چشمه اسرارآمیز وقت ساعت دورود

در جنوب دورود لرستان و در کوهی به اسم پریز ، پدیده های طبیعی فراوانی وجود داره. از چشمه ها و غار ها گرفته ، تا دیواره های شگفت انگیز و ناشناخته . به معرفی یکی از پدیده های بکر ، عجیب و باورناپذیر در دل کوه پریز که حالا به یکی از جاذبه های گردشگری لرستان تبدیل شده ، می پردازیم ، چشمه وقت ساعت. این چشمه اسرارآمیز به این جهت وقت ساعت نامگذاری شده ، که در فواصل زمانی خاص و بصورت کاملاً طبیعی قطع و وصل میشه این چشمه درون غاری زیبا با همین نام قرار گرفته و  بعد از روان شدن از دل غار مسیری  رو طی و بعد از اون به  دامنه‌های کوه پریز سرازیر میشه و جریان پیدا می کنه. این پدیده طبیعی درطول سال رخ میده ، اما  مدت قطع و برقرای جریان آب چشمه در فصل های مختلف سال فر می کنه،  معمولاً فاصله هر قطع و وصل از نظر زمانی و با توجه به فصول سال، بین ۴۵ دقیقه تا یک ونیم ساعت  در نوسانه  و همونطور که از نام چشمه پیداست ، ساعتی آب چشمه وصل و ساعت دیگه قطع میشه.

چشمه وقت ساعت دورود
منبع آب چشمه وقت ساعت ، انتهای غار و در سقف ۱۵ متریه ، که به صورت یک آبشار دوقولو به کف غار سرازیر میشه . در نهایت زیبایی همراه با قطع و وصل شدن آبشار،  سکوت غار هم به هم می خوره، وقتی آب قطع میشه ، فقط صدای چک چک گوشنواز آب به گوش میرسه ، اما با وصل شدن آب ، صدای غرش سهمگینی در غار طنین انداز میشه. ساعت فعالیت آب بین چهل و پنج دقیقه  تا یک و نیم ساعت متفاوته ، در ایام پر آب سال تا یک و نیم ساعت فعالیت داره ، و توقفش هم بین یک ساعت تا پتج  ساعت متغیره ، در تابستان یک ساعت توقف و در پائیز ، پنج و در زمستان ، تا هشت ساعت . غار وقت ساعت که حال پیگیری برای ثبت ملی هست ، پوشش گیاهی اطرافش رو تاک ، مو وحشی، تمشک و زرشک  تشکیل میده و از گونه های مهم جانوری این منطقه میشه  کفتار، گرگ، خرس و انواع گربه سانان رو نام برد. هر ساله و در ایام بهار و تابستان گردشگرای زیادی  از اقصی نقاط کشور و جهان به این منطقه سفر می کنن به طوریکه در فصل گردشگری سال جاری بیش از ۲ هزار گردشگر از این آبشار دیدن کردن.

این غار در سال ۱۳۷۲ توسط گروهی از کوهنورد ها که برای کوهنوردی به پریز رفته بودن کشف شده ، کارشناس ها از اون زمان تحقیق در این رابطه که دلیل این اتفاق چیه رو شروع کردن  .
این احتمال به ذهن میرسه که علت این پدیده مکش باشه بطوریکه با ایجاد خلاء این آب کشیده و تخلیه میشه .  اسدی یکی از کارشناسان این حوزه ، پدیده  رو اینطوری توضیح میدن:
“یک کتری بزرگ را فرض کنید که آب از چند منبع از در آن وارد شود بطوریکه همزمان با بالا آمدن سطح آب از لوله کتری سر ریز می کند.  بعد از سر ریز شدن از لوله کتری به دلیل وجود جاذبه زمین پدیده مکش ایجاد می شود که این پدیده آب داخل مخزن را با سرعت به بیرون می کشد. بعد از تخلیه، هواکشی از طریق لوله صورت می گیرد و خروج آب قطع می شود تا هنگامی که دوباره کتری از طریق منابع آب مختلف پر شود. این پدیده که در اصطلاح به آن چشمه های سیفونی می گویند مورد تأیید دکتر رئیسی مسئول وقت گروه زمین شناسی دانشگاه شیراز قرار گرفت و تاکنون کسی این پدیده را رد نکرده است. ”
مسیرهای دسترسی
مسیر دسترسی به این چشمه و آبشار، حرکت از دورود به سمت جنوب، در امتداد ریل راه‌آهن است که پس از گذشتن از روستاهای چم‌چید، برآفتاب، چنار و ده کولیان و ۳ ساعت کوه ‌پیمایی به دهانه غار و آبشار خواهید رسید، مسیر دیگر استفاده از قطار محلی و پیاده شدن در ایستگاه چم‌چید است که البته در این مسیر بقیه راه را می‌بایست پیاده پیمود.

منبع: برولاک