شناختن شهرهای مختلف ایران و مناطق ریز و درشت آن برای اینکه بتوانیم دید بازتری به دیدنی ها و آثار طبیعی و باستانی کشورمان داشته باشیم یه مسئله ضروری است.

.

 

 

شهر داران مرکز شهرستان فریدن در استان اصفهان یکی از آن ناشناخته هاست که راز از طبیعتی بی نظیر در دل رشته کوههای زاگرس را به روی ما می گشاید. زبان غالب مردم در این منطقه کوهستانی فارسی است اما روستاهای زیر مجموعه آن مردمانی با لهجه های لری، ترکی، بختیاری و ارمنی در خود جای داده است.

.

 

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید داران یکی از مرتفع ترین و در نتیجه سردترین مناطق ایران است. این منطقه با وسعتی برابر ۵ کیلومتر در باختر استان اصفهان واقع شده است. درختان پراکنده بلوط، گون، کرفس کوهی و گز پوشش گیاهی غالب این شهرستان را تشکیل می دهد. متاسفانه این شهر علی رغم اینکه در دوران ایران باستان با نام های پرتیکان و پاری تاکن خوانده می شده و از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است اما در حال حاضر به دلیل درگیری با فقر و محرومیت شاهد مهاجرت مردمان آن هستیم. شهر داران از لحاظ جغرافیایی در غرب استان اصفهان و در منطقه ای کوهستانی در دل رشته کوههای زاگرس جا خوش کرده است.

.

 

 

شهر داران افسونگری در دامنه های زاگرس

.

شهر داران منطقه ای زیبا و خوش آب و هوا با مراتع فراوان، مرکز دامداری استان اصفهان است. در همسایگی شهر داران منطقه خوانسار، الیگودرز، فریدونشهر،تیران و کرون قرار گرفته است.
شهرستان فریدن پیشینه ای برابر ۳۰۰۰ سال دارد و چون حاکم این شهر فریدون نام داشته است نام این شهرستان با اقتباس از حاکم آن فریدن نام گذاری شده است. شهر داران دارای ۴ مرکز شهری، ۷۴ آبادی و ۹ دهستان است. مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر داران به دلیل قرار گرفتن آن در منطقه کوهستانی طبیعت بکر، آبشارهای زیبا ، مراتع سرسبز با تنوع گیاهان فراوان بخصوص گیاهان دارویی،  طبیعت پرگل و بارش برف و باران فراوان است. وجود عشایر در منطقه در کنار ورزش های زمستانی و بخصوص پیست اسکی جاذبه های  این منطقه را در استان اصفهان چندین برابر می کند.
تا جایی که در چند سال اخیر جشنواره ای با عنوان شهر برفی در شهر افوس و همچنین جشنواره زمستانی فریدون شهر باعث شناخته شدن این منطقه بکر برای گردشگران زمستانی شهر داران شده است.
وجود پیست اسکی طبیعی در فریدن سالانه هزاران گردشگر را در فصول سرد به فریدن می کشد.
شهر داران دیدنی های شگفت انگیزی را در دل خود جای داده است. اگر شما هم کنجکاو هستید تا به اطلاعات بیشتری در مورد این شهر تاریخی با زیبایی های بی نظیر طبیعی دست یابید با ما در این فرصت کوتاه همراه باشید تا دیدنی های شهر داران را بهتر بشناسیم.
.

دشت لاله های واژگون

.

منطقه گردشگری دشت لاله های واژگون یک جاذبه گردشگری در نزدیکی شهر داران است که طبیعت حیرت آوری را در بهار و تابستان به نمایش می گذارد. این گلهای زیبا و نایاب علاوه بر این منطقه تنها در سمیرم و خوانسار یافت می شوند. یکی دیگر از جاذبه های این منطقه پارک جنگلی پرتیکان در دامنه است که دارای آبشاری مصنوعی است و در ورودی شهر قرار دارد و میزبان گردشگران و مسافران جاده خوزستان و لرستان است.
علاوه بر این آبشار دالان کوه و آبشار سیاه دره و حمام قدیمی دامنه با قدمتی بیش از ۱۰۰ سال از گردشگاههای دامنه محسوب می شوند. در روستایی دیگر به نام آغچه گردشگران از چشمه های خروشان جاری در میان تاکستانها و سد و سراب آغچه  دیدن می کنند. در ورودی این روستا دره ای سرسبز وجود دارد که خاطره آن را همیشه در ذهن خواهید داشت.
.
.

