خور و بیابانک شهری کویری با آب و هوایی بسیار گرم و خشک در و سزمینی آکنده از شگفتی در اصفهان است.

.

 

 

طبق برخی اسناد قدمت خور و بیابانک به قبل از اسلام و زمان ساسانیان می‌رسد. وجود تپه‌های ۴ هزار ساله باستانی ایراج و آثار تاریخی چون قلعه بیاضه و جندق که هر کدام قدمتی بیش از سه هزار سال دارد از پیشینه ی کهن آن حکایت می‌کند. در مورد معنای خور نظرات مختلفی وجود دارد از جمله اینکه خور به معنای آفتاب و خورشید و فرشته موکل بر آفتاب است. هم چنین خور را نام روز یازدهم هر ماه شمسی می‌دانند. دریاچه نمک، پوسته نمکی پلایا، درخت سرو ایراج، دره‌ها و کتل های وحشت زا، نیزارها و ریگزارهای اطراف روستای مصر، تپه‌های بزرگ شنی، آسمانی پرستاره همه از زیبایی‌های افسونگر این شهر کویری است.

.

 

 

از دیگر جاذبه‌های شهر می‌توان به مسجد عرب‌ها، قلعه جندق، قلعه گرمه، خانه یغما، مسجد دارالشفا، آب انبار ادیب، بقعه شمس الدین، قلعه ایراج مسجد جامع فرخی، تخت عروس، تخت عباسی، کمال الدین سید داوود، امامزاده ابا محمد ابراهیم و غیره اشاره کرد. خور سرزمینی است پوشیده از گیاهان تاغ، گز، هنگ، روناس، اسکمبیل، اشنو، قیچ، ریواس، پر سیاوش، شیرین بیان با گونه‌هایی از حیات وحش نظیر کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، سمور که همه ره‌آورد طبیعت خشک منطقه است. از دیدنی‌های خور و بیابانک نخلستان هایی با قدمتی کهن است که از مشهورترین نخلستان های اصفهان به شمار می‌آید.

.

 

 

علم گردانی، جشن سده، کشتن نخل و شب بی بی هور از رسوم خاص منطقه است. زعفران، پسته، خرما، داروهای گیاهی، لبنیات و انار از سوغات‌های خور و بیابانک محسوب می شود. از صنایع دستی منطقه فرش دستباف، حصیر بافی، پارچه‌های سنتی، گلیم، کرباس و پلاس است. موقعیت ویژه ژئومورفولوژیکی، خور را از نظر بیابان گردی و اسکی روی ماسه سرزمینی لبریز از جاذبه‌های اکوتوریستی کرده است. از امکانات اقامتی خور و بیابانک هتل بالی است اقامتگاهی زیبا با تسهیلاتی ویژه که می تواند تصویرگر خاطره ای ماندگار در ذهن گردشگران باشد.