در عمق یکی از کوه های استان کرمانشاه غاری قرار دارد که به خطرناک ترین غار ایران شهره است

 

 

در اینجا کوهی بلند، غاری را در خود پنهان کرده که عمیق ترین ترین غار ایران است و مسیر سختش از آن غاری متفاوت ساخته که رفتن به داخلش دل شیر می خواهد. روزگاری این غار بزرگ ترین غار عمودی دنیا بود اما با گذشت زمان غارهای بزرگ تر دیگری هم در جهان کشف شدند. این غار از آن غارهای معمولی نیست، اینجا غاری سرد و عمودی است و باید قبل از رسیدن به دهانه ورودی اش، کوه را تا ارتفاع ۳۰۵۰ متری بالا بروید. در ادامه با بوم نشین همراه باشید تا با غار پراو بیشتر آشنا شوید.

 

 

 

در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه، کوه پراو در میان دو کوه طاق بستان و بیستون، غار عمیق پراو را در دل خود جای داده است.
کوه پراو ۳۳۵۷ متر ارتفاع دارد و غار در ارتفاع ۳۰۵۰ متری آن است، غار پراو ۱۴۵۴ متر طول و ۷۵۱ متر عمق دارد و در نقاط مختلفش ۲۶ حلقه چاه قرار گرفته که عمیق ترین آن ها چاه شماره ۱۶ با ۴۲ متر عمق است. در این غار، آبی جاری است که از ذوب شدن یخچال های زیرزمینی غار پراو جریان یافته است، پس بی دلیل نیست که اسم این غار را پراو به معنی پرآب گذاشته اند. وجود این آب و ارتفاع بلند این غار باعث شده که هوای غار به شدت سرد باشد و دمایی بین ۱ تا ۳ درجه سانتیگراد داشته باشد پس اگر غارنوردی حرفه ای هستید و دلتان ماجراجویی می خواهد برای کشف این غار ماه های بهار و تابستان را انتخاب کنید چون در ماه های پاییز و زمستان سردی هوا ورود به آن را غیرممکن می کند.

.

غار پراو چگونه کشف شد؟

.
حدود ۴۶ سال از زمان کشف این غار می گذرد، اولین بار در سال ۱۳۵۰ بود که یک گروه غارنورد انگلیسی به عمق ۷۵۰ متری این غار رفتند و آن را کشف کردند.  یک سال بعد طمع دست یافتن به رکورد جهانی باعث شد که دوباره یک تیم غارنورد انگلیسی راهی این غار شوند تا پیشروی بیشتری را در اعماق این غار به ثبت برسانند. این گروه ۱۶ نفره در عمق ۷۵۱ متری به حوضچه ای گلی به طول ۵۰ متر برخوردند که ادامه پیشروی را برایشان غیرممکن می کرد، با اینکه امید زیادی به گسترش این غار می رفت اما از نظر آن ها غار به نقطه پایان خود رسید بود. سه سال بعد، تیمی لهستانی هم از غار دیدن کردند و مهر تاییدی زدند بر اینکه اینجا واقعا پایان این غار است. بعدها با رفتن غواصی به داخل این آبگیر مشخص شد که عمق این حوضچه سه متر است و راه به جایی ندارد.
این غار که زمانی از بزرگ ترین غار عمودی دنیا بود و به اورست غارهای دنیا شناخته می شد امروز با کشف غارهای عمیق دیگر به رتبه ۲۲۰ عمیق ترین غارهای دنیا رسیده است.
مسیرهای این غار بسیار صعب العبورهستند، به غیر از سردی هوای داخل غار و راه های سختش، دیواره خشن و متخلخل، لباس غارنوردان را پاره می کند و این باعث می شود که آب سرد به بدن آن ها برسد و سختی های پیمایش غار بیشتر از گذشته شود. دشواری گذر از میان مسیرهای این غار باعث شده که تا به حال ۵ غارنود جان خود را در داخل این غار از دست بدهند، اگر روزی پا به داخل این غار گذاشتید در طول مسیر این غار تابلوهایی را می بینید که مکان سقوط این غارنوردان را مشخص کرده است.