از پیدا کردن و انتخاب کردن بهترین صندلی تا دور کردن از رفتارهای زننده و آزاردهنده مسافران دیگر را با رازهای پنهان و مواردی که ایرلاین ها به شما نمی گویند را کشف کنید و پروازهای بعدی راحت تری داشته باشید. طبیعی است که هر صنعتی مانند صنعت هواپیمایی موضوعاتی دارند که زیاد تمایلی به آگاهی رسانی به مسافران در مورد آن ها ندارند

 

 

خساست در مصرف سوخت

 

این جمله را هنگامی که بار اضافه و یا بیش تری برای سفرهای هوایی به همراه دارید، بی شک بارها شنیده اید؛ «متاسفانه این میزان بار برای این کلاس پروازی امکان پذیر نیست. بهتر است اگر می خواهید حتما همین میزان بار را به همراه داشته باشید، کلاس ها و یا لول های پروازی دیگری را انتخاب کنید که هزینه تان هم کم تر شود!» سوخت هواپیما از گران ترین سوخت های فسیلی محسوب می شود. در این واقعیت هیچ شکی نیست. اما در این میان میزانی خساست نیز به چشم می خورد. هزینه حمل بار و وزن آن در افزایش مصرف سوخت قابل درک است اما این واقعیت مشخص نیست که اگر پرواز ارزان تری را که به شما پیشنهاد شده انتخاب کنید بتوانید با خیال راحت و با همان کیفیت پرواز قبلی تان به مقصد برسید. گاهی پیش آمده که بعضی از مسافران چنین پینهاداتی را پذیرفته اند و با اضافه باری که داشته اند، خوشحال سوار هواپیما شده اند اما هواپیما در میان راه به دلیل کمبود سوخت مجبور به فرود برای سوخت گیری شده است و مسافران برای چندین ساعت معطل برای ادامه پرواز شده اند! یکی از ۱۳ موردی که ایرلاین ها به شما نمی گویند همین نکته است.

 

 

 

رزرو پرواز بیش از حد مجاز است

 

هیچ گاه اولین پرواز واچری را که ایرلاین ها با قیمت کم به شما پیشنهاد می کنند قبول نکنید. معمولا ایرلاین ها بالاترین میزان داوطلب را برای این دست از پروازهای خود نگاه می دارند تا زمانی که مطمئن شوند تمام صندلی ها پر شود و بعد از آن هر لحظه امکان دارد تا به دلیلی غیر منطقی شما از لیست خارج شوید و یا با پروازی شلوغ، در صورتی که می توانستید پرواز با کیفیت تری انتخاب کنید، به مقصد برسید. در برخورد با چنین پروازهایی، بعد از این که از فهرست خارج می شوید هم هزینه شما به صورت چک و با قیمتی تقریبی به شما برگردانده می شود که این نوع هم برای خود دردسرهای جانبی به همراه خواهد داشت. نکته ای گفته شد یکی از مواردی که ایرلاین ها به شما نمی گویند.

 

 

 

خرید بلیط هواپیما برای یک گروه

 

هیچ وقت برای خرید گروهی بلیط برای این که می خواهید با دوستان تان و یا خانواده تان به سفر بروید اقدام نکنید. به این معنی که به صورت گروهی دست به خرید بلیط نزنید و سعی کنید بلیط ها را تک به تک خرید کنید. دلیل این کار این است که اگر به صورت گروهی خرید کنید، امکان دارد برای شما تمام هزینه های بلیط ها به همراه مالیات و هزار خرج و برج دیگر آن به اشتباه چند برابر شود و باعث شود تا هزینه شما برای سفر بالاتر از آن چه که پیش بینی کرده اید بالا رود. بدیهی است که این مورد هم جز ۱۳ موردی که ایرلاین ها به مسافران نمی گویند.

 

 

 

چمدان تان را گم کرده اید؟

 

در گزارش دادن این مورد تاخیر نکنید. بلافاصله بعد از این که متوجه شدید چمدان تان گم شده، سریع این مورد را به کادر مربوطه گزارش دهید. حتی اگر صف پیش روی تان طولانی بود. بسیاری از ایرلاین ها از شما می خواهند تا درخواست گزارش خودتان را در اسرع وقت ارائه دهید و زیاد برای درخواست زمان نگذارید. اگر در مدیریت زمان هنگام گزارش دادن تاخیر داشته باشید، این امکان وجود دارد که گزارش شما از فهرست بررسی خارج شود.

 

 

 

غذا خوردن هر دو خلبان یک هواپیما با هم ممنوع است!

