روستای زیبا و خوش آب و هوای کوگان در ۵۲ کیلومتری جنوب شرق خرم آباد لرستان قرار داره. این روستای خوش آب و هوا به دلیل ظرفیت های اقلیمی و وجودیکی از منحصر به فردترین جاذبه های گردشگری لرستان هر ساله میزبان خیل عظیمی از گردشگران و مسافران داخلی و خارجیه

.

 

توی این روستا که روستای کوگان نام داره و از نظر تقسیمات سیاسی لرستان، جزو دهستان میانکوه شرقی از توابع بخش معمولان و شهرستان پلدختر محسوب میشه یکی از شاهکار های ساخت دست بشر در دل کوه قرار داره ، “غار کوگان” . غار کوگان یه غار منحصر به فرد مصنوعی ساخته دست بشره .و جزء غارهای چند طبقه است که دسترسی بسیار سختی داره ، البته به تازگی برای دسترسی به غار تمهیداتی در نظر گرفته شده و مسیر غار پله بندی شده.این غار دژ مانند که تماما با حجاری‌های طاقت فرسا به وجود اومده به استناد سکه‌هایی که در اطراف غار به دست اومده به دوره اشکانیان تعلق داره قرن ها به عنوان مکانی برای سکونت مورد استفاده قرار می گرفته.

.

 

 

معماری غار

.

 

ورودی غار به صورت چهار گوش در اندازه ۵۰/۲ در ۲۰/۲ متره و به سمت شمال باز میشه. غار شامل دو طبقه است که طبقه اولش از چهار اتاق و فضاهای مرتبط به هم تشکیل شده و طبقه دومش هم حدود ۴۰/۳ متر بالاتر از کف قسمت اول غار قرار داره . همچنین غار کوگان اتاق هایی داشته که ازش برای سکونت استفاده میکردم ، در واقع نمونه هایی از معماری صخره ای. مساخت کلی غار حدود ۲۸۱ متر مربعه ، و جالب اینجاست که درون اتاق های غار مخازن آبی هم تعبیه شده . غار شامل ۲ طبقه است ، طبقه اول از ۴ اتاق و فضاهای مرتبط به هم تشکیل شده و طبقه دوم غار حدوداً ۳,۴ متر بالاتر از کف قسمت اول غار هست. روستای کوگان از نظر تقسیمات سیاسی لرستان، جزو دهستان میانکوه شرقی از توابع بخش معمولان و شهرستان پلدختر محسوب می‌شود . دهانه غار در حدود ۶۰ متر بالاتر از کف دره واقع شده و رو به شمال هم هست. پنجره‌های غار، ناظر کوهستان مرتفع روبرو جریان رودخانه است که از کف تنگ دره آن عبور می‌کنه. با توجه به آثاری که از محرابه ها و آبدان ها و نشانه های معماری دیگه به جا مونده ، میشه نتیجه گرفت که ساکنان این غار پیرو آئین مهر بودن.

.

 

 

راه های دسترسی

.

 

دسترسی به این غار از طریق شهر خرم‌آباد به سمت آزادراه “خرم‌آباد – پل زال” با طی ۳۵ کیلومتر و رسیدن به کاروان‌سرای پشت تنگ چمشک و از آونجا با عبور از جاده فرعی به سمت غار و روستای کوگان امکان پذیره و در حال حاضر، آزادراه خرم‌آباد-خوزستان از شش کیلومتری غرب روستا می‌گذره. همچنین بنای معروف و چشمگیر کاروانسرای چمشک در شرق بزرگراه قرار گرفته و مکان‌یابی جهت ساخت و استقرار این کاروانسرا ارتباط تنگاتنگی با یک راه قدیمی داره.

.

 

 

منبع: برولاک