منطقه حفاظت شده دالانکوه

.

منطقه دالانکوه با وسعتی برابر ۳۴ هزار هکتار در جنوب شرقی شهر داران و در نواحی غربی پناهگاه مربوط به حیات وحش قمیشلو قرار دارد. این منطقه زیبا و جذاب کوهستانی از سال ۱۳۸۸ به عنوان منطقه شکار ممنوع مورد حفاظت قرار گرفته است. در این منطقه پوشش گیاهی از قبیل انواع گون، بادام وحشی، گزانگبین، موسیر، ریواس، جاشیر، کما، ریواس و آنقوره غالب است. همچنین گونه های جانوری کمیابی مانند گورکن، کبک، قوچ و میش، پرستوی دریایی، کاکایی ارمنی، کشیم کوچک و برزگ، اردک سیاه کاکل و باکلان به چشم می خورد.

.

 

.

کلیسای گئورگ در فریدن

.

کلیسای حضرت گئورگ از نظر تاریخی با دوران قاجاری بر می گردد و از لحاظ محل دقیق جغرافیایی می توان گفت که در بخش مرکز شهرستان فریدن در ۱۵ کیلومتری شهر داران در دهستان ورزق جنوبی، روستای سواران واقع شده است. این اثر ارزشمند تاریخی در سال ۱۳۸۶ به عنوان اثر فاخر ملی ایران به ثبت رسیده است.

.

 

 

بیشه زارهای سرسبز فریدن

.

در شهرستان فریدن رودخانه پلاسجان قرار دارد که یک منطقه مستعد گردشگری است. این رودخانه از سمت شهرستان فریدونشهر در مسیر غرب به شرق و به سمت رودخانه زاینده رود در جریان است. با توجه به اینکه این رودخانه در مسیر خود آب چشمه لنگان و خندگستان را انتقال می دهد در تمام فصل های سال جریانی پرآب دارد. از آنجایی که رودخانه پلاسجان با مسیر پرپیچ و خم از میان روستاها و بیشه زارهای زیادی می گذرد یک منطقه مستعد گردشگری با چمن زارهای زیبا برای طبیعت دوستان در حاشیه این رودخانه به وجود آورده است.
این منطقه گردشگری با بیشه زارهای زیبای آکنده از گلهای وحشی و کوههای سربه فلک کشیده و حیواناتی مانند خرس و گراز و روباه تلفیق بی نظیری برای گردشگران گرد هم آورده است.
.

کلیسای سنت نشان فریدن

.

کلیسای سنت نشان در شهرستان فریدن یک اثر تاریخی مربوط به دوره قاجار است. این اثر در بخش مرکزی شهرستان فریدن در دهستان ورزق جنوبی در ۱۲ کیلومتری شهر داران قرار دارد و در سال ۸۶ به ثبت ملی رسیده است.

.

 

.

لاله زار های فریدن

.

در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر داران و در ارتفاعات دره بید منطقه ای پوشیده از  مراتع و لاله های سرنگون وجود دارد که در نوع خود بی نظیر است.
به منطقه فریدن که سفر می کنید یادتان باشد لبنیات آن مانند خامه و سرشیر ، کره محلی و کشک و تنبک و دف های دست سازه عشایر و صنایع دستی و قالیچه فریدن سوغات هایی هستند که شما را همیشه به یاد این منطقه زیبای گردشگری می اندازند. برای اینکه صحبت مان در این مجال کوتاه را تکمیل کنیم شما را به دیدن عکسهایی از مناظر زیبا و طبیعی شهر داران دعوت می کنیم که هوش از سرتان خواهد برد.
.