سفر کردن با کودکان و نوزادان تجربه ای است که تفاوت های زیادی با سفر کوله پشتی، مجردی یا با همسر دارد. قبل از سفر با کودکان و نوزادان سؤالات مختلفی ممکن است ذهن شما را مشغول کند.

.

 

 

چه وسایلی را باید با خود ببریم؟ آیا می توانیم با کودک خود یک اتاق داشته باشیم؟ چگونه باید او را سرگرم کنیم؟ اگر اتفاق غیر منتظره ای در طول سفر بیفتد، چه کاری باید بکنیم؟
متخصصان سفر، پیشنهادات و نکاتی را برای سفرهای خانوادگی به همراه کودکان ارائه داده اند که در زیر به مهمترین و مفید ترین آنها اشاره می کنیم.

.

 

 

۱. جایی را رزرو کنید که اتاق داشته باشد.

.

 

جایی را انتخاب کنید که به جای اتاق های استاندارد دوتخته، سوئیت هایی با یک یا دو اتاق خواب مجزا داشته باشد. ممکن است مجبور شوید مبلغ بیشتری پرداخت کنید، اما خواب راحت یکی از مهمترین عناصر یک سفر خانوادگی موفق می باشد.
فرض کنید همه شما در یک اتاق باشید؛ در زمان خواب کودک، مجبورید چراغ ها را خاموش و سکوت را رعایت کنید، و دیگر نمی توانید کتابی بخوانید یا فیلمی را تماشا یا با همسر خود گفتگو کنید و در واقع مجبورید شما هم بخوابید. در نتیجه بهتر است اتاقی را رزرو کنید که اتاق مجزایی برای خوابیدن کودک داشته باشد.
همه هتل ها از سوئیت با یک یا دو اتاق برخوردار نیستند، در نتیجه شما باید تحقیقات بیشتری انجام دهید. به منظور پیدا کردن مکان مورد نظر، شما می توانید از وبسایت رزرواسیون آنلاین بوم نشین که طیف وسیعی از واحدهای اقامتی را فراهم کرده است، استفاده کنید.
البته آپارتمان های اجاره ای نیز گزینه های مناسبی می باشند که اغلب آنها قیمت ارزان تری نسبت به هتل ها دارند و تمامی امکانات یک خانه کامل را ارائه می دهند. بهتر است از آپارتمان های واقع در مرکز شهر، استفاده کنید.

.

 

 

۲. برای اطمینان بیشتر، از قبل رزرو کنید.

.

 

شاید زمانی که مجرد بودید و با دوست خود سفر می کردید، رزرو نکردن هتل از قبل، بخشی از ماجراجویی های سفر شما محسوب می شد. اما وقتی زن و بچه با خود دارید، باید آستانه قرار گرفتن او در شرایط سخت را در نظر بگیرید.
به فکر کودک خود باشید، هتل یا اقامتگاه ها و ترانسفرها را از قبل رزرو کنید، تا در مقصد گرفتار نشوید. گشتن به دنبال هتل در خیابان ها یا در انتظار اتوبوس یا مترو ماندن، برای کودکان بسیار آزار دهنده است.
حتماً از قبل داشتن تخت خواب مخصوص نوزاد را چک کنید، حتی اگر در وبسایت عنوان شده که تخت خواب نوزاد موجود است، اما باز هم تماس بگیرید و موجود بودن آن را بررسی کنید. ممکن است میهمان دیگری، هنگام ورود شما در حال استفاده از آن باشد.

.

 

 

۳. از یک بیمه مسافرتی معتبر استفاده کنید.

.

 

بیمه مسافرتی برای بسیاری یک خرج غیر ضروری و آزار دهنده محسوب می شود؛ اما خصوصاً هنگامی که با فرزندان خود سفر می کنید، مهم ترین و منطقی ترین کاری است که در سازماندهی سفر خود انجام می دهید. زمانیکه خدای ناکرده کودک شما دچار حادثه ای در مقصد می شود، دیگر وقت این را ندارید، فکر کنید که استفاده از کدام بیمارستان اقتصادی تر است و بهتر است از بهترین و با کیفیت ترین خدمات درمانی استفاده کنید. داشتن بیمه مسافرتی خیال شما را راحت می کند و دست شما را برای انجام هر کاری باز می گذارد.

.

 

 

۴. مقصد خود را هشیارانه انتخاب کنید.

.

 

انتخاب مقصد در سفر خانوادگی بسیار اهمیت دارد. هنگام انتخاب مقصد، باید نیازهای کودکان خود را در نظر بگیرید و در عین حال باید برای شما جذاب باشد. اکثر مقاصد گردشگری پارک های تفریحی و جاذبه های مناسب برای خانواده ها دارند.
اگر فرزند شما نیاز به کالسکه دارد، بهتر است مقاصدی را انتخاب کنید که خیابان ها و پیاده روهای مناسبی دارند. باید از رفتن به مقاصدی که در جنگل ها و مسیرهای ناهموار هستند، خودداری کنید.
بهتر است برای جلوگیری از خستگی، از پروازهای مستقیم، هتل های واقع در مرکز شهر و نزدیک به جاذبه های اصلی استفاده کنید. ترانسفرهای مکرر، کودکان را خسته می کند.

.

 

 

۵. هیجان و سرگرمی خلق کنید.

.

 

هدایایی را با خود بیاورید و در مواقع مناسب به کودکان خود تقدیم کنید. هنگامیکه در یک پرواز یا مسیر طولانی هستید، به کودکان خود یک هدیه کوچک نظیر ماشین، پازل یا کتاب مصور بدهید.
بهتر است بعضی از سوغاتی های کوچکی که می خرید را کودکانتان انتخاب کنند تا خاطره ای از سفر خود داشته باشند.

.

 

 

۶. برخورد مناسبی در مقابل بی تابی فرزند خود نشان دهید.

.

 

به دلیل سر و صدا و گریه های کودک خود در فضاهای عمومی خصوصاً قطار، اتوبوس و هواپیما، معذب نشوید. بسیاری از والدین در چنین شرایطی کودکان خود را دعوا می کنند. این کار خاطره بدی در ذهن آنها ایجاد می کند و باعث می شود فضای قطار، اتوبوس و هواپیما را مساوی با فضای گریه و بی تابی تلقی کنند. اکثر مسافران نیز قبلاً در شرایط مشابه شما بوده اند، در نتیجه سروصدا و گریه کودک شما را درک می کنند. آرامش خود را حفظ کنید، بخندید، از همسفران خود کمک بخواهید.

.

 

 

۷. سرعت خود را کم کنید.

.

 

برنامه های سفری که در زمان مجردی یا قبل از بچه دار شدن داشتید را فراموش کنید. در حال حاضر شرایط فرق می کند. سعی نکنید فعالیت ها و بازدید از جاذبه های زیادی را در برنامه سفر خود بگنجانید. فعالیت هایی که نیاز به انرژی زیادی دارد را صبح انجام دهید و هنگامیکه که به اقامتگاه بر می گردید کمی استراحت کنید و برای تفریح کودکان خود وقت و انرژی بگذارید.

.

 

منبع: الی گشت