از جاذبه های استان لرستان رودخانه ماربره است که در شهرستان ازنا و دورود واقع شده است و می توان گفت از منحصر به فردترین رودخانه ی این استان است.

.

 

 

محیط آرام و طبیعت بکر و زیبا که به دور از هیاهوی شهری است این رودخانه را بهترین مکان برای گذراندن اوقات و فراغت در کنار خانواده کرده است . اوج زیبایی این منطقه در فصل بهار وتابستان است گل های رنگارنگ و صدای دلنشین پرندگان زیبایی این منطقه را در این ماه ها دو چندان می کند. رودخانه ماربره در بستر حرکت خود از عمق مختلفی برخوردار است به همین علت جای مناسبی برای شنا نیست به خصوص هنگامی که به دلیل بارش زیاد یا آب شدن برف کوه ها از شدت و عمق بیشتری برخوردار می شود.

.

 

 

رودخانه ماربره یکی از سرچشمه های مهم رودخانه سزار است و از بهم پیوستن رودهای الگودرز، ازناز به وجود می آید اگرچه در منطقه ی خشک قرار گرفته است ولی به دلیل وجود کوه ها ی مرتفع و آب های زیرزمینی همیشه مملو از آب بوده است. از کوه های مرتفع سربند اراک چشمه و آبراهه ها جاری می شود بعد بهم پیوستن، یک رود به نام رودخانه تیره را تشکیل می دهند این رود پس از طی مسافت ها و گذر از مکان های مختلف با رودخانه بیاتون و آب سرده یکی می شوند و در شهرستان دورود به رود خانه ماربره می پیوندد. رودخانه ماربره و رودخانه تیره در شهر دورود باهم یکی می شوند و در تنگ پنج رودخانه سزار نام می گیرد و سرانجام به رودخانه کرخه می رسند و در نهایت به تالاب هورالعظیم می ریزد.

.

 

 

از ویژگی های مهم رودخانه ماربره پرآب بودن آن در تمام فصول سال است که تاکنون هرگز خشک سالی را به خود ندیده است به همین دلیل زیستگاه اصلی و دائمی آبزیان شده است علاوه بر این منبع اصلی تامین آب زمین های کشاورزی است که سال ها مورد استفاده کشاورزان قرار گرفته است. این رود در طول مسیر خود درختان بسیاری را سیراب می کند از آنجایی که اکثر درختان این منطقه کهن سال هستند می توان گفت این رود هم قدمت چند صد ساله دارد محیط سرسبزی که در اطراف این رود به وجود آمده است محل زندگی حیوانات و گونه ای از پرندگان شده است که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به این محیط بهتر است از آتش روشن کردن و شکستن درختان جلوگیری کرد.