طالقان یک از ییلاق‌های نزدیک به تهران است که با جاذبه‌های دیدنی، مقصدی پرجاذبه و مناسب برای سفرهای یک روزه در روزهای تعطیل و آخر هفته محسوب می‌شود

 

 

طالقان یکی از زیباترین ییلاقاتو از دیدنیهای اطراف تهران است که میان کوه‌های البرز قرار گرفته است و به خاطر ارتفاعات و قله‌های سرسبز و زیبایش شناخته می‌شود. وجود روستاهای جذاب بی‌شمار، باغات میوه بسیار، چشمه‌سارهای فراوان، آبشارهای خروشان پرتعدد، کوه‌های بلند و سر به فلک کشیده، یخچال‌های طبیعی، مناظر طبیعی چشم‌نواز، آثار تاریخی و امکان پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در کوچه باغ‌ها و چمن‌زارهای آن، این شهر را به مقصدی پرجاذبه برای سفرهای یک روزه در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها تبدیل کرده است. این منطقه از روستاهای مختلفی تشکیل شده که هرکدام زیبایی‌ها و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. در ادامه همراه بوم نشین باشید تا جاهای دیدنی‌ طالقان، این ییلاق منحصربه‌فرد را به شما معرفی کنیم.

 

 

 

سد و دریاچه طالقان

 

سد زیبای طالقان که روی «رودخانه شاهرود» قرار گرفته است، یکی از زیباترین و ارزشمندترین سازه‌های طالقان و یکی از محبوب‌ترین نقاط سفر گردشگران به این شهر است. دریاچه‌ای که پشت سد وجود دارد، چشم‌اندازهای خاص و مناظر طبیعی ویژه‌ای در این ناحیه به وجود آورده و محلی جذاب و شگفت‌انگیز برای علاقه‌مندان به ماهیگیری است.

 

 

 

ارژنگ قلعه

 

ارژنگ قلعه بنایی کهن و به‌جای مانده از دوران پس از اسلام در روستای میناوند است و از جاذبه‌های تاریخی شهر طالقان به شمار می‌رود. این قلعه در گذشته اثری ارزشمند و مهم برای جلوگیری از حملات احتمالی دشمنان در دوران اسماعیلیان بوده است که اکنون تنهای بخشی از آن باقی مانده است.

 

 

 

آستان مقدس امامزاده قاضی میر سعید

 

آستان مقدس امامزاده قاضی میر سعید در روستایی به همین نام قرار گرفته و از امامزاده‌های محبوب شهر طالقان در ساوجبلاغ به شمار می‌رود. این امامزاده متعلق به سده‌های میانی و متاخر دوران پس از اسلام است و از آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی ایران محسوب می‌شود. هرساله مراسم ویژه عاشورا و تاسوعا در این امامزاده برگزار می‌شود که مورد توجه بیشتر اهالی این منطقه قرار می‌گیرد. و نکته جالب این روستا هم نام بودن تمامی اهالی روستا که همه از سادات هستند است.

 

 

 

روستای ایستا

 

روستای ایستا از مرموزترین روستاهای ایران است که همان طور که از نامش پیدا است مردمان آن در زمان توقف کرده‌اند. مردم این روستا از امکانات دنیای امروزی و تکنولوژی‌های آن از قبیل آب لوله‌کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات و وسایل ارتباطی استفاده‌ای نمی‌کنند. آن‌ها فاقد شناسنامه هستند و جزو آمار جمعیت ایران محسوب نمی‌شوند و هیچ‌گونه خدمات دولتی نیز دریافت نمی‌کنند.

 

 

 

آبشار شله بن

 

آبشارهای فصلی و دائمی طالقان بسیار پرطرفدار هستند و از جلوه‌های طبیعی آن محسوب می‌شوند. یکی از این آبشارها، آبشار شله‌بن است که مسیر رسیدن به آن نیز بسیار دیدنی و منحصربه‌فرد است.

 

 

 

روستای اورازان

 

روستای اورزان یا آب‌ریزان از جمله روستاهای دیدنی و سرسبز طالقان است که به‌عنوان زادگاه نویسنده نامور ایرانی «جلال آل احمد» شناخته می‌شود. جلال آل احمد همچنین کتابی به نام «اورازان» نوشته که در آن درباره آداب، رسوم، فرهنگ و زبان مردم این روستا توضیح داده است. از جمله ویژگی‌های ویژه این روستا می‌توان به آبشار اورزان، باغ‌های گردو، لاله‌های زیبا و چشمه‌های دائمی اشاره کرد.

 

 

 

آبشار کرکبود

 

آبشار کرکبود، آبشاری کوچک اما باشکوه در شهر طالقان است که به خاطر رنگ کبود کوه‌های اطرافش به این نام معروف شده است.

 

 

 

روستای دیزان

 

روستای دیزان روستایی در طالقان است که در دامنه رشته کوه‌های البرز مرکزی قرار گرفته است. این روستای فوق‌العاده زیبا از دشت‌ها و مراتع سرسبزی برخوردار است و می‌‌گویند نام خود را به خاطر وجود قلعه‌های متعدد باقی مانده از دوران اسماعیلیان گرفته است. در ابتدا نام روستا «دژان» به معنی «دژها» بوده که بعدها به دیزه، دیزج و دیزان تغییر یافته است.

 

 

 

خانه آیت الله طالقانی

 

خانه آیت‌الله طالقانی، خانه‌ای خشتی و گلی در روستای گیلرد طالقان است که دارای معماری سنتی مربوط به دوران قاجاریه است.

 

 

 

آبشار سوهان (چره)

 

آبشار سوهان در ۲۵ کیلومتری شهر طالقان قرار گرفته است. این آبشار دارای ۱۲ متر ارتفاع است که از نهرهای دائمی و پرآبی بهره‌مند است که حتی در فصل پاییز نیز مناسب هستند. وجود درختان گردو، سیب، گوجه سبز، زردآلو، انگور، گلابی و درختان میوه دیگر، به زیبایی‌های این منطقه افزوده است.

 

 

 

روستای میر

 

روستای زیبا و بکر میر در ۴۰ کیلومتری شهر طالقان قرر گرفته است و از دیدنی‌های طبیعی و دست‌نخورده فراوانی برخوردار است.