افرادی که قصد خارج شدن از کشور را دارند، موظف هستند تا عوارض را پرداخت کرده و سپس از کشور خارج شده و به نقاط دیگر دنیا سفر کنند

 

 

دولت ایران به منظور تامین بودجه، برای خروج از کشور عوارض مشخصی را تعیین کرده است و افرادی که قصد خارج شدن از کشور را دارند، موظف هستند تا این عوارض را پرداخت کرده و سپس از کشور خارج شده و به نقاط دیگر دنیا سفر کنند.
نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید که این عوارض و قیمت آن هر ساله دستخوش تغییر شده و با توجه به شرایط کشور افزایش و یا کاهش پیدا می کند. در همین راستا، در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰ انداخته و در رابطه با آن توضیحات کامل و جامعی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

.

عوارض خروج از کشور برای زائرین حج تمتع و عمره

 

اگر قصد دارید تا برای شرکت در مراسم حج تمتع و عمره از کشور خارج شده و به کشور عربستان سفر کنید، لازم است تا عوارض خروج از کشور را بر اساس تعداد مرتبه سفر خود در طول سال پرداخت کنید.
اگر برای اولین بار در سال قصد خارج شدن از کشور برای حج تمتع و عمره را دارید، باید مبلغ ۱۳۲۰۰۰ تومان را به عنوان عوارض خروج کشور پرداخت کنید. برای مرتبه دوم و خروج از کشور باید مبلغ ۱۹۸۰۰۰ تومان پرداخت کرده و برای مرتبه سوم و بیشتر نیز باید مبلغ ۲۶۴۰۰۰ پرداخت شود تا بتوانید از کشور خارج شده و در مراسم حج شرکت کنید.

.

عوارض خروج از کشور برای زائرین عتبات و عالیات

 

در صورتی که قصد دارید تا به سایر شهرهای مقدس سفر کرده و از آن ها دیدن و زیارت کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که شما جز زائرین عتبات عالیات محسوب می شوید. مبلغ عوارض خروج از کشور برای زائرین عتبات و عالیات با توجه به مرتبه سفر و همچنین نوع سفر شما متفاوت است.
اگر بخواهیم در این رابطه صحبت کرده و توضیحاتی را به شما ارائه دهیم باید گفت که اگر قصد سفر هوایی یا زمینی را دارید، برای اولین بار هزینه سفر شما و عوارض خروج از کشور ۳۷۵۰۰ تومان خواهد بود. برای بار دوم و بیشتر این هزینه تا مبلغ ۴۵۰۰۰ تومان افزایش پیدا می کند.
از سوی دیگر اگر قصد دارید تا با استفاده از وسایل حمل و نقل دریایی، یک سفر دریایی به شهرهای زیارتی را تجربه کنید، برای اولین بار باید مبلغ ۱۲۵۰۰ تومان و برای مرتبه دوم باید مبلغ ۱۵۰۰۰ تومان را به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت کنید.

.

عوارض خروج از کشور برای مرز نشینان

 

اگر در شهرهای مرزی زندگی کرده و جزء مرز نشینان محسوب می شوید، برای سفر به خارج از کشور با توجه به مرتبه سفرتان لازم است تا مبالغ گوناگونی را پرداخت کنید. این مبلغ با توجه به نوع مرز و پارامترهای مختلف دیگر مشخص می شود.
اگر برای اولین قصد خروج از کشور و سفر به کشورهای خارجی را دارید، تنها کافی است تا مبلغی بین ۲۵ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان پرداخت کنید، اما برای مرتبه دوم این مبلغ به ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده و برای سومین سفر نیز لازم است تا مبلغ ۸۰۰ هزار تومان را به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت کنید.

.

عوارض خروج از کشور برای ورزشکاران تیم ملی با مجوز وزارت ورزش و جوانان

 

پس از تصویب قانون تعیین عوارض برای خروج از کشور، اولین گروهی از مردم که اقدام به اعتراض به این طرح کرده و تلاش کردند تا با آن مخالفت کنند، ورزشکاران بودند، چرا که ورزشکاران همواره لازم است تا سفرهای بین المللی به کشورهای مختلف داشته و برای تمرین و شرکت در مسابقات از کشور خارج شوند.
به همین دلیل این قانون به سرعت دستخوش تغییر شده و برای ورزشکارانی که با مجوز وزارت ورزش و جوانان قصد خارج شدن از مرز را داشتند، این مبلغ عوارض خروج از کشور به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد.
در حال حاضر ورزشکاران تیم ملی با مجوز وزارت ورزش و جوانان تنها نیاز است تا مبلغ ۲۶۴ هزار تومان را به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخت کنند و این مبلغ با توجه به تعداد سفرهای آن ها افزایش پیدا نمی کند و مبلغ ثابتی خواهد بود.

.

عوارض خروج از کشور برای مسافرین عادی

 

اگر شما جز هیچ یک از گروه ها و افراد گفته شده در بالا محسوب نمی شوید، سفر شما برای خروج از کشور در طبقه بندی سفرهای عادی قرار گرفته و شما نیز به عنوان مسافرین عادی محسوب می شوید.
این دسته از مسافرین برای اولین بار که قصد خروج از کشور در سال را دارند باید مبلغ ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. برای سفر دوم این مبلغ به ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده و برای سفر سوم این مبلغ تا ۸۰۰ هزار تومان نیز افزایش پیدا می کند و لازم است تا این هزینه را برای خروج از کشور پرداخت کنید.

.

عوامل تاثیر گذار بر عوارض خروج از کشور در سال

 

یکی از سوالات بسیار مهمی که مطرح می شود این است که عوارض خروج از کشور بر اساس چه پارامتری مشخص می شود. در پاسخ باید گفت که این عوارض بر اساس قانون بودجه بوده و در واقع تلاش دولت آن است تا بخشی از بودجه خود را از طریق دریافت این عوارض جبران کند.
اگر در زمان بررسی و تصویب بودجه دولت بخش بسیار زیادی از بودجه تامین شود، به احتمال خیلی زیاد شاهد کاهش مبلغ عوارض سفرهای خارجی هستیم اما اگر دولت با مشکلاتی همچون کسری بودجه مواجه باشد، تلاش می کند تا با افزایش این عوارض و نگه داشتن آن در قیمت تعادلی اقدام به تکمیل و رفع مشکل کمبود بودجه خود از طریق جذب دریافت عوارض خروج از کشور کند.
در واقع می توان گفت قانون بودجه مهم ترین و اصلی ترین عامل و پارامتر تاثیرگذار بر قیمت عوارض خروج از کشور در سال است و این قیمت با توجه به بودجه بندی سالیانه ممکن است دستخوش تغییر شود.