تنگه هلت ، شگفتی طبیعت لرستان

شگفت انگیز ، منحصر به فرد ، زیبا ، پر رمز و راز ، همه ی اینها واژه هایی هستن که با دیدن تنگه هلت به ذهن میرسه . گاهی قصور از بیان زیبایی ها ، راهی برای ما نمیذاره جز اینکه دعوت کنیم که از نزدیک ببینید و خودتون این همه شگفتی رو لمس کنید ، رودخانه ای محصور در میان صخره های سر به فلک کشیده و صیقل خورده که بین دو تخته سنگ غول آسا به اسم تنگه هلت گرفتار میشه . تنگه هلت ، یکی از بکر ترین جاذبه ها ی گردشگری لرستان که در ۹۰ کیلومتری جاده ی خرم آباد پل زال قرار داره. اگه می خواید یه سفر ماجراجویانه در لرستان داشته باشید در ایام کم بارش سال ، به تنگه هلت برید . اونجا می تونید صخره نوردی کنید ، برای دسترسی به دیدنی های بکرتر از زیر تخته سنگ ها عبور کنید ، رودخانه نوردی کنید و لذت ببرید.

چگونگی به وجود آمدن تنگه هلت

در نزدیکی بزرگراه خرم آباد پل زال کنونی ، یه دریاچه وجود داشته که یه سد روی اون ساختن. بر اثر بارندگی های زیاد در طولانی مدت ، آب سد سرازیر میشه و با آب چشمه ها و آب های جاری یکی میشه و رودخانه ای رو به وجود میاره . توی مسیر این رودخونه ، صخره های رسوبی قرار دارن و آب رودخونه با جریان پیدا کردن مسیر هلت رو به وجود میاره و در هلت محبوس میشه .
تنگه هلت در لرستان یک اثر طبیعی به شمار میره که در طول زمان پدید آمده. جالبه بدونید جاذبه ی زیبایی که هم اکنون مشاهده می کنید نتیجه گذر میلیون سال آب رودخانه از قله یک کوه در بین سنگ های کوهه که نتونسته میان کوه رو بشکافه و مسیری رو برای خودش فراهم آورده. به عقیده ی کارشناسان در سال های گذشته ورودی تنگه به شکل سد یا دریاچه ی بوده و پس از آمدن سیلاب، آب مسیر خود رو باز کرده و بعد از اون بخش ورودی تنگه نمایان شده.

بهترین فصل برای سفر به تنگه هلت

بهترین زمان برای سفر به تنگه هلت پلدختر در لرستان اواخر مرداد تا اوایل پاییزه. به طور کلی برای بازدید از این طور مناطق تفریحی که پای آب در میانه فصل تابستان بهترین گزینه است اما در این منطقه به دلیل گرمای طاقت فرسایی که در بخش جنوبی کشور برقرار است مانع از لذت بردن شما در سفر می شود بنابراین سعی کنید سفرتان اواخر تابستان و اوایل پاییز باشه.
نیازمندی های سفر به تنگه هلت لرستان
همانطور که در بالا هم گفتیم برای سفر به این منطقه نیازی به وسایل خیلی حرفه ای نیست و تنها کافیه که وسایلی نظیر پاور بانک، کاور ضد آب برای دوربین، حوله، لباس اضافه، کلاه، عینک آفتابی، داروهای ضروری، تلفن همراه، غذاهای آماده و میان وعده ای رو همراه خودتون داشته باشید. اگر می تونید یک جفت دمپایی همراه خودتون بیارید که کفش هاتون هنگام عبور از آب خراب نشه.

بایدها و نبایدها در تنگه هلت

 توجه داشته باشید که اگه می خواهید در آب شنا کنید از قبل مسیرتون رو بررسی کرده باشید تا با سنگی برخورد نکنید و حادثه ی بدی براتون رخ نده.
 به دلیل ارتعاش صدا و ریزش احتمالی سنگ ها از فریاد زدن پرهیز کنید.
 به دلیل وجود سنگ در این تنگه به هیچ وجه درون آب شیرجه نزنید.
 ساعات اولیه روز بهترین زمان برای رفتن به تنگه است.
 بهترین روش برای رفتن به تنگه هلت پلدختر در لرستان اینه که یک راهنمای حرفه ای همراهتون باشه.
 سعی کنید از بردن خوراکی درون تنگه به شدت خودداری نمایید! چرا که در طول مسیر خیس میشه و همینطور باعث کثیف شدن تدریجی رودخونه میشه و این گامی در نابودی طبیعت بکر کشورمونه.

مسیر دسترسی

از لاین خرم آباد اندیمشک تا انتهای تونل ترشان حرکت کنید ، بعد از اینکه از تونل ترشان بیرون رفتید ، سمت راست یک بریدگی می بینید ، وارد اون بشید و از زیر گذر به لاین مخالف یعنی لاین مسیر اندیمشک – خرم آباد وارد شید و به سمت خرم آباد حرکت کنید . پس از گذر از تونل گندم کار و ترشان مابین خروجی تونل ترشان و ورودی تونل خرگوشان سمت راست یک فضای باز وجود داره که باید خودرو های خودتونو اونجا منطقه پارک کنید و بقیه مسیر رو پیاده روی کنید. برای کامل کردن لذت سفر ، میتونید از اقامتگاه های بومگردی اطراف تنگه هلت ، برای اسکان استفاده کنید و از طریق بوم نشین برای رزرو اقامتگاه بومگردی اقدام کنید.

منبع: برولاک