ممکن است فکر کنید در صورتی که بخواهید یک پرواز داخلی در داخل کشور داشته باشید زیاد لازم نیست تا لباس های گرم بپوشید، اما وقتی داخل هواپیما می روید می بینید که داخل آن خیلی سردتر از چیزی است که فکرش را می کرده اید و با خودتان می گویید شاید داخل یخچال متحرک شده اید و خودتان بی خبرید!

 

 

ممکن است فکر کنید در صورتی که بخواهید یک پرواز داخلی در داخل کشور داشته باشید زیاد لازم نیست تا لباس های گرم بپوشید، اما وقتی داخل هواپیما می روید می بینید که داخل آن خیلی سردتر از چیزی است که فکرش را می کرده اید و با خودتان می گویید شاید داخل یخچال متحرک شده اید و خودتان بی خبرید! اشتباه نکنید، البته که پرسنل هواپیما قصد جان شما را نکرده اند! آن ها فقط می خواهند مطمئن شوند تا ماکزیمم درجه ی راحتی را برای سرنشینان فرهم می کنند و به همین دلیل هم دمای داخل هواپیما سردتر از تصورتتان است. با بوم نشین همراه شوید می خواهیم این موضوع را بیشتر باز کنیم.

 

 

 

دمای داخل هواپیما

 

معمولا دمای داخل هواپیما بین ۲۲ تا ۲۴ درجه ی سانتیگراد نگه داشته می شود که دقیقا مشابه دمایی است که در بیشتر محیط های اداری رعایت می شود و به ندرت در بعضی جاها هم سعی می شود تا دما بین ۱۸ تا ۲۷ درجه ی سانتیگراد نگه داشته شود. پس می بینید؟ دمای داخل هواپیما اصلا پایین نیست و خیلی هم نرمال است، ولی در حالت معمول به خاطر این ک افراد خیلی در هواپیما تحرک ندارند و جا به جا نمی شوند در نتیجه بدن آن ها گرم نمی شود چرا که فعالیت فیزیکی ای ندارد و به همین دلیل هم فرد احساس سرما می کند.

 

 

 

چرا تا این اندازه سرد نگهداری می شود؟

 

اگر بخواهیم به صورت خیلی کلی حرف بزنیم، به این دلیل سرد می شود تا دمای هواپیما پایین نگه داشته شود که محیط مطبوع خوشایند باشد. طبق تحقیقاتی که انجام شد و نتیجه آن هم منتشر شده است ایرباس در این باره توضیح داده است: مقدار گرمایی که مسافران در یک کابین بسته می توانند از دست بدهند کاملا قابل بررسی است، هوایی که به داخل هواپیما می آید باید حتما برابر یا پایین تر از دمای مورد نیاز کابین باشد. این تولید کنده ی مشهور هواپیما در این باره باز هم توضیحاتی اضافه کرد: اگر چه لول هر صندلی به تنهایی مشخص نیست و قابل کنترل هم نیست اما سیستم تهویه ای که در هواپیما وجود دارد دمای داخل هواپیما را به طور کلی تغییر می دهد.

 

 

 

یکی از مهمانداران هواپیمایهای بوئینگ گفته که آن ها مجبورند تا مدام دمای هواپیما را مقداری کم و یا زیاد کنند و آن هم به دلیل درخواست های مداوم مسافران است و بعد هم اضافه ی کند که مسافران چون نشسته اند و فعالیتی ندارند گرمشان می شود در حالی که مهمانداران هواپیما مدام در حال رفت و آمد و جابه جایی هستند و بنابراین طبیعتا چنین تناقض هایی زیاد پیش می آید.

علاوه بر این در این گزارش شکایت هایی از مسافران هم به چشم می خورد که بیشترین گله شان از «تنظیمات نامناسب»است، آن ها گفته اند که در پروازهای طولانی به محض این که وعده ی غذاییشان را میل می کنند از آن ها خواسنه می شود تا بخوابند!

 

 

 

چیزی که مشخص است این است که دمای داخل هواپیما در تناقض زیادی با زمانی است که می خواهد تیک آف کند دلیل آن هم این است که باید قبل از این که هواپیما به آسمان می رود مقداری انرژی ذخیره کند.

 

 

 

در هواپیماهایی که بزرگ تر و سنگین تر هستند معمولا به انرژی تمام سیتسم نیاز است تا هواپیما بتواند تیک آف راحت تری داشته باشد و به همین دلیل هم هست که تا زمانی که هواپیما به ارتفاع درست و مناسبی نرسد آن ها را خاموش نگه می دارند. یکی دیگر از دلایل علمی ای که چرا هواپیماها را در دمای پایین نگه می دارند در نتیجه ی مطالعاتی است که توسط دانشگاهی در آمریکا انجام شده است، طبق این تحقیقات مشخص شده است احتمال اینکه مردم در کابین های گرم از حال بروند بسیار بیشتر است در واقع ارتفاع به کمک گرما می آید و باعث می شود تا بخشی از سطح هوشیاری شان از بین برود. این یکی از شرایط پزشکی مرسوم و اثبات شده در سفرهای هوایی است و اصلا تعجب برانگیز نیست. از طرف دیگر گرماب اعث می شود تا میزان اکسیژن پایین بیاید.

 

 

 

در واقع مانند این پیشامدها در یکی از هواپیماهای دالاس پیش آمده است که آن را یکی از مهمانداران گزارش کرده است، در واقع بر اثر گرم بودن داخل هواپیما آن فرد دچار بی هوشی سطحی شده بوده است.

 

 

 

آیا ماکزیممی برای دمای هواپیما وجود دارد؟

 

یکی از سال هایی که مسافران زیاد آن را می پرسند این است که آیا ماکزیممی برای دمای داخل هواپیما وجود دارد و قانون خاصی در این باره هست یا نه. در جواب باید گفت که طبق استانداردی که در این صنعت مشخص شده تعریف شده است، دما باید بین ۹۰ درجه ی فارنهایت و یا ۳۲.۲ درجه ی درجه ی سانتیگراد باشد اما تا حالا دیده و یا شنیده نشده است که چنین دمایی رعایت شود چرا که واقعا می تواند گرم و آزار دهنده باشد به خصوص اگر که پرواز طولانی باشد.

 

 

 

پس راه حل چیست؟ چیزی که مشخص این است که قرار نیست این مقدار زیاد و یا کم شود بنابراین بهتر است تا لباس های گرم تری بپوشید و خیلی خودتان را درگیر این قواعد نکنید.

شاید برایتان عجیب باشد ولی یکی دیگر از مواردی که در هواپیما اتفاق می افتد این است که بیشتر جوش می زنید! تاحالا شده که در هواپیما باشید و احساس کنید که بدنتان چقدر می خارد؟ به اندازه ای که مدام مجبورید خودتان را بخارانید… علت آن کثیف بودن محیط و صندلی های هواپیما است؟ خیر، علت آن خوردن غاهای هواپیما است؟ ابدا! در واقع به دلیل اینکه داخل کابین هواپیما رطوبت خیلی پایین است پوست خیلی وزد می شود و به همین دلیل هم هست که لب ها پوسته پوسته می شوند. بر خلاف پوست های خشک، اگر پوستی چرب باشد رطوبت هوا باعث می شود تا پوست چرب چرب تر شود و همین موضوع باعث می شود که وقتی که هواپیما به زمین می نشیند جوش هایی را روی بدنتان ببینید و راه حل این موضوع هم نوشیدن مقدار زیادی آب است.