کوه پریز از زیباترین و عجیب ترین جاذبه های طبیعی دورود پایتخت طبیعت ایران است که در دامان خود شگفتی ها و زیبایی های بسیاری در دل خود جای داده. اگر اهل کوه نوردی هستید. این مطلب را از دست ندهید.

.

 

 

اگر مطلب من پیگیر بوده باشید نام کوه پریز را زیاد در مطالبم دیده اید، حال اینکه فرصت پیش آمده تا در مورد این کوه زیبا عجایب طبیعی آن برای شما کوهنوردان خوب همراه درناتریپ بنویسم! امروز روی صحبت و نوشته ام با کوهنوردان است… معرفی کوه پریز که اگر یک بار قدم در مسیرش بگذارید شما وسوسه می کند تا دوباره کوله ببندید و قدم در مسیر پر پیچ و خم در دل این کوهستان بگذارید.

.

 

 

درباره ی پریز کوه

.

 

کوه پریز در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر دورود قرار گرفته است، ارتفاع این کوه پرصلابت به ۳۰۷۰ متر می رسد. راه صعود به این قله شهردورود – چشمه راکن قرار دارد. در مسیر صعود این قله غاری به نام غار پریز نیز وجود دارد که محلی برای استراحت شما کوهنوردان عزیز است. “کر و دختر” نام معروف ترین قله کوه پریز می باشد. این کوه در چهار فصل چشم انداز بسیار زیبایی دارد، و دارای مناظر منحصر به فردی مانند دشت لاله های رنگی واژگون، دره نی گا، آبشار ازنادرو… می باشد. وجود دو چشمه زیبای راکن و وقت ساعت از عجایب خارق العاده این کوه می باشد. چشمه وقت در غاری قرار دارد و اینکه به ثبت جهانی رسیده است و نیز چشمه ای می باشد که در ساعات خاصی از روز پر آب و خروشان است و در ساعات دیگری به کم آب و کامل قطع می شود.

.

 

 

چاه معروفی در عمق کوه پریز وجود دارد که صدای شبیه صدای “ساز و دهل” که یکی از ابزار موسیقی استان لرستان است را شنید که شاید دلیل نام گذاری این چاه نیز به عقاید محلی و تصورات بومیان باشد. دلایلی علمی که به در مورد این صدا در درون این چاه وجود دارد بیان می کند که احتمالا در درون این چاه چشمه باشد و با پیچیدن باد در درون این چاه باعث به وجود آمدن چنین صدای شده است. شاید باور کردنی نباشد اما باید بگویم این واقعیت محض است. دره نی گا نیز از دره ای معروف پریز کوه به شمار می آید و سالیانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کرده است که در سمت جنوب این کوه واقع شده است.

.

 

 

وجود لاله های وحشی و لاله های واژگون از دید شما در فصل بهار در این کوه پنهان نخواهد ماند. وجود پرندگان و انعکاس آوای دلنشین آن ها در کوهستان لحظات زیبا را برای فردی به ارمغان می آورد. در مورد جذابه های فوق حتما بطور مفصل برای شما خواهم نوشت.

.

 

 

بهترین زمان برای کوهنوردی

.

 

بهتر است بگویم این کوه زیبا در دو فصل بهار و زمستان بسیار دیدنی است. در فصل بهار و کوهنوردی در مسیر این کوه شما با دشتی از لاله های واژگون رو به رو می شوید. طبیعت و مخمل زیبای این کوه در فصل بهار زیبایی و چشم انداز منحصر به فردی دارد. چنانچه طالب آن هستید در فصل زمستان به این کوه سفر کنید بگویم بی نصیب از منابع و یخچالی های برفی و یخی نیستید و شما تا چشمتان می بیند سفیدی یک دست برف در تن این کوهستان خود زیبایی خاصی را دارد.

.

 

 

تجهیزات کامل برای صعود به قله پریز کوه

.

 

کفش مناسب کوهنوردی
کلاه؛ حتما دو نوع کلاه همراهتان باشد: کلاه گرم و کلاه آفتابگیر
باتوم کوهنوردی به همراه داشته باشید برای بالا رفتن و یا پایین آمدن از کوه
اگر قصد شبمانی دارید کیسه خواب فراموش نشود.
چراغ قوه، طناب و کارابین را همراه داشته باشید.
حتما همراه خودتان غذای مقوی، آب و میان وعده به اندازه لازم همراه خودت داشته باشید.

.

 

 

به یاد داشته باشید

.

 

کوهنوردی فعالیتی پرطرفدار در سراسر جهان می باشد. کوهنوردی دارای اصول خاصی است که رعایت آن ها برای هر کوهنوردی الزامی می باشد. به یاد داشته باشید که؛ قدم برداشتن آهسته، استراحت ثابت، نفس کشیدن عمیق و سریع در ارتفاعات بالا، آگاهی داشتن از تعداد پناهگاه های در کوهستان، آگاهی داشتن از مسیر اصلی، و بخاطر داشته باشید اگر برای بار اول به این کوهستان می روید حتما با راهنما و محلی همسفرشوید. یک روز قبل اخبار هواشناسی را چک کنید و در جریان آب و هوا برای یک و یا دو روز آینده مطلع شوید.

.

 

 

چگونه به کوه پریز در شهر دورود برویم؟

.

 

مسیر دسترسی به این و جاذبه های آن، حرکت از دورود به سمت جنوب، در امتداد ریل راه آهن است که پس از گذشتن از روستاهای چم چید، برآفتاب، چنار و ده کولیان و پیاده رویی به سمت کوهستان را آغاز کنید. مسیر اصلی آن از طریق چشمه راکن نیز می باشد.

.

 

 

منبع: درنا تریپ