان از آن آشامید» و یا باورهایی از این دست که کاملا اشتباه هستند. بسیاری از این باورهای اشتباه در شرایطی می توانند جان انسان را به خطر بیندازند و به همین دلیل خوب است این باورها را بشناسید تا وقتی در شرایط قرار گرفتید، بتوانید درست را از نادرست تشخیص بدهید. با بوم نشین همراه باشید

 

باور غلط: آب جاری قابل اشامیدن است

 

واقعیت این است که حتی سریعترین و کریستالی ترین آب جاری هم می تواند منبع میکروب و بیماری باشد. برای مثال اگر جسد یک حیوان در کنار رودخانه باشد و آب گذرا به آن بخورد، مطمئنا این آب می تواند منبع انتقال میکروب باشد. اگر چه آب جاری خیلی تمیزتر از آب راکد است و احتمال وجود بیماری در آن کمتر است اما دلیل نمی شود که حتما تمیز باشد. اگر در جایی بودید و زمان هم داشتید می توانید آب را با برداشته و با نور خورشید فیلتر کنید. اگر هم زمان زیادی نداشتید و برای زنده ماندن نیاز به آب داشتید، چاره ای جز خوردن آن ندارید.

 

باور غلط: خزه ها در قسمت شمالی درختان رشد می کنند

 

این باور صد درصد درست نیست اما اشتباه هم نیست. در واقع خزه ها در مناطقی که سایه باشد رشد می کنند بنابراین در قسمت شمالی درختان، خزه ها رشد بهتری دارند چون خورشید در بالا و به سمت جنوب حرکت می کند. این موضوع در نیمکره ی شمالی زمین درست است اما در نیمکره ی جنوبی، به دلیل تغییر تابش نور خورشید، خزه ها در سمت جنوبی درخت رشد بهتری دارند.

 

باور غلط: سیر پشه ها را فراری می دهد

 

شاید ندانید اما یک واقعیت وجود دارد و آن هم این است که فقط پشه های ماده نیش می زنند! پشه ها در واقع قربانی ها را از طریق بو و بینایی انتخاب می کنند و این باور که سیر پشه ها را دفع می کند خیلی درست نیست چون در سال ۲۰۰۵ دانشمندان بعد از انجام تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که بو تند ربطی به دفع حشرات و پشه ها ندارد. در واقع بیشترین چیزی که پشه ها را جذب انسان می کند، گرمای بدن اوست بنابراین مثلا فردی که خیلی عرق کرده است، یک قربانی ایده آل برای پشه هاست! پس بهتر است به پوستتان سیر نمالید چون در اینصورت به جای فراری دادن پشه ها، دوستانتان را فراری می دهید!

 

باور غلط: انواع توت های درختی برای خوردن سالم هستند

 

این باور کاملا اشتباه و یکی از خطرناک ترین باورهاست. بد نیست بدانید حدود ۵۰ درصد توت های قرمز، سمی هستند اما توت های آبی و سیاه، معمولا سالم و امن هستند و می توان آنها را خورد. البته یادتان باشد که گفتیم «معمولا». در واقع امتحان همه نوع توتی بدون دانستن نوع آن مرگبار است.

 

منبع: الی گشت