کرونا ویروس ناجی ده ها هزار نفر

 

همه‌گیری ویروس کرونا باعث کاهش فعالیت‌ های اقتصادی در دنیا شده و گازهایی که در حمل و نقل و بخش انرژی تولید می‌ شوند کاهش زیادی داشته است. به عقیده دانشمندان در ماه مه امسال تولید دی اکسید کربن به کمترین میزان خود در ده سال گذشته، یعنی از زمان آغاز بحران جهانی اقتصاد قبلی خواهد رسید.

یک محقق دانشگاه استنفورد اعتقاد دارد، اقدامات شدیدی که در حین وقوع کرونا در چین اعمال شده است، آلودگی هوا را کاهش داده و به طور بالقوه جان ده ها هزار نفر را نجات داده است. مارشال بورک، استادیار گروه علوم زمین دانشگاه استنفورد، می گوید: کیفیت بهتر هوا می تواند از مرگ تدریجی ۵۰ هزار تا ۷۵ هزار نفر جلوگیری کند.

درحالی که چین در زمینه مقابله با آلودگی هوا پیشرفت هایی داشته است، اما همچنان در مقایسه های جهانی رتبه ضعیفی دارد. سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که سالانه حدود ۷ میلیون نفر به خاطر هوای آلوده جان خود را از دست می دهند.

دانشمندان تأثیر این اقدامات را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که میزان مرگ و میر زودرس در کودکان زیر ۵ سال و افراد بالای ۷۰ سال را به طرز چشمگیری کاهش یافته است. براساس این تحقیقات دو ماه هوای تمیز ناشی از محدودیت فعالیت های عادی بدلیل شیوع ویروس، بین ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ کودک زیر ۵ سال و ۵۱۷۰۰ تا ۷۳۰۰۰ نفر افراد بالای ۷۰ سال در چین نجات یافته و جان خود را در اثر آلودگی هوا از دست نداده اند.

بازتاب تاثیر محیط زیستی ویروس کرونا (کووید ۱۹) در بسیاری از کشور های جهان از جمله : چین و ایتالیا،‌ آمریکا، کلمبیا و … دیده می‌ شود و محققان از کاهش چشمگیر گاز های آلاینده خبر داده اند. با وجود این تحقیقات بسیاری این سوال در ذهن شان پیش می آید که آیا ویروس کرونا ناجی بشریت است یا تهدید علیه بشریت؟ سوالی که جواب مشخصی دارد. قطعا ویروس کرونا یک تهدید است ولی در دوران پس از کرونا دولت‌ ها باید این پیامد را تغییر دهند، مثلا می‌ توانند برای هر کمک مالی به شرکت‌ های هوایی شروطی مانند کاهش شدید تولید گازهای آلاینده را در نظر بگیرند و روی انرژی های پاک سرمایه گذاری کنند.

 

منبع: مجمع فعالان زیست محیطی ایران