کوه پریز در۱۰ کیلومتری جنوب شهر دورود قرار گرفته است. که ارتفاع آن به ۳۰۷۰ متر می رسد. جنوب پریز به دره ی معروف نی گاه متصل است.یکی از منظره های زیبای کوه پریز تنگه ازنادر می باشد که در قسمت شرقی پریز قرار گرفته است.

.

 

 

معروفترین قله پریز معروف به “کر و دختر” می باشد که افسانه های زیبای در این مورد بین بومیان قدیمی این منطقه در مورد این قله وجود دارد .از دیگر مناطق زیبای آن سرابی است که در روستای دره اسیر می باشد که هر ساله پذیرای هزاران گردشگر است . در رراه صعود به پریز کوه چشمه راکن قرارگرفته که محلی برای استراحت کوهنوردان است.از عجایبی که در شهرستان دورود ودر ارتفاعات کوه پَریز قرار گرفته است، چاه ساز و دهل است. این چاه را می‌توان بزرگترین چاه کوه پریز شهرستان دورود دانست.همانطور که از نام این چاه میتوان پیش بینی کرد، از درون این چاه می‌توان صدایی شبیه به ساز و دهل که از ابزار موسیقی محلی لرستان است را شنید. از دلایل اصلی تولید صدا در این چاه، فشار هوای وارد و خارج شده در آن است به نحوی که زمانی فردی در نزدیکی دهانه این چاه قرار می‌گیرد، فشار هوا باعث می‌شود تا فرد به درون چاه کشیده شود.
پریز مانند قله ایست که سر از زمین برافراشته است، اما با قدری گردش مجموعه‌ای نادر از زیبایی است.
.
احترام به طبیعت احترام به زندگیست و احترام به زندگی احترام به خالق است . گونه زنده ای که امروز ناپدید می شود ، فردا دیگر سر بر نخواهد داشت . مرگ هر بوته سبز؛ مرگ ما انسان هاست .
دورود جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی از قبیل کوه، جنگل، رودخانه، سراب، دره و حیات وحش دست نخورده داردبطوریکه لقب پایتخت طبیعت ایران را برای این شهربه ارمغان آورده است. پس بیایید این موهبت الهی را قدر بدانیم .وبا یاری یکدیگر در حفظ این جاذبه های گردشگری وطبیعت سرسبزوآبشارهای زیبا بکوشیم.