پیش از آماده شدن برای سفرهای کمپینگ چند روزه بهتر است در ابتدا یک شب را در دل طبیعت بگذرانید. اولین قدم برای آغاز این سفر، آماده کردن کوله‌تان است.

 

کوله‌ای که نه باید آنقدر سنگین باشد که در میانه راه از حمل آن عاجز شوید، نه آنقدر خالی باشد و بی تجهیزات بروید که گرفتار مصیبت شوید. به نظرتان چه وسایلی برای کمپینگ یک شبه ضروری است؟ حقیقت این است که در سفر به هر منطقه‌ای یک سری موارد به طور کلی ضرروری هستند و یک سری وسایل با توجه به منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنید متفاوت خواهد بود. در این مطلب آن موارد ضروری که به طور کلی در هر سفری باید آن را مدنظر باشید به شما معرفی خواهیم کرد. این مطلب را تا انتها بخوانید.

 

کوله پشتی

 

برای سفر یک تا سه روزه متناسب با منطقه‌ای که به آن سفر می‎کنید وسایل مورد نیازتان یک کوله ۴۰ تا ۶۰ لیتری کافی است.

 

کفش

 

به طور کلی برای طبیعتگردی، یک جفت کفش ترکینگ ساده کافی است. همراه داشتن صندل طبیعتگردی برای مناطقی که از آب عبور خواهید کرد نیز پیشنهاد می‌شود.

 

لباس

 

نخستین چیزی که باید حواس‎تان به آن باشد انتخاب مناسب لباس است. متناسب با منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنید انتخاب لباس نیز متفاوت خواهد بود. یادتان باشد نیازی نیست که در ابتدا همه چیز را کامل تهیه کنید و می‌توانید همه چیز را در طول زمان و متناسب با نیازتان تهیه کنید. تمام موارد پیشنهادی نمونه‌های با قیمت ارزان و گران دارند و لزوما نیازی به تهیه موارد گران و مارک معروف آن نیست و گاهی یک جنس ارزان و تولید داخلی نیز کارتان را به خوبی راه خواهد انداخت.

 

لباس‌های پیشنهادی برای طبیعتگردی در هوای سرد

 

۱. بلوز و شلوار بیس لایر
۲. لباس پلار
۳. کاپشن گورتکس یا کت پر
۴. پانچو یا بارانی
۵. چند جفت جوراب معمولی و یک جفت جوراب پشمی
۶. کلاه گرم
۷. دستکش
۸. شلوار ترکینگ

 

لباس‌های پیشنهادی برای طبیعتگردی در هوای گرم

 

۱.لباس نازک و خنک که هوا از آن عبور کند.

۲.یک لایه لباس گرم، مانند پلار یا بادگیر، برای مواقعی مانند شب که دمای هوا پایین می‌آید.
۳. شلوار ترکینگ
۴. چند جفت جوراب
۵. کلاه آفتابگیر
۶. عینک آفتابی
۷. اسکارف

 

کیسه خواب

 

یکی دیگر از موارد ضروری برای کمپینگ شبانه، کیسه خواب است. بر روی کیسه خواب‌ها به طور معمول اعدادی درج شده که هر کدام مفهوم خاصی دارند. برای آشنایی با آن می‌توانید مطلب «دمای کیسه خواب؟» را مطالعه کنید. پس از آشنایی با این موارد کیسه خواب خود را بر اساس اینکه بیشتر سفرهای‌تان در چه دمایی است آن را خریداری کنید. اگر وقت کافی برای مراجعه به فروشگاه‌های فیزیکی ندارید, پس از مطالعه و کشف نیاز خود, می‌توانید کسیه خواب مناسب خود را از فروشگاه‌های آنلاین مثل دیجیکالا تهیه کنید.

 

چادر

 

برای تجربه گذراندن شبی در طبیعت شما نیاز به یک سرپناه دارید تا در برابر عوامل طبیعی مثل باد و باران یا حشرات و… از شما محافظت کنید. در این مورد پیشنهاد ما این است که با کسی همراه شوید که چادر دارد ولی اگر همچنین کسی را ندارید می‌توانید یک چادر یک یا دونفره دو پوش تهیه کنید.

