محله جلفا اصفهان یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی اصفهان با معماری شگفت‌انگیزی است که ترکیب زیبایی از هنر اسلامی و ارمنی در آن به چشم می‌خورد.

.

 

 

جلفا، مرکز صنعتگران ارمنی که حدود چهار قرن پیش شاه عباس صفوی آنان را جهت رونق دادن به اوضاع اقتصادی اصفهان به این شهر آورد و با عزت و کرامت آنان را در کنار همشهری‌های اصفهانی آن زمان پایتخت نشین جای داد. جلفانشینان اصفهان از آن زمان بیشتر به کار سنگ‌تراشی و مشاغل صنعتی و ظریف مشغول شدند.
جلفا نامی است که از محله قدیمی‌تر جلفای آذربایجان، مامن اصلی ارامنه ایران گرفته شده و به همین جهت نام آن در اصفهان، جلفای نو است. این منطقه به دلیل رونقی که خود ارامنه با فعالیت و کار ایجاد کردند، به سرعت به یکی از قطب های مهم برای ارامنه ایران تبدیل شد. جلفای اصفهان نمادی از تساهل و مدارای شاه عباس با دیگر مذاهب است که در عهد صفوی و به ویژه دوره شاه اسماعیل کمرنگ شده بود.این محله که شبیه شهرکی ممتاز در دل شهر زیبای اصفهان است، سنگفرش‌هایی قدیمی و معماری تقریبا دست‌نخورده و نابی دارد. در این محله مسلمانان و ارامنه به صورت مسالت آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند.
.

محله‌ای که لحظه‌های ناب خلق می‌کند

.

این محله برای گردشگری شهری لحظه‌ایی ناب خلق می‌کند، این محله اسکان ارامنه مهاجر در اصفهان بود که به یاد شهر جلفا شهر مادری خود نام این منطقه را جلفا می‌گذارند.

در کتاب خانه‌های ارامنه‌ی جلفای نو اصفهان درباره این محله آمده است هم‏اکنون جلفای نو دارای هشت محله‏ی میدان بزرگ، میدان کوچک، چارسو، قاراکل، هاکوپجان، سنگ‏تراش‏ها، تبریزی‏ها (یا محلات) و ایروانی‏ها است که شش محله‏ی اول، در سال‏های اول مهاجرت ارامنه به اصفهان در زمان شاه عباس اول، و دو محله‏ی تبریزی‏ها و ایروانی‏ها حدود ۵۰ سال بعد، یعنی حدود سال ۱۶۵۵ م (۱۰۶۵ ق) در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است.

.

 

 

محله‌ای تاریخی با مراکز خرید

.

همچنین اشاره شده این گروه از ارامنه در قسمت غربی جلفای نو، چندین محله ساختند که بعدها مسلمان ‏نشین شد و تنها دو محله ‏ی ایروانی‏ها و تبریزی‏ها هنوز ارمنی‏نشین است هم ‏اکنون جلفای نو دارای هشت محله‏ی میدان بزرگ، میدان کوچک، چارسو، قاراکل، هاکوپجان، سنگ‏تراش‏ها، تبریزی‏ها (یا محلات) و ایروانی‏ها است که شش محله‏ی اول، در سال‏های اول مهاجرت ارامنه به اصفهان در زمان شاه عباس اول، و دو محله‏ی تبریزی‏ها و ایروانی‏ها حدود ۵۰ سال بعد، یعنی حدود سال ۱۶۵۵ م (۱۰۶۵ ق) در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است.
در محله جلفا علاوه بر وجود کلیساهای متعدد مراکز خرید نیز وجود دارد و در این منطقه علاوه بر گشت و گذار از مراکز خرید آن نیز می‌توانید بهره‌مند شوید. در این محله یک میدان قدیمی مربع شکل است که دورتا دور آن از قدیم‌الایام مغازه بوده و هنوزهم همان‌ها با همان سبک و سیاق وجود دارند؛ انگار برگی از تاریخ اینجا همچنان ثابت مانده است.
.
وجود دو حمام، چند کلیسا و چندین کاروانسرای محله جلفا نشان می‌دهد که این محل برای پایتخت صفوی تا چه اندازه اهمیت داشته است. حمام بزرگتر که به شهر یمانیان مشهور بود، معماری بسیار باشکوهی داشت و برای ساخت آن هزینه‌های گزافی پرداخت شده بود. از مشهورترین کلیساهای این محله می‌توان به کلیسای وانک اشاره کرد که ما بین خیابان حکیم نظامی و خیابان توحید واقع شده است و زیبایی بی حد و حصر آن، گردشگران مشتاق تور اصفهان و سایر میهمانان این شهر را سوی خود جذب می‌کند.
کلیسای حیرت‌انگیز بیت اللحم و کلیسای مریم از دیگر کلیساهای زیبای محله جلفا شناخته می‌شوند که در مجاورت وانک قرار دارد و دیدن آنها خالی از لطف نخواهد بود. این محله، به خصوص حوالی میدان جلفا، امروزه نیز پر از کافه‌های دنج و خوش‌نشین است که هم پاتوقی برای جوانان به شمار می‌آید و هم سبب شده هویت معماری محله دست نخورده باقی بماند.