با شروع شدن فصل بهار بسیاری از موجودات از خواب زمستانه بیدار می‌شوند و خود را برای شروع زندگی دوباره در روز‌های گرمتر پیش رو آماده می‌کنند. البته چنین حالتی در انسان‌ها نیز نمایان است، از آنجایی که روز‌های زمستان کوتاه و شب‌های آن بلند است؛ بدن ما بیشتر با تاریکی هوا و همچنین خوابیدن عادت می‌کند. با این شرایط تا بدن ما به روز‌های بلند و گرمتر فصل بهار عادت کند، احساس کسالت و خواب آلودگی می‌کنیم. چنین امری از نظر ساعت زیستی و فیزیولوژی بدن، کاملا طبیعی است و تا زمانی که بدن خودش را با شرایط جدید وفق ندهد، حالت کسالت و خواب آلودگی بر آن حاکم خواهد بود.

 

اگر چه خواب آلودگی در فصل بهار بیماری به حساب نمی‌آید، اما می‌تواند زندگی طبیعی هر فردی را دچار اختلال کند. با چنین وضعی باید به فکر چاره بود تا بتوان خواب آلودگی را از خود دور کرد. خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که با پیروی و اجرای آن در زندگی روزمره می‌توان ساعت داخلی بدن را زودتر از حالت معمولی تنظیم کرد و آن را با روز‌های بلند و گرم فصل بهار و تابستان آماده کرد. در ادامه این مطلب شما را با ۷ روش برای برطرف کردن خواب آلودگی حاصل از فصل بهار آشنا می‌کنیم تا به کمک این برنامه‌ها بتوانید خواب آلودگی را از خود دور کرده و شاداب‌تر به کار‌های روزمره خود بپردازید. هوشیار بودن در بسیار از کار‌ها از جمله رانندگی و کار با دستگاه‌های پر خطر امری بسیار ضروری است، از این رو رفع کسالت و خواب آلودگی در فصل بهار برای چنین افرادی در اولویت کار‌ها قرار دارد؛ چرا که یک لحظه چرت زدن و غفلت در حین کار می‌تواند باعث صدمات جبران ناپذیر و حتی به مرگ نیز منجر شود. از این رو باید برای رفع کسالت باید به فکر یک چاره اساسی و کارساز بود.

 

 

۱- ورزش بیشتر به همراه خواب کافی

 

تقریبا هشت ساعت خواب برای بزرگسالان کافی است. البته خوابیدن بیش از حد می‌تواند فعالیت هورمونی مغز را کاهش دهد که این امر می‌تواند در بیدار شدن و خوابیدن افراد تداخل ایجاد کند. اگر به اندازه کافی بخوابیم، به راحتی می‌توانیم از خواب بیدار شویم و در چنین شرایطی با کسالت کمتری روبرو خواهیم شد. البته ورزش کردن مستمر و کافی سیستم گردش خون ما را سرعت می‌بخشد. در چنین شرایطی کار اکسیژن رسانی در بهترین حالت ممکن صورت می‌گیرد. وقتی بدن ما با اکسیژن کافی روبه‌رو شود، سطح هوشیاری ما نیز بالاتر می‌رود. در چنین شرایطی به صورت طبیعی بیدارتر و هوشیارتر خواهیم بود. ورزش‌های هوازی چون؛ دویدن، شنا و حتی طناب زنی می‌تواند سطح هوشیاری ما را بالاتر ببرند. از این رو توصیه می‌شود؛ چنین ورزش‌هایی را برای رفع کسالت حاصل از فصل بهار در برنامه روزانه خود لحاظ کنید.

 

۲- مصرف مواد طبیعی کافئین دار البته در حد مجاز

 

نوشیدن یک فنجان نوشیدنی طبیعی کافئین‌دار مثل قهوه و چای برای سلامتی ما مفید است. البته توصیه می‌شود که این گونه نوشیدنی‌ها را درغلظت کم مصرف کنید تا برخی از اعضای ما دچار مشکل نشوند. همان طور که می‌دانید مصرف مواد غذایی کافئین دار یک روش موثر برای دوری از کسالت و خواب آلودگی است، البته شما احتمالا نیم ساعت پس از مصرف آن با اثرات ضد خواب آلودگی آن روبه‌رو خواهید شد. از یاد نبرید مصرف بیش از حد مواد غذایی و نوشیدنی‌های کافئین دار می‌تواند باعث بالا رفتن ضربان قلب شود، این امر به نوبه خود می‌تواند سطح اضطراب و استرس را در بدن افزایش دهد. البته با بالا رفتن سطح استرس و اضطراب در بدن؛ مشکلات قلبی، بدن ما را تهدید می‌کنند. از این رو در مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار به هیچ عنوان زیاده روی نکنید. از منابع عمده و طبیعی کافئین در بین گیاهان می‌توان به؛ قهوه، چای و کاکائو نام برد.

