آریزونای ایران، تنگه شیرز کوهدشت

سفر به تنگه شیرز ، قدم به قدم و لحظه به لحظه هیجان انگیزه ، هیجانی همراه با تلفیق سکوت و صدای گذر آب و موسیقی آبشار ، با نظاره ی درخشش خورشید ازلابه لای درختان ، انعکاس زیبایی ها از صخره ها و بهت از این همه شگفتی ساکت و پرصدا. تنگه شیرز ، در محل تلاقی استان کرمانشاه، ایلام و لرستان ، جایی در کوهدشت لرستان لرستان ، یکی از جاذبه های گردشگری لرستان ، که طرفدارای خیلی خاص و زیادی داره ، چشمه های جوشان ، رودخانه های جاری ، درختانی سبز و صخره هایی صیقلی ، تنگه شیرز رو به یکی دیدنی های لرستان تبدیل کرده. این تنگه ۵ کیلومتر طول داره و در اون رودخانه ای جریان داره که در دهانه ورودی شیرز به رودخانه سیمره می پیونده.
درباره تنگه شیرز

دیواره هایی با ارتفاع ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر این رودخونه رو محصور کردن. شیب این دیواره ها با ارتفاعی کمتر از ده متر در نزدیکی روستای گُدارگَه شروع میشه و در پرتگاه هفت رَک و انتهای دره به اوج خودش میرسه. توی ورودی شیرز یه شیب کوتاه هست که اگه اون رو پشت سر بذاری ، به یه منطقه مسطح و باز میرسیم که درست کنار رودخونه است و محل مناسبی برای کمپ زدن و توقفه. از زیبایی های مسیر ، رویش درختان در کنار صخره های سخته ، این صخره ها که گاهی کوتاه و گاهی سر به فلک کشیدن ، در اثر فرسایش زیبایی خیره کننده ای به خودشون گرفتن. دیواره های این صخره ها در اثر بارندگی دچار فرسایش شدن و رگه های سیاه رنگی به خودشون گرفتن که اونا هم به نوبه ی خودشون تماشائین.
جذابیت تنگه شیرز، به زیبایی های طبیعی ختم نمیشه ، بلکه محوطه هایی باستانی از عهد حجر را نیز در خود داره . این محوطه ها آثاری از زندگی غارنشینی رو جلوه میدن که خیلی از بیننده ها رو به خودشون جذب می کنن. جالبه که بدونید ، این جاذبه ی طبیعی به عنوان یک پدیده ی جغرافیایی منحصر به فرد به عنوان یکی از جاذبه های ژئوتوریسم در ایران در نظر گرفته شده و به ثبت ملی رسیده.

در میانه های تنگه شیرز ، آبشار های کوچیکی زندگی می کنن که صحنه های خیلی دل انگیزی ایجاد می کنه ، چشمه های زلال، سخاوت تنگه ی شیرز رو نمایش میده. صخره های تنگه ی شیرز هم با سوراخ های مشبکی شکل ، آشیونه ی مناسبی برای پرندگان شدن. در تنگه شیرز غاری به طول ۱۵۰ متر وجود داره که رودخونه ای رو از میان خودش عبور می ده. آب این غار تا زانو هم میرسه و سرچشمه اش محلی به اسم نیزه است. برای رفتن به داخل غار باید تن به آبی سرد زد ، اما تماشای شگفتی های خلقت و استالاگتیت ها ، فقط با تن دادن به این آب سرد ممکنه .در میانه دره شیرز ستونی وجود داره که به دست طبیعت و در طی میلیونها سال به دست باد و زلزله به وجود اومده. ارتفاع این ستون از کف صخره تا راس ۸۰ متر و قطرش ۱۰ متره و مناره سنگی نام گرفته. اطراف تنگه شیرز درخت های انبوه بلوط ، انجیر ، گلابی وحشی وجود داره ، حیوون هایی مثل خرگوش ها ، بزهای کوهی ، ماهی های رودخونه ها ، یه باغ وحش کم نظیر رو در تنگه شیرز نمایش میدن.

• برای دیدن تنگه شیرز کی سفر کنیم؟
کوه های مرتفع و دره های نسبتا عمیق، وضعیت اقلیمی سرد و کوهستانی را بر منطقه حاکم کرده اند. بهار و تابستانی معتدل و پاییز و زمستان سرد از ویژگی بارز این نوع اقلیم می باشد. بنابراین بهترین زمان برای بازدید از تنگه شیرز در بهار و تابستان است.

• مسیر دسترسی
برای بازدید از این تنگه می‌توانید از کرمانشاه، ایلام یا لرستان به آن برسید. بهترین مسیر برای دسترسی به تنگه از طریق جاده اولادقباد است. دو کیلومتر انتهایی مسیر یک خاکی مناسب است و در نهایت به پارکینگی می‌رسید که در کنارش یک مجتمع شیلات قرار دارد. از اینجا باید با پای پیاده به داخل تنگه مسیر خود را ادامه دهید.