هرود روستای سرسبز و زیبا با جاذبه های فراوان تاریخی و گردشگری است که فصل بهار آن ،فصل گلابگیری است و بسیار دیدنی و جذاب است.سد قهرود و دو حمام تاریخی آن از شگفتیهای مهندسی ایرانی در سلسله صفویه می باشد که جاذبه گردشگری را در این منطقه افزایش داده است.

.

 

 

در میان رشته کوه‌های مرتفع کرکس در ۴۰ کیلومتری کاشان یک روستا با طبیعت بکر قرار گرفته که قهرود نام دارد. موقعیت دقیقتر محدوده جغرافیایی این روستا از شمال با شهر قمصر، از جنوب غربی با کامو و رچقاده، از مشرق با روستای ابیانه و از شمال غرب با روستای قزاآن همسایه می‌باشد.

.

 

 

این دهکده زیبا در یکی از دامنه‌های مرتفع سلسله جبال (کوه رود)‌ واقع شده و از این جهت قهرود که معرب کهرود است نامیده می‌شود. دهستان قهرود علاوه بر مزایای طبیعی آب و هوای مطبوع ییلاقی و میوه‌های گوارا و شاداب چون از قدیم الایام در مسیر شاهراه مرکز و استانهای جنوبی واقع گشته مشهور می‌باشد. مخصوصا از دوره‌ی صفویه به بعد که جهانگردان بیگانه شرح و وصف آن را در سفرنامه‌های خود آورده و به برخی از خصوصیات آن جا اشاره نموده اند.

.

 

 

در این روستا یک قبرستان قدیمی و مساجد کله و امام علی وجود دارد. مسجد “کله” دارای در ورودی بزرگ و منبت کاری با کتیبه و لوحه‌های به هم بسته معتبری می‌باشد که روی آن با خطوط کوفی و ثلث و نسخ آیاتی از قران کنده شده، و در کتیبه دور چهارچوبه هم نام و القاب بانی و سازنده‌ی مسجد را که در سال ۷۰۰ هجری این بنا را به پایان رسانیده چنین شرح می‌دهد:
“امر بناء المسجد.. . الصدر الامام العالم الملک الفاضل و الخطباء مفخر القضات مفتی العصر نعمان الزمان قدوه المشایخ و المحققین تاج المله و الدین عبدالواحد بن الصدر السعید الامام ملک العلماء والافاضل افتخار العراق خاتم الزمان نجم المله و الدین محمد ابن المرحوم السعید ملک العلما زین الحاج والحرمین نجم المله والدین علی بن الصدر السعید ملک الاکابر و الفضلاء مفخر القضاه مفتی الفرق زین الحاج الحرمین رشید الدین احمد این محمد بن عبدالله ابن علی القهرودی غفرالله ذنوبهم العبد الضعیف محمد بن علی بن حبیب الله سنه سبع مائه”
.
روی یک لنگه در نیز نوشته شده: “سال هجری رسیده بود به ذال” = ۷۰۰ . این در و کتیبه‌های اطراف آن، قدیمی‌ترین اثر تاریخ داری است که در محوطه کاشان سالم و بی عیب و نقص به جای مانده است. دیوارهای اطراف این صفه و درگاه نیز با کاشی‌های کوکبی شش پرالوان که در حاشیه‌ی آنها هم آیات قران نوشته شده تزیین شده است. همچنین محراب مسجد با همین نوع کاشی پوشیده شده و بر لوحه کاشی نوشته دار بالای آن نیز تاریخ سته وثلاثین و سبع مائه (۷۳۶) خوانده می‌شود.
بنای تاریخی دیگر قهرود کاروانسرای شاه عباسی آنجاست که با اندک تغییراتی به صورت اولیه باقی مانده و اطاق های آن مورد استفاده می‌باشد.
در سد قهرود، معماران سدساز ایران برای مهار کردن فشار آب سد، برجهایی با سنگ و ساروج از کف رودخانه تا انتهای فوقانی آن می‌ساخته اند که در فاصله‌های معینی از ارتفاع برج با سوراخهای افقی به مخزن آبگیر سد مربوط می‌گردید،و داخل این برج با پله‌های حلزونی شکل تا کف رودخانه به آسانی رفت و آمد می‌شد و بند بانان از داخل این سد به اقتضای فصل و ضرورت می‌توانستند سوراخها را باز و بسته کنند.
.
.
در سد قمصر این تفاوت و امتیاز مشاهده می‌شود که به جای یک برج که معمول همه سدهای قدیم ایران بوده است، دو برج با فاصله از یکدیگر بنا شده است و این خود بزرگترین راز فن معماری این سد می‌باشد که در طول قرن‌های متمادی و بیش از سدهای قدیمی دیگر ایران مورد استفاده و بهره برداری بوده است. این سد در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی قریه قهرود در میان دره‌ی عمیقی که دو رشته کوهسار را به فاصله‌ی کمی از یکدیگر جدا می‌کند با سنگ و ساروج ساخته شده است. طول دیوار آن ۳۶ گز و عرض آن ۲۰ گز از کف دره به بالا می‌باشد . نقشه و طرح ساختمان این سد نیز ماند بند قمصر می‌باشد.
دیوار جلو و آبگیر آن عمودی کامل ساخته شده ولی دیوار پشت سد دارای شیب تندی می‌باشد. وسط دیوار چاهی به شکل دو لوله داخل یکدیگر ساخته اند و اطراف لوله داخلی با یک رشته پلکان به پایین سد با تونلی مربوط می‌شود که دریچه بند و بست آب هم در آنجا ساخته شده و چاه وسط را علاوه بر رسانیدن نور به پلکان مارپیچی شکل آن، جهت جلوگیری از فشار آب به داخل تونل تعبیه نموده اند.
.
.