 

این مورد نیز یکی از مواردی که ایرلاین ها به شما نمی گویند. بعضی ایرلاین ها به دو خلبان، همزمان اجازه غذا خوردن نمی دهند حتی اگر رستوران هایی که از آن غذا سفارش داده اند جدا باشند. هنگامی که یکی از دو خلبان غذایش تمام شد، خلبان بعدی باید حداقل یک ساعت صبر کند تا از این مورد که خلبان دیگر بعد از خوردن غذا مسموم نشده باشد. سپس خلبان بعدی می تواند غذایش را میل کند. این نکته بسیار نکته مهمی است؛ چرا که معمولا در هر پرواز دو خلبان حضور دارند که سلامت حداقل یکی از آن دو الزامی است و جز موارد فنی مهم تلقی می شود.

 

 

 

صندلی ها کوچک تر می شوند

 

حتی تصورش را هم نمی کنید و در بسیاری از موارد آن را حس نمی کنید. اما این یک واقعیت است که صندلی های هواپیماهای اغلب ایرلاین ها در حال کوچک تر شدن است. البته در زمانی این مورد محسوس است که در بعضی از پروازهای بین المللی و بلند مدت که ساعت ها طول می کشد، مسافرانی که با هواپیما رفت و آمد بیش تری دارند از کم جایی اعلام نارضایتی می کنند. طبیعی است که بسیاری از ایرلاین ها با کوچک تر شدن صندلی ها موافق هستند تا بتوانند حتی یک صندلی اضافه هم که شده به ناوگان هوایی خود اضافه کنند.

 

 

 

رعایت نکردن بهداشت از مواردی که ایرلاین ها به شما نمی گویند

 

ریختن مواد غذایی به ویژه میان وعده هایی که از دست ما روی صندلی و میز غذا هواپیما کاملا طبیعی است اما ماندن همان مواد غذایی بعد از پیاده شدن ما و نظافت نکردن آن برای پرواز بعدی دیگر قابل تحمل نیست. یکی از دیگر از مواردی که ایرلاین ها به شما نمی گویند این است که هیچ گاه به شما گفته نمی شود که قبل از ورودتان، میز شما و صندلی تان نظافت نشده است. می تواند این مورد را به پرسنل پرواز گزارش دهید اما ترجیح این است که قبل از مستقر شدن تان، با مایع ضدعفونی کننده، سطوح صندلی خود را نظافت کنید.

 

 

 

اگر پروازتان لغو شد….

 

اگر پروازتان لغو شد به سراغ بلیط فروشی مربوطه بروید و یا با وبسایتی که از آن خرید کرده اید تماس بگیرید و مراتب را گزارش دهید. در چنین مواقعی شاید نیاز به تماس با وبسایت و یا آژانس مربوطه نباشد و خود ایرلاین برای شما پروازی جبرانی را در برنامه قرار دهد اما در هر صورت، مسئول مربوطه را در گیت پرواز از لغو پرواز آگاه کنید.

 

 

 

مقایسه قیمت یک بازی است

 

بعضی ایرلاین ها برای هر بار مقایسه قیمتی که شما انجام می دهید، به وبسایت ها پول پردازند تا عطش را در مسافران بیش تر کنند. سایت هایی مانند تریپ ادوایزر (TripAdvisor) و اوربیتز (Orbitz) جز سایت هایی هستند که به خاطر مقایسه قیمت ها از طرف مسافران و گردشگران از ایرلاین های طرف قراردادش هر روز و هر بار هزینه دریافت می کند. واقعیت این است که هیچ ایرلاینی قیمت واقعی اش را برای مسافران به نمایش در نمی آورد و این اطلاعات را در اختیار وبسایت ها و آژانس ها نیز قرار نمی دهد. تنها کاری که بسیاری از ایرلاین ها انجام می دهند این است که از گشت و گذار مسافران برای مقایسه قیمت ها نهایت استفاده را می برند.

 

 

 

زمان مناسب برای تعویض صندلی

 

۴ روز قبل از این که زمان پروازتان سر برسد، نقشه صندلی های هواپیما مورد پرواز خود را رصد کنید. همچنان وقت برای تعویض صندلی تان دارید. دقیقا زمانی که قرار است به روز رسانی ها انجام شود، شما می توانید بهترین صندلی ها را که معمولا در چهارمین روز مانده به پرواز باز می شوند را بررسی کنید و جای خود را به راحتی به بهترین حالت تغییر دهید. این هم یکی دیگر از زیرکانه ترین مواردی که ایرلاین ها به شما نمی گویند.