خانه پیرنیا نایین که به خاطر معماری خاصی که دارد شناخته شده است و از گذشته تا به امروز تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است

 

 

خانه پیرنیا نایین در استان اصفهان و جایی در نزدیک مسجد جامع این شهر قرار دارد، اثری که در ایام گذشته خانه ی حاکم نایین بوده است و در دوران قاجار به خاندان پیرنیا رسیده است. این خانه ی تاریخی در سال ۱۳۶۵ به عنوان یکی از آثار با ارزش تاریخی به ثبت ملی رسید و در حال حاضر هم موزه ی مردم شناسی نایین در آن قرار دارد. یکی از بهترین نمونه های خانه های سنتی تاریخی در نایین این خانه با سبک معماری صفوی است.

 

 

 

یکی از مهم ترین ویژگی های این خانه سبک خاص معماری آن با نقاشی ها و گچبری ها و تزیینات دیواری زیباست خانه ای که از بخش های مختلفی مثل دالان ها، شاه نشین، هشتی و باغچه تشکیل شده است. با نگاهی به وسایلی که در داخل این خانه وجود دارد می توان به راحتی این مسئله را فهمید که اهالی خانه اهل هنر بوده اند. البته این بنا تا حالا چندین باز بازسازی شده است اما در سال ۱۳۷۳ به موزه ی مردم شناسی کویر تبدیل شد و اشیا و لوازم آن در معرض دید عموم قرار داده شد تا مردم بتوانند با فرهنگ مردمان کویر بیشتر و بهتر آشنا شوند.

 

 

 

همان طورکه گفته شد، یکی از بهترین بخش های بازدید از خانه یپرنیا نایین دیدن سبک معماری با تزیینات خاص و نقاشی های زیبای دیواری است که نمای غیر قابل توصیف را در آن به وجود آورده اند. از انواع نقاشی ها با نقش و نگارهای گیاهی گرفته تا نقش های هندسی و حیوانات مختلف. در گچ بری های خانه هم می توان نقش های مختلفی از داستان هایی مثل داستان شیرین خسرو و یا داستان های خیالی و عاشقانه را دید.

 

 

 

بخش های مختلف موزه مردم شناسی

 

بخش های مختلف این خانه حالا به بخش های مختلف موزه تبدیل شده است. در بخش ورودی با چند نوع از گیاهان و گیاهان دارویی آشنا می شویم. هشتی ورودی این خانه به گشیه ی بلیط فروشی تبدیل شده است. قسمتی از این خانه به سالن اسلحه و ادوات جنگی، قسمتی به ظروف فلزی قسمتی هم به نحوه ی لباس ها و پوشش مردم دورن قاجار اختصاص داده شده است.

 

 

 

نوروز در خانه پیرنیا چه خبر است؟

 

از آن جا که خانه ی پیرنیا یکی از دیدنی ترین جاهای شهر نایین و استان اصفهان است و طرفداران زیادی دارد، تعداد زیاد گردشگران آن باعث شده تا مسئولان به فکر اجرای برنامه های خاص در نوروز در این خانه بیفتند، برنامه هایی ماند شب شعر، پخت نان سنتی و… در این ایام در خانه پیرنیا نایین برگزار می شوند.

 

 

 

۲ بخش جالب دیگر از خانه پیرنیا

 

گشت و گذار در خانه ی پیرنیا فقط محدود به دیدن موزه و اشیا داخل آن و معماری خانه و اشنایی با فرهنگ مردم کویر نشین نمی شود. یکی از جالب ترین فعالیت هایی که افراد در موقع بازدید از این خانه می توانند داشته باشند، خرید از غرفه های صنایع دستی این خانه است. در این غرفه ها، صنایع دستی و سوغات نایین عرضه می شود.

علاوه بر این در این خانه می توانید سری به چایخانه سنتی آن بزنید و طعم یک چای خوش طعم را بچشید. همه ی گردشگران به خصوص گرشگران خارجی از چشیدن طعم چای در این سرای سنتی مطمئنا لذت زیادی خواهند برد.

 

 

 

در موزه ی مردم شناسی نایین چه ببینیم؟

 

همان طور که گفته شد در داخل خانه پیرنیا نایین موزه ای برپا شده است که همان موزه ی مردم شناسی نایین است. در این موزه هزاران شی تاریخی نگهداری می شود که آثار دیدنی موزه هستند. علاوه بر این با گشت و گذاری در موزه می توان با فرهنگ کویر نشین ها، لباس ها، شیوه ی زندگی و آداب و رسومشان بیشتر آشنا شد.

 

 

 

چگونه به خانه پیرنیا در نایین برویم؟

 

برای دسترسی به این خانه باید اول خودتان را به استان اصفهان و از آن جا به شهر نایین برسانید. این خانه در خیابان مسجد جامع و روبروی این مسجد واقع شده است و همه ی روزها به جز روزهای دوشنبه و روزهای تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر می توان از آن دیدن کرد. ورودی این خانه هم ۱۵۰۰ تومان برای هر نفر است.