 

زیرانداز

 

برای محافظت از سطح چادر و عدم نفوذ رطوبت استفاده از یک زیرانداز یا یک نایلون بزرگ برای زیر چادر پیشنهاد می‌شود. یک زیرانداز فومی نیز برای داخل چادر و زیر کیسه خواب برای عدم نفوذ سرما و راحتی بیشتر پیشنهاد می‌شود.

 

لوازم روشنایی

 

همراه داشتن یک هدلمپ، یا چراغ قوه و باتری اضافه برای حرکت و اقامت شبانه در طبیعت پیشنهاد می‌شود.

 

خوراک و آب

 

همراه داشتن یک کپسول گاز سفری به همراه سرشعله و یک قابلمه می‌تواند تجربه آشپزی و سرو غذای گرم را در یک کمپینگ شبانه برای‌تان دلچسب کند. این غذاها می‌تواند یک نودل، پاستای نیمه آماده، املت یا سیب زمینی سرخ کرده باشد. اگر تمایل به شلوغ کاری‌های آشپزی نیز ندارید استفاده از کنسرو پیشنهاد مناسبی برای شما خواهد بود. به عنوان میان وعده نیز می‌توانید از خوراکی‌های سبک و مقوی مثل مغزها، کشمش، خرما و… استفاده کنید. از بردن آب مورد نیاز خود نیز غافل نشوید؛ گاهی در طبیعت آنقدر هیجان‌زده خواهید بود که شاید احساس تشنگی را فراموش کنید و عدم نوشیدن آب کافی مشکلاتی مانند سردرد و… را برای‌تان ایجاد خواهد کرد. علاوه بر آن اگر در محل کمپ‌تان رودخانه، دریا چشمه‌ای وجود ندارد مقداری آب برای شستشوهای خود بردارید.

 

لوازم بهداشتی

 

یکی از مشکلاتی که اغلب افرادی که تازه طبیعتگردی را شروع کرده‌اند، ممکن است با آن درگیر باشند، دستشویی کردن در طبیعت است. برای رفع این مشکل شما می‌توانید همراه خود دستمال مرطوب داشته باشید یا یک بطری آب برای اینکار کنار بگذارید. فقط خاطرتان باشد دستمال خود را حتما در کیسه‌ای که به زباله‌ها اختصاص دادید بیندازید و آن را به امید تجزیه شدن، در طبیعت رها نکنید زیرا علاوه بر آلودگی بصری، تجزیه آن نیز ماه‌ها طول خواهد کشید. برای شتشوی دست‌های خود نیز می‌توانید از همین دستمالهای مرطوب یا ژل‌های ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.

 

ظروف شخصی

 

همانطور که حتما می‌دانید ظروف یکبار مصرف آسیب‌های جبران ناپذیری به طبیعت وارد می‌کنند و سال‌ها طول می‌کشد تا بازیافت شوند. حتی اگر آن‌ها را در طبیعت رها نکنید و آن‌ها در سطل زبله بیندازید بازهم آن‌ها در گوشه‌ای از دنیا باقی می‌مانند و خسارت‌شان به طبیعت ماندگار است. از این رو پیشنهاد می‌کنیم از ظروف ماندگار استفاده کنید. برای آنکه مجبور نباشید تعدادی زیادی لیوان یا ظروف مورد نیاز برای خوردن وعده‌های غذایی در کوله‌تان بگذارید می‌توانید یک شوینده کوچک در کوله‌تان بگذارید تا بتوانید ظرف‌ها را شسته و مجدد از آن‌ها استفاده کنید.

 

کیسه زباله

 

ضروری‌ترین چیزی که باید در سفر به هر منطقه‌ای همراه خود داشته باشید کیسه زباله است، تا پس از جمع کردن کمپ‌تان هیچ اثری از شما در طبیعت باقی نماند.

 

وسایل جانبی

 

همراه داشتن کیف کمک‌های اولیه، پاوربانک، نقشه راه و شماره تلفن‌های مواقع ضروری می‌تواند خیال شما را آسوده نگه دارد. در هنگام بسته بندی وسایل کوله پشتی، هم می توانید از بسته‌ها یا کیسه‌های بسته بندی برای مرتب چیدن وسایل درون کوله پشتی استفاده کنید.

 

منبع: دالاهو