ایران کشوری پهناور است که از تاریخی غنی برخوردار است. این عوامل سبب شده تا جاذبه های دیدنی فراوانی در آن باشد که این موارد از دیدنی هایی طبیعی بسیار متفاوت تا جاذبه های فرهنگی را در بر می گیرد. همه ما علاقه مند به کشف این دیدنی های هستیم

 

تنگه شیرز، دره رویایی استان لرستان

 

تنگه شیرز یکی از عجایب طبیعت در استان لرستان است و تنها ۵۰ کیلومتر با شهر کوهدشت فاصله دارد. استان لرستان سرشار از جاذبه های طبیعی و دیدنی های زیبا است و در این میان تنگه شیزر جایگاه ویژه خود را دارد. هنگامی که این تنگه را می بینید از شگفتی های طبیعت حیرت زده خواهید شد. ترکیبی زیبا از صخره های سنگی، آب روان و دشت های سرسبز. پس از عبور از دالان های پر پریچ و خم تنگه به آبشار خواهید رسید.

تنگه شیرز در بین استان های کرمانشاه، ایلام و لرستان قرار گرفته است و ۵۰ کیلومتر با شمال شرق کوهدشت فاصله دارد. این شگفتی طبیعت در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولادقباد قرار دارد. هنگامی که وارد جاده اولاد قباد شدید به سمت تنگه خواهید رفت. این مسیر مملو از گل های رنگارنگ است که دیدنشان روح انسان را نوازش می دهد.

 

بازدید از بزرگ ترین غار نمکی جهان

 

غار نمکدان در جزیره قشم قرار دارد و در سال ۱۳۹۰ در در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده است. از دور که کوه را تماشا می کنید رگه های سفید نمک را بر روی بدنه کوه می بینید. این غار تنها دو کیلومتر از ساحل فاصله دارد و ماجراجویی در ایران را می توانید از پیاده رفتن به سمت غار آغاز کنید. درون غار مملو از استالاگتیت ها و استالاگمیت هایی است که از سقف و کف غار شکل گرفته اند، در کف آن جریان هایی از آب نمک جاری است که به صورت جریان دائمی جریان دارد . راه خود را به خارج از غار یافته است. این آب ها چشمه ای موچک را شکل داده اند که آبش بسیار شفاف است و همانند آینه ای بزرگ جلوه ای ویژه به غار بخشیده است. طول غار ۶۴۰۰ متر است.

 

قنات (کاریز) کیش

 

در حین ماجراجویی در ایران مجددا به جنوب کشور و این بار به جزیره زیبای کیش می رسیم. کاریز کیش بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت دارد و ۱۶ متر پایین تر از سطح زمین ساخته شده است. سقف آن با صدف ها و مرجان هایی که ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال عمر دارند پوشیده شده است. این مجموعه، هرگز یک شهر زیرزمینی تاریخی نبوده و در اصل شبکه‌ ای از مسیرهای زیرزمینی است که توسط ایرانیان برای هدایت آب حفر شده است. کاریز کیش ۱۵ کیلومتر طول و مساحتی نزدیک به ۱۰۰۰۰ متر مربع دارد. همان طور که می دانید ایرانی ها تبحر خاصی در ساخت قنات داشتند و برخی از آن ها حدود ۶۰۰۰ سال عمر دارند. کاریز کیش در حال نابودی بود که مهندس حاجی حسینی در سال ۱۳۷۸ این قنات را مورد بررسی قرار داد. وی با سرمایه گذاری خصوصی، کاریز فراموش شده کیش را به مجموعه ای گردشگری تبدیل کرد و در احیای آن از سنت معماری ایرانی بهره گرفت.

 

برج خاموشان

 

ماجراجویی در ایران را ادامه می دهیم و به برج خاموشان یکی از مهم ترین دخمه های زرتشتیان می رسیم. آن ها به جهان پس از مرگ اعتقاد داشتند و آن را سفری به دیار دیگر می دانستند. این افراد مردگان را به دخمه ها می بردند و اجساد را در محل مشخصی که برایشان تعیین شده بود دفن می کردند. اغلب اجساد خوراک پرندگان و سایر جانوران می شدند. درواقع دخمه محوطه ای دایره ای شکل و بسته است که بالای کوه ساخته شده و از محل زندگی مردم فاصله زیادی دارد. برج خاموشان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد و در حوالی منطقه صفائیه، بر بلندای کوهی رسوبی و کم ارتفاع به نام کوه دخمه قرار دارد.

