اشترانکوه که به آلپ ایران مشهور است؛ رشته کوهی در شرق استان لرستان و یکی از بلندترین رشته کوه های زاگرس است. بلندترین قله اشترانکوه، قله “سنبران” با ارتفاع ۴۱۵۰ متر است که این قله یکی از ۱۵۰۰ قله بسیار برجسته دنیا به شمار می رود.
اشترانکوه یا آلپ ایران که در سال ۱۳۴۰ جزو مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفته است، دارای قله های بلند و پر برف، دره های عمیق و طولانی، رودهای دائمی، پوشش گیاهی (مانند پسته کوهی، گون، ریواس و …)، پوشش جانوری متنوع (مانندخرس قهوه ای، روباه، گرگ خاکستری، بز کوهی، قوچ، گربه وحشی، سنجاب درختی، کبک، شاهین و …) ، است.

 

درخصوص وجه تسمیه “سن بران” اینطور گفته می شود که به علت وجود قله های ۸ گانه که برخی از آنها بلندتر از ۴۰۰۰ متر هستند این قله ها مانند کاروانی از شتر به ترتیب و پشت سرهم قرار گرفته اند و بهمین خاطر به شتر کوه یا اشترانکوه معروف شده است.
قله های مهم اشترانکوه از شمال غرب به جنوب شرقی چال میشان، گل گل، گل گهر، سن بران، کوله لایو، میرزایی، فیالسون، لگه، سراب شاه تخت، سوزنی مهرجمال، پیاده دره تخت، پیا ره کمندان، ازنا در و کوله جنو هستند.
رشته کوه اشترانکوه همانند قالی کوه و زرد کوه از پرآب ترین کوههای ایران است و بهمین خاطر رودهای کوچک بسیاری از قله های اشترانکوه سرچشمه می گیرند که ماربره، دره دایی، دره دزدان و گهر رود از جمله این رودها هستند و دریاچه زیبای گهر (نگین اشترانکوه) که یکی از مهمترین مناطق گردشگری ایران است، در دامنه های جنوب غربی و در دره گهر رود قرار دارد.

 

قله ی کول جنو جایی عالی برای صخره نوردی

 

قله کول جنو را می توان شرقی ترین قله خط الرأس اشترانکوه یاد کرد . این قله را فنی ترین قله ایران می نامند. وجه تسمیه کول جنو را به چند صورت شنیده ایم و وجه تسمیه ای که کوهنوردان بومی منطقه از آن می گویند این است که کول جنو را به “سایه جن ها” معنی می کنند ؛ می گویند در قدیم بهمن های سهمگینی از این کوه سرازیر می شده که باعث به وجود آمدن صداهای هولناک و خشن در منطقه میشده است و به همین دلیل نام این کوه را کول جنو گذاشته اند.

 

اما مسئله اینجاست که این قله مسیر های صعود راحت تر و غیر فنی نیز به قله دارد ؛ ازجمله مسیر شصت خدا که در فصل بهار با حرکت روی برف (مانند بسیاری از قله های بالای ۳۵۰۰ متر ایران) و در تابستان از روی پاکوب می توان به نزدیکی تیغه قله رسید. از سمت راست تیغه نیز مسیر معمولی می توان پیش گرفت و در مکان پله ای و مناسب ، سوار بر تیغه شد و به ۱۵۰ متری قله رسید . به نظر می رسد عمده دلیل اینکه اغلب کوهنوردان ( از جمله خودمان ) این تیغه را انتخاب می کنیم زیبایی و هیجان انگیز بودن این تیغه است !

 

کول جنو قله‌ایی صخره‌ایی است که از جانب شمال غرب به قله شاه تخت و از جانب جنوب شرق مسیر خط الراس با کاهش تدریجی ارتفاع به جاده شول آباد می‌رسد که این قسمت شامل قله‌های صخره‌ایی کول‌آب، کول‌خشک، کول‌ممد، کول ‌طوله (طویله) و کول‌دیمه می‌شود. جان پناه “شادوران کامران سلیمانی” در ارتفاع تقریبی ۳۰۲۸ متری و در دامنه‌های شمالی کول جنو ساخته شده‌است که به جان پناه کول‌جنو هم معروف است. قله های اشترانکوه گنجینه ای ارزشمند برای صخره نوردانی است که به دنبال آرامش، سکوت و ماجراجویی می گردند. رایج‌ترین مسیر برای رسیدن به قله مسیری است که از روستای کمندان آغاز می‌شود و با گذر از جان پناه کول جنو به قله می‌رسد.

 

به علاوه می‌توان از طریق روستاهای دره تخت و تیون و شهر دورود و پیمایش خط الراسی اشترانکوه هم به این قله صعود کرد که به علت ساختار سنگی نیاز به مهارت‌ دارد. این مسیر برای صعود در زمستان مناسب نمی‌باشد چرا که پر از دره و خطر ریزش بهمن وجود دارد. در زمستان از مسیر هرم‌ها استفاده می‌شود که با وسایل فنی امکان‌پذیر است. کول جنو را سخت‌ترین قله منطقه اشترانکوه می‌دانند بهترین زمان صعود به قله در اواخر بهار و اوایل تابستان است. صعود زمستانی به کوه‌های رشته اشترانکوه بسیار سخت و همراه با مشکلات جدی است. حجم برف بالا، دمای هوای پایین و وجود صخره و سنگ در مسیر که در زمستان با یخزدگی همراه است از ویژگی‌های بارز زمستان‌های اشترانکوه است.

 

صخره نوردی استفاده از دست ها، پاها و دیگر اعضای بدن برای بالا رفتن از از صخره ای پرشیب است و ماجراجویان زیادی روز به روز به این ورزش مهیج رو می آورند. یکی از بهترین نقاط دنیا برای امتحان این ماجراجویی اشترانکوه است.  صخره نوردی در سطح های مختلف و فرصت های زیاد برای رشد، کوه های لرستان را بهشت صخره نوردان مبتدی و حرفه ای کرده است. حتی اگر مبتدی هم هستید فرصت این را دارید تا به همراه صخره نوردان حرفه ای ماجراجویی و هر لحظه پیشرفت کنید چون تنوع زیادی در دشواری مسیرها وجود دارد.

 

مقصدی ایده آل

 

می توان از ماجراجویی در سرزمین لرستان وکوهستان های سر به فلک کشیده لذت برد درسته که شرایط سخت است اما برای رسیدن به نهایت ماجراجویی نباید از آن فرار کرد. باد، باران، برف و سرما همیشه همراه شماست اما می توانید از تک تک آن ها لذت ببرید. نیروی بلقوه، زیبایی و جادویی اسرارآمیز اطراف این سرزمین را احاطه کرده و بهشتی واقعی را خلق کرده است.

 

جا دارد یادی کنیم از هفت کوهنورد اهل مشهد بخصوص پلنگ برفی، مرتضی غلامپور که در زمستان ۱۳۹۶ در مسیر بازگشت از قله کول جنو گرفتار بهمن شدند و متاسفانه جان خود را از دست دادند؛ روحشان شاد.