در شهر اصفهان باغ های زیادی را می توان مشاهده نمود که برای تفریح و گردش اهالی این شهر و مسافران احداث گردیده است. یکی از این باغ ها، باغ غدیر بوده که علاوه بر جاذبه های تفریحی که دارد ، خدمات فرهنگی نیز ارائه می دهد.

.

 

 

مجموعه تفریحی – فرهنگی باغ غدیر در شرق اصفهان واقع گردیده که دسترسی به آن از طریق بزرگراه شهید صیاد شیرازی و خیابان علامه امینی امکان پذیر است. این مجموعه که برای استفاده عموم مردم در چند سال گذشته احداث گردیده، از امکانات متنوعی همچون سالن نمایش، استخر رو باز، زمین های ورزشی، کتابخانه و … برخوردار است. این مجموعه فرهنگی، تفریحی دارای مساحتی بالغ بر ۵۲ هکتار می باشد.

.

 

 

در اواخر سال ۱۳۶۴ طبق پیشنهادی که از طرف شهرداری اصفهان مطرح گردید، طرح بنای یادبود علامه امینی در باغ غدیر به مسابقه گذاشته شد. طرح های اولیه در تاریخ ۲۷ اسفندماه همان سال برای شهرداری اصفهان ارسال گردید. پس از چند ماه، کار احداث مجموعه فرهنگی باغ غدیر شروع شد و در سال ۱۳۷۲ مجموعه افتتاح شد . این بنا به یادبود علامه امینی تأسیس شده و از ارکان این مجموعه محسوب می گردد .

.

 

 

از بناهای موجود در این مجموعه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

.

 

بنای یادبود علامه امینی :  این بنا به یادبود علامه امینی تاسیس شده و از ارکان این مجموعه محسوب می گردد که شامل موزه یادبود علامه امینی می باشد.
.
کتابخانه عمومی علامه امینی: این کتابخانه دارای مساحتی حدود ۷۵۰ مترمربع بوده و مجهز به دو سالن مجزا جهت مطالعه خواهران و برادران می باشد. در کتابخانه علامه امینی بالغ بر ۱۲۰۰۰ جلد کتاب برای طالبان علم و دانش فراهم گردیده است. در این قسمت، کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین و کتابخانه کامپیوتری امام علی علیه السلام نیز فعالیت دارند.
.
مجموعه ورزشی باغ غدیر شامل سالن ورزشی، استخر و همچنین دو زمین تنیس می باشد. این مجموعه دارای وسعت ۳۶۸۰ مترمربعی بوده و شامل استخر، جکوزی، سونای بخار و خشک، سالن بدن سازی، ماساژ و همچنین سالن بهتوانی و پیشگیری از ایجاد آسیب های شغلی با امکانات جانبی، زمین های تنیس، بولینگ، سینمای چهاربعدی و … می باشد.
.
چهارمین مرکز این پارک، خانه کودک و نوجوان می باشد. این مرکز وابسته به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و علاوه بر ارائه کتاب، با تشکیل کلاس های مختلف هنری و برپایی جشن ها، محیطی آموزنده برای نوجوان فراهم آورده است.
.
و آخرین مجموعه موجود در باغ غدیر اصفهان، سر درب بوده که از دو سالن ویژه جهت اجرای نمایش های هنری و امور نمایشگاه و تعدادی کلاس های آموزشی تشکیل می شود. آمار مراجعین مجموعه، سالانه نزدیک به ۱۲۰.۰۰۰ نفر می شود که این تعداد شامل استقبال مراجعین اداری، آموزشی مجموعه، شرکت در برنامه های مناسبتی،‌ فعالان کانون های مستقر در مجموعه و حضور خانواده ها جهت تفریح در محوطه آزاد باغ غدیر می باشد. مجموعه سر درب شامل گالری الغدیر- سالنهای اجتماعات با ظرفیتی بالغ بر ۳۰۰ نفر و همچنین حوضخانه ساختمان الغدیر با ظرفیت ۲۰۰ نفر می باشد. از جمله مراسمی که در این مکان برگزار می شود می توان به همایش ها، سمینارها، محافل ادبی،‌گردهمایی ها، مجامع عمومی کانون ها، جشن ها، سوگواره ها و… اشاره نمود.