کوه کرکس یکی از رشته کوه‌های مرکزی ایران است که در شهر کاشان در قسمت غرب شهرستان نطنز قرار دارد. سطح زیر پوشش کوهستان کرکس در استان اصفهان بالغ بر ۳۰۰ هزار هکتار است که ۷/۹۷ هزار هکتار منطقه حفاظت شده و غیر قابل شکار است. این کوه به دلیل ارتفاع زیاد همیشه پوشیده از برف است.

.

 

 

جنس سنگ‌های این کوه از سنگهای آذرین است. کوهنوردان استان اصفهان در فصل های پاییز و بهار این کوه را یکی از مکانهای مناسب برای کوهنوردی میدانند. در صورتی که برای کوهنوردی به این کوه رفته‌اید می توانید تجربیات خود را در این خصوص با سایر خوانندگان در میان بگذارید.

.

 

 

وجه تسمیه :

.

علت نامگذاری قله کرکس بخاطر وجود کرکس‌های کوچک و سیاه رنگ است که همچون باز شکاری بر فراز دامنه آن در پروازند. حمدالله مستوفی در خصوص این کوه اینگونه نقل می‌کند که کوهی سخت و بلند است که از بلندی، کرکس بر فرازش نمی‌رود و بدین‌سان به این نام مشهور است.

.

 

 

پوشش گیاهی :

.

دامنه‌های کرکس به دلیل وجود منابع آب کافی و نیز اعتدال شرایط اقلیمی و رویش انواع گیاهان مرتعی، زینتی و تجاری در ردیف مراتع نسبتاً خوب منطقه و کشور است. پوشش گیاهی منطقه بیشتر شامل گیاهان بوته‌ای (انواع گندمیان، درمنه، گون، گیاهان دارویی و …) و درختچه‌هایی است که به صورت پراکنده دیده می‌شود. در ارتفاعات بالاتر بخاطر سردی و حجم برف در نیمی از سال و گرما و شدت آفتاب در نیم دیگر سال به جز بوته های خار پوشش گیاهی دیگری دیده نمی شود.

.

 

 

گوناگونی جانوری :

.

منطقه کرکس به گونه‌ای است که امکان وجود انواع جانوران وحشی اعم از خزندگان، پرندگان و پستاندارانی نظیر کل و بز، قوچ و میش وحشی، آهو، گراز (خوک وحشی )، گرگ، شغال، روباه، کفتار، پایکا ( نوعی موش صحرایی که در ارتفاعات زیست می‌کند) وجود دارد اما از این میان تیم آرش تنها چند راس کل و بز در منطقه رویت کرد.

.