قهوه در جهان یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی ها و یک نوشیدنی پر از رمز و راز است

 

 

همچنان کسی نمی داند چه چیزی در دنیای این نوشیدنی تلخ نهفته است که همه روزه میلیون انسان را به سمت قفسه های فروش قهوه یا کافی شاپ ها می کشاند.
انسانی که به صورت غریزی از طعم های تلخ و زننده پرهیز می کند چگونه می تواند طعم تلخ یک قهوه واقعی را تاب آورده و حتی برای نوشیدن یک فنجان از آن لحظه شماری کند؟
این نوشیدنی را باید یک دنیای پر از معما دانست. دنیایی که می توان در آن به کشفیات جدید پرداخت و خوراکی های خوشمزه تهیه کرد. از نوشیدنی های تلخ و خوراکی های خوش رایحه که می گذریم به دنیای صنعت وارد می شویم.

.

ورود قهوه به صنعت سرگرمی

 

دنیای که امروزه تحت تاثیر دانه های قهوه قرار گرفته و حتی می توان در آینده ای نه چندان دور، بازی های رایانه ای را هم با الهام از دانه های قهوه طراحی کرد.
در این مقاله تصمیم گرفته ایم علاوه بر ارائه مطالبی در خصوص تولید قهوه و روش های دم کردن آن، خلاصه ای از مصاحبه صورت گرفته با اسماعیل کیانی نویسنده کتاب (یک فنجان اسپرسو ) را بیان کنیم. اگر شما هم به دنیای تلخ و شیرین یک فنجان قهوه اصل علاقه دارید می توانید با مطالعه این مقاله ما را همراهی کنید.

.

قهوه در جهان | کشورهای تولید کننده قهوه

 

باتوجه به اینکه بخش قابل توجهی از قهوه در جهان توسط کشورهای ثروتمند مصرف می شود شاید تصور کنید که کار تولید هم به همین کشورها اختصاص دارد، اما بد نیست بدانید که کشف قهوه به کشورهای افریقایی اختصاص دارد و کاشت آن هم ویژه کشورهای فقیر و جهان سوم است.
امروزه کشورهایی که در مدار راس الجدی و راس السرطان واقع شده اند به کافی بلت معروف شده و نقش بسزایی در تولید قهوه مرغوب دارند.
این قهوه در کشورهای جهان سوم با زحمت بسیار زیاد تولید می شود و با قیمت پایین به تجار ثروتمند فروخته می شود. این امر تا حدی منجر به بالاگرفتن بحث هایی در سازمان های داخلی و بین المللی شده است، اما تاکنون نتایج خاصی را مشاهده نکرده ایم.

.

قهوه در جهان | روش های تهیه قهوه

 

اگر اهل نوشیدن قهوه هستید حتما می دانید که قهوه ها به انواع مختلفی از جمله قهوه فرانسوی، قهوه یونانی، قهوه کوبایی و از همه مهمتر قهوه ترک تقسیم می شوند.
تقسیم بندی های دیگری هم در باب قهوه وجود دارد که چندان شهرت جهانی ندارند. بسیاری از افراد تصور می کنند قهوه فرانسوی باید حتما در کشور فرانسه کشت شده باشد، حال اینکه منظور از این اصطلاحات، طرز تهیه قهوه است و هیچ ارتباطی به کشور مورد نظر ندارد.
در واقع هر کشوری از زمان مواجه شدن با دانه های قهوه، سعی کرده است آن را به یک شکل خاص دم کرده و میل کنند. این روش ها در گذر زمان به یک رسم دیرینه مبدل شده و هم اکنون نیز از آن ها پیروی می شود. این امر باعث شده است تا روش های دم کردن قهوه با نام کشورهای مبدا شناخته شده و در کل به قهوه مورد نظر نیز اطلاق گردد.

.

اسماعیل کیانی و تولید ادکلن از قهوه

 

اسماعیل کیانی یک نویسنده ایرانی است که با کتابی تحت عنوان  (یک فنجان اسپرسو) شناخته می شود. کیانی در یکی از مصاحبه های اخیر ابراز داشته است که قهوه یک علم است و می توان به شاخه های مختلفی از آن دست پیدا نمود.
این نویسنده ایرانی می گوید مصرف قهوه به عنوان یکی از محبوب ترین نوشیدنی های موجود در میان اروپایی ها و امریکایی ها بسیار متداول است و حتی به نظر می رسد تجارت آن بعد از تجارت نفت یکی از برترین گزینه های اقتصاد محسوب می شود.
وی طی سال ها تحقیق و بررسی انواع قهوه ها با رایحه های مختلف به رمز و رازهای بسیار زیادی که در دانه های مختلف نهفته است پی برده و می گوید هم اکنون رایحه اغلب قهوه ها در نقاط مختلف جهان را می شناسد. وی از این تحقیقات بهره برده و قصد دارد سه ادکلن تحت عنوان coffee alphabet (CA) را با سه رایحه اسپرسو، کاپوچینو و موکا ثبت کند.

.

قهوه در جهان | محبوبیت ادکلن قهوه

 

باتوجه به اینکه عطر قهوه یکی از محبوب ترین عطرهای جهان است به نظر می رسد چنین ابداعی بتواند نتایج رضایت بخشی به دنبال داشته باشد.
وی می گوید برای موفقیت در این عرصه نیاز است تا یکی از کمپانی های بزرگ جهان در زمینه تولید عطر و ادکلن این محصولات را تولید کرده و به دنیا عرضه نماید.
البته آقای کیانی تصریح کرده اند که در آینده ای نه چندان دور کارخانه تولید عطر و ادکلن از قهوه را هم در ایران راه اندازی خواهد کرد و یکی از متفاوت ترین کارخانه های جهان در زمینه تولید ادکلن را در ایران تاسیس می کند.

.

بازی ویدئویی با استفاده از قهوه، برای اولین بار در جهان

 

کی دیگر از ایده هایی که توسط آقای کیانی برای معرفی قهوه به ایران و سایر نقاط جهان ارائه شده است ساخت بازی ویدئویی با استفاده از قهوه است. در این بازی گیمر در نقش های مختلفی بازی خواهد کرد؛ بدین صورت که ابتدا به کشورهای کشت و تولید قهوه سفر می کند و مبادرت به کاشت قهوه می نماید.
بعد در قالب فروشنده و حتی تاجری که قهوه را خریداری می کند ظاهر می شود. او سپس به سازمانی جهانی قهوه متصل شده و مدارکی را در خصوص فعالیت های خود به این سازمان می دهد.
آقای کیانی ابراز کرده اند که طراحی و تولید این بازی مستلزم صرف هزینه و زمان بسیار زیادی است، اما ایده و رویا پردازی های اولیه به انجام رسیده و به نوعی در حال ورود به دنیای واقعی است.
این موارد می توانند جایگاه قهوه را در ایران هم بازگردانند، چرا که حتی ایرانی ها هم در دوران گذشته علاقه بسیاری به مصرف قهوه داشته اند تا اینکه در یکی از دوران های تاریخی و به دنبال تلاش انگیسی ها، ایرانیان به مردمانی چای خور مبدل شده اند. جالب است بدانید که چای سیاه یکی از کم طرفدارترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است.