 

۳- مصرف پروتئین و میوه بیشتر به همراه کاهش مصرف غذا‌های پرچرب

 

تحقیقات در رابطه با خواب آلودگی فصل بهار و میزان مصرف مواد غذایی نتایج بسیار جالبی را ارائه داده است. در این تحقیقات ثابت شده است که خواب آلودگی در فصل بهار معمولا با کاهش میزان پروتئین و انواع ویتامین‌ها و حتی عدم تعادل اسید‌های داخلی بدن همراه است. شما برای اینکه از هوشیاری بیشتری در فصل بهار برخوردار باشید، باید مصرف مواد غذایی پروتیئن دار و مصرف میوه‌ها را افزایش دهید. برای بر طرف کردن نیاز بدن به پروتئین بهتر است، از ماهی آزاد و تخم مرغ بیشتری استفاده کنید و برای تامین ویتامین بدن بهتر است؛ مرکبات به ویژه لیمو و حتی سبزیجات قلیایی را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. باید توجه داشت که مصرف مواد غذایی پر چرب می‌تواند تاثیرات معکوسی روی بدن داشته باشد و آن را با کسالت و خواب آلودگی بیشتری روبه‌رو کند. از این رو مصرف مواد غذایی پرچرب را در حد امکان از سبد غذایی خود حذف کنید.

 

۴- شستن و پاشیدن آب سرد بر روی صورت

 

اگر نوشیدن یک فنجان قهوه نتواند شما را به اندازه کافی سرحال کند. سعی کنید با استفاده از آب سرد و شستشوی کامل صورت خود با آن، خواب آلودگی و کسالت را از خود دور کنید. البته استفاده کردن از خمیر دندان با طعم نعناع نیز می‌تواند در هنگام مسواک زدن بدنتان را هوشیارتر کرده، چرا که عطر و بوی نعناع قادر است، سطح هوشیاری و شادابی شما را بالا ببرد.

 

۵- قرار گرفتن در معرض جریان هوای تازه

 

اطمینان حاصل کنید که در اتاق خواب و یا در محل کار خود حتما با جریان هوای تازه در تماس باشید. در بیشتر موارد باز کردن پنجره محل کار و یا اتاق خواب می‌تواند این جریان هوای تازه را به سمت شما جاری کند. وقتی شما در مسیر جریان هوای تازه قرار می‌گیرید با اکسیژن بیشتری روبه‌رو می‌شوید. در واقع با ورود اکسیژن بیشتر به شش‌های شما بدنتان شاداب می‌شود و در نتیجه کسالت و خواب آلودگی از شما دور می‌شود. هر چقدر اندام‌های داخلی شما به ویژه مغزتان با هوای تازه بیشتری در تماس باشد به همان اندازه سطح هوشیاری شما نیز بالاتر می‌رود. البته قدم زدن در طبیعت و یا حتی پارک‌های درون شهر نیز می‌تواند هوای تازه بیشتری را در اختیارتان قرار دهد.

 

۶- آب کافی بخورید

 

سعی کنید همواره یک بطری آب در اختیار داشته باشید تا با استفاده از آن بتوانید آب مورد نیاز بدنتان را به خوبی تامین کنید، جالب است بدانید نوشیدن آب زیاد به بدن‌تان این امکان را می‌دهد تا سموم انباشته شده در بدن که گا‌ها باعث کسالت و خستگی می‌شوند را از بدنتان دفع کنید. از این رو توصیه می‌شود به مقدار کافی آب بنوشید. البته نوشیدن آب لیمو به همراه زنجبیل نیز می‌تواند ویتامین‌های ارزشمندی را در اختیارتان قرار دهد. از این رو شما با چنین ترکیبی می‌تواند به جنگ کسالت و حتی خستگی بروید.

 

۷- استفاده از گل‌های معطر در فضای داخلی و خارجی خانه و محل کار

 

بوییدن گیاهان معطر می‌تواند کسالت را از شما دور کند، برای اینکه همواره چنین بو‌های معطر و طبیعی را استشمام کنید، کافی است یک الی دو گلدان از گیاهان معطر هم چون، نعناع، ریحان و یا دیگر گیاهان معطر را در فضای داخلی خانه و یا روی بالکن خانه‌تان پرورش دهید تا علاوه بر استفاده از برگ‌های آن برای تغذیه از عطری که توسط این گونه گیاهان معطر ایجاد می‌شود، سطح هوشیاری‌تان را در فصل بهار افزایش دهید. البته استفاده از عصاره طبیعی این گونه گیاهان نیز می‌تواند روشی موثر برای درمان کسالت و خواب آلودگی فصل بهار باشد. برخی از مردم برای رهایی از سردرد سعی می‌کنند از عصاره گیاهان معطر برای این منظور بهره ببرند.

 

نکته: اگر هیچکدام از مواردی که ذکر شد باعث کم شدن کسالت و یا خواب آلودگی شما نشد. نگران نباشید تا پایان ماه فروردین، کسالت و خواب آلودگی حاصل از فصل بهار از شما دور خواهند شد، چرا که بدن به صورت طبیعی با این نقیصه مبارزه کرده و آن را برطرف خواهد کرد.

 

منبع: فردا نیوز