 

آبشار بیشه لرستان

 

آبشار بیشه یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی ایران است که از میان جنگل های بلوط و کوه های سر به فلک کشیده زاگرس به بیرون رانده شده و تجربه ای ناب و دلچسب را برای کسانی که اهل طبیعت گردی هستند به ارمغان می آورد. برای رسیدن به این منطقه مسیر ریلی وجود دارد و همچنین امکانات بسیار خوب و مناسبی برای گردشگران و مسافران فراهم آورده است. این طبیعی با ارتفاع ۴۸ متری یکی از آبشارهای بلند ایران محسوب می شود که در میان رشته کوه های زاگرس در منطقه کوهستانی جا خوش کرده است.

آبشار بیشه پس از برخورد به زمین ۱۰ متر مسیر را طی می کند تا به رودخانه سزار برسد. عرض تاج آبشار نیز ۲۰ متر است و چشمه هایی که در نزدیکی ایستگاه بیشه وجود دارد منبع تامین آب آبشار هستند. به منظور رسیدن به آبشار بیشه می بایست حدود ۳۵ کیلومتر را به سمت شهر دورود بروید و بعد از آن حدود ۶۵ کیلومتر به سمت شهر خرم آباد بروید.

روستای کندوان

 

در ادامه ماجراجویی در ایران به روستای کندوان در استان آذربایجان شرقی می رسیم. این روستا در دل صخره ها ساخته شده و از همین رو روستای صخره ای ایران لقب گرفته است. این روستا هم به عنوان یک اثر بسیار ارزشمند در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و هم شهرت جهانی دارد و تنها روستای صخره ای در جهان است که در حال حاضر در آن سکونت می شود. در سراسر جهان تنها دوروستا شبیه به روستای کندوان وجود دارند که یکی کاپادوکیه در کشور ترکیه و دیگری روستای داکوتا در آمریکا است که بر خلاف کندوان که در آن زندگی جاری است، در این ۲ روستا کسی زندگی نمی کند. روستای کندوان دستکند است و در دل صخره ها کنده شده است. گفته می شود قدمت آن به ۷۰۰ سال پیش بازمی گردد و برای فرار از قوم مغول ساخته شده است.

 

دریاچه مهارلو

 

ماجراجویی در ایران این بار تجربه ای کاملا متفاوت را پیش روی شما خواهد گذاشت. دریاچه ای خلاف آن چه همیشه از این نام انتظار داریم. دریاچه مهارلو، در ۱۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار گرفته است. این دریاچه صورتی رنگ، یکی از جاذبه ‌های طبیعی و حیرت انگیز کشور ایران به شمار می آید. صورتی بودن آب این دریاچه، به دلیل وجود پدیده کشنده‌ های قرمز در آن است. کشنده‌ های قرمز، نوعی جلبک هستند که به دلیل مقاومت در برابر افزایش میزان شوری آب، رشدشان بیشتر می ‌شود. تبخیر بالا موجب شده نمک دور دریاچه رسوب کند و در واقع آن چه شما از دور مشاهده می کنید دریاچه ای صورتی رنگ است که نواری سفید آن را احاطه کرده است. از دیگر جذابیت های این دریاچه رویایی می توان به پرندگان مهاجر از جمله اردک مرمری، یلوه آبی، یلوه نوک سبز، چوب پا، پرستوی دریایی کوچک، پلیکان سفید، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، خوتکا، درنای معمولی، فلامینگوی بزرگ و … اشاره کرد.

 

دشت کویر

 

اما سرانجام ماجراجویی در ایران به دشت کویر ختم می شود. کویر مرکزی یا صحرای بزرگ نمک بسیار بزرگ است و از دامنه ‌های جنوبی البرز تا مرکز ایران گسترش یافته است. و طول آن ۸۰۰ کیلومتر و عرض آن نیز ۳۲۰ کیلومتر است. در میان کویر گنبدهای نمکی شکل گرفته اند که بهترین نوع از گونه خود در جهان هستند. دشت کویر یکی از قطب‌ های حرارتی کره زمین محسوب می‌ شود. دمای آن در تابستان به ۵۰ درجه سانتی گراد می ‌رسد و گاهی در این منطقه اختلاف دمای بین روز و شب به ۷۰ درجه سانتیگراد می ‌رسد. گیاهانی که در بیابان رشد می کنند اکثرا گیاهان شورپسند هستند. اکثر زمین های دشت کویر با گل ‌و لای و باتلاق ‌های نمک پوشیده شده است.

 

منبع: الی گشت