شخصیت‌شناسی سفر با سوالی ظاهرا ساده شروع می‌شود: “چطوری می‌تونم بفهمم از چه سفری خوشم میاد؟”. سوالی مهم و کاربردی که جوابش، دیدِ جدیدی برای مسافرت به شما می‌دهد. وقتی که روحیات خود، علاقمندی‌ها و هدف‌تان را بشناسید، سفر متفاوتی خواهید داشت؛ حتی برنامه‌ریزی هم راحت‌تر می‌شود.

 

شخصیت‌شناسی سفر یا Travel Personality

 

این‌که بدانید چه سفری به دل‌تان می‌نشیند کار سختی نیست. کافی‌ست در اینترنت چرخی بزنید و عبارت Travel Personality را جستجو کنید. با حجم عظیمی از تست‌ها روبرو می‌شوید که هرکدام‌شان با سوال‌هایی جالب، به شما می‌گویند چه شخصیت سفری دارید. در آخر تست هم مقاصد پیشنهادی را معرفی می‌کنند. کمپانی Airbnb هم تست جالبی در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد که شامل ۸ سوال زیر است:

۱- وقتی که پرواز اول صبح دارید، ترجیح می‌دهید چه لباسی بپوشید و به فرودگاه بروید؟
۲- در پروازهای طولانی مدت چه کاری می‌کنید تا حوصله‌تان سر نرود؟
۳- اولین کاری که در مقصد سفر انجام می‌دهید چیست؟
۴- طبیعت‌گردی را دوست دارید یا نه و با فکر کردن به آن چه حسی به شما دست می‌دهد؟
۵- مهم‌ترین و اولین وسیله‌ای که برای سفر برمی‌دارید، چیست؟
۶- روزهای تعطیل چه کار می‌کنید؟
۷- اگر فرصت این را داشتید که با آدمی معروف و مشهور آشنا شوید، چه کسی را انتخاب می‌کردید؟
۸- بدون کدام وسیله (کتاب، شال، دوربین، کفش راحتی یا هندسفری و پلی‌لیست موزیک) از در خانه بیرون نمی‌روید؟

بعد از این‌که به سوال‌های بالا جواب دادید، Airbnb اسم شخصیت سفر شما را می‌گوید، شهری که با خصوصیات شما هم‌پوشانی بیشتری دارد، معرفی می‌کند و حتی می‌گوید چه محل اقامتی انتخاب کنید.
به جز تست بالا، سوال‌های کلی دیگری هم هست که کمک‌تان می‌کند. مثلا دوست دارید کجا بمانید؟ عاشق فعالیت‌های هیجانی هستید یا نه؟ از این‌که با مردم محلی آشنا شوید، استقبال می‌کنید یا ترجیح می‌دهید در جاهای دورافتاده، ساکت و پر از آرامش تعطیلات خود را سپری کنید؟ کدام وسیله‌ی حمل و نقل را ترجیح می‌دهید؟ پاسخ به این سوالات، کار شما را برای انتخاب مقصد راحت می‌کