شهر کاشان جدا از اینکه شهر عرقیجات و گلاب است، شهر خانه‌های تاریخی هم هست

 

 

خانه‌ طباطبایی‌ها، بروجردی‌ها و عباسی‌ها در کنار سرای عامری‌ها، کاشان را به شهر خانه‌های قدیمی تبدیل کرده است، خانه‌هایی که نگاه کردن به هر گوشه‌اش، تو را هم درگیر اسرار نهفته در آن می‌کند. سرای عامری‌ها در بافت قدیمی کاشان که بزرگی و هیبتش هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند، یکی از زیباترین و اصیل‌ترین این خانه‌هاست. خانه که حالا محل بُر و بیای گردشگران شده، دوره پر افت و خیزی را از سر گذارنده.

 

 

 

اگرچه زمان ساخت آن را به دوره زندیه نسبت می‌دهند،اما زلزله سال ۱۲۶۰ هجری قمری که باعث تخریب نسبی آن شد، دوره رونق و احیای مجدد آن را به دوره قاجار موکول کرد و از این زمان به بعد بود که خاندان عامری‌ها در آن سکنی گزیدند، خاندانی که از ملاکان بزرگ منطقه به شمار می‌رفتند و در هر شهری از کرمان گرفته تا یزد و سمنان و خراسان و تهران برای خود ملکی داشتند. سرای عامری‌ها که مجموعه‌ای از چند خانه قدیمی است، در چند نوبت مورد بازسازی قرار گرفت که آخرینش مربوط به سال ۱۳۹۳ بود و طی آن دو حیاط بیرونی و سه حیاط اندرونی به آن اضافه کردند، نقاشی‌های دیواری تکمیل شد و وسایل خانه را نونوار کردند.

 

 

 

سرای عامری ها

 

سرای عامری‌ها ۱۲هزار متر است و دو حیاط مستقل از هم که یکی مربوط به اندرونی و دیگری مربوط به بیرونی است دارد و همچنین حیاط روبازی به عنوان بهاربند که در گذشته اسب و قاطر را در آن نگهداری می‌کردند و این روزها گردشگران از سایه درختانش استفاده می‌کنند. حیاط بیرونی اولین جایی است که مهمانان به آن وارد می‌شوند،حیاطی که گرداگردش علاوه بر غرفه‌ها و فروشگاه‌هایی که صنایع دستی و سوغات کاشان را می‌فروشند، آرایشگاه‌ و شیرینی‌پزی هم هست و بوی خوش شیرینی‌های محلی‌اش حیاط را پر می‌کند. فقط همینها نیست و در خانه عامری‌ها همه چیز از بانک گرفته تا طلا و فرش فروشی گرد هم آمده تا آن را نه به یک خانه، که به شهری تمام و کمال تبدیل کند.

 

 

 

جدا از معماری شگرف خانه و آیینه‌کاری و گچ‌بری‌های متعددی که در گوشه و کنار سرا به چشم می‌خورد، تماشا و نشستن در سرداب، شاه‌نشین، آینه‌خانه، هفت دری، هشتی ورودی، ایوان تابستانی و زمستانی، حوض خانه و دو بادگیر و حوض بزرگ حیاط تجربیاتی است که به طور معمول در زندگی روزانه به دست نمی‌آید، این لذت زمانی کامل می‌شود که لذت غذاخوردن در تالار آیینه سرای عامری‌ها نیز به آن اضافه شود، رستورانی که هم غذاهای اصیل شهر کاشان مثل چلو دیزی و خورش نخود آله را دارد و هم غذاهای ایرانی و فرنگی نام آشنا را. سرای قهوه با معماری مدرن و حوض خانه که فضایی سنتی دارد و دمنوش‌ها و عرقیجات دلچسبی را سرو می‌کند نیز عامری‌ها را به جایی تبدیل می‌کند که خیال و واقعیت در آن به هم گره می‌خورد و آدم نمی‌داند که باید اینهمه زیبایی را باور کند یا نه.

 

 

 

عامری‌ها، خانه‌ای است با ۱۵ اتاق که هزینه ماندن در اتاق‌هایش از ۲۸۰ هزار تومان برای اتاق‌های یک تخته شروع می‌شود به ۷۰۰ تومان برای سوئیت‌های چهارتخته‌اش می‌رسد. اتاق‌ها که به آن کاشانه می‌گویند، تزئینات سنتی دارند با طاقچه‌ها و گچ‌بری‌های متعدد و پنجره‌های رنگی مشبک که رو به حیاط با صفای سرا باز می‌شوند. جدا از آن هر اتاق حمام باصفا و دلبازی هم دارد که به شیوه حمام‌های سنتی ساخته شده و حوضچه‌ای در وسطش جای گرفته که لذت آب تنی در آن را نباید از دست داد. در اینجا همه چیز دست به دست هم داده که ما را غرق در لذت کند.