قهرود از زمستان‌های بسیار سرد و تابستان خنک یا آب و هوایی مطبوع برخوردار است. با توجه به نوع آب و هوای این روستا تابستان برای مسافرت به مکان زیبا مناسب به نظر میرسد.

روستای قهرود به دلیل واقع شدن در مسیر مواصلاتی و برخورداری از آب و هوای مطبوع، باغ‌‌ها و درختان سربه فلک کشیده قراوان و میوه‌های خوش‌بو و خوش‌طعم و لبنیات بسیار لذیذ و داشتن کاورانسراهای متعدد و کاروان‌دارها و سوابق فرهنگی و دینی و آثار و ابنیه و امامزادگان و سد قهرود و نزدیکی با کرکس، مورد توجه عابران به ویژه مستشرقان و صاحب‌منصبان و نمایندگان دولت‌های خارجی مانند «ادوارد براون».«لرد کرزن»، «مادام دیالافوآ»، «سدیدالسلطنه» و بانو «دوراند» همسر وزیر مختار انگلیس قرار گرفته است و در یاداشت‌ها و سفرنامه‌های خود از این روستا نام برده‌اند.
مسجدعلی، مسجد قدیم جامع، مسجد کله، حمام‌های قدیمی قهرود، برج‌هایی که در دو طرف‌آبادی و در ارتفاعات ساخته شده و تا این اواخر بقایای آن برجا بود، کاروانسراهای متعدد از جمله کاروانسرای شاه عباسی، سد قهرود که در سال ۱۰۱۰ هجری قمری بدستور «شیخ بهائی» بنا شد، از آثار باستانی و تاریخی قهرود به شمار می‌روند.
در روستای قهرود محصولات کشاورزی مناطق سردسیری همچون گردو، بادام، زردآلو، گوجه‌سبز و گندم و جو و سایر محصولات کشاورزی تولید می‌شود. وسعت زیاد باغ‌ها، این روستا را به قطب تولید خشکبار در میان روستاهای منطقه تبدیل کرده است.