ایران دارای تاریخ و تمدن کهنی بوده و در هر گوشه و کنار آن سازه و بنایی به یادگار مانده از گذشتگان قد برافراشته است. سازه هایی کهن که همچنان استوار بوده و هنر، تخصص و معماری اصیل ایران را حکایت کرده و داستان های بسیاری را در خود جای داده اند. با بوم نشین در معرفی و آشنایی با پل قلعه حاتم ، یکی از آثار کهن بجای مانده از تاریخ و تمدن ایران در بروجرد همراه باشید.

.

 

 

پل قلعه حاتم کجاست؟

.

 

پل قلعه حاتم به عنوان یکی از با ارزش ترین جاذبه ها و آثار تاریخی شهر بروجرد، در فاصله ۵ کیلومتری از شمال شرق این شهر و در نزدیکی روستای قلعه حاتم واقع شده است.

قدمت این پل که بر روی رودخانه کوچکی واقع شده، به حدود دوره های قاجار بازگشته و به منظور انتقال آب مورد استفاده قرار می گرفته که همین کارایی به آن ارزش بالایی بخشیده است.

.

 

این پل زیبا و مهندسی ساز، آب چشمه ماءشا را از غرب روستا به سمت باغ های شمال بروجرد هدایت می کرد. محیط پیرامون پل تاریخی قلعه حاتم دارای مناظر زیبا و چشم اندازهای بی نظیری بوده و همه روزه گردشگران و مسافران بسیاری از این پل دیدن می کنند.

معماری این پل بسیار دقیق و منحصر به فرد بوده و پایه های آن در جهت مخالف جریان آب دارای موج شکن های مثلثی شکل است.

.

 

مصالح بکار رفته در طاق های این پل از جنس آجر بوده و دیگر بخش های آن با استفاده از مصالحی نظیر سنگ و ملات آهک ساخته شده است.

پل قلعه حاتم علاوه بر انتقال آب، دو سمت رودخانه را به یکدیگر متصل کرده و وظیفه ارتباط این دو سمت رودخانه را نیز بر عهده داشته است.

این پل زیبا و تاریخی دارای ۱۴ طاق چشمه آجری به طول ۲۶۱ متر و عرض ۲.۵ متر بوده است.

پل تاریخی قلعه حاتم در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

.

 

منبع: اقامت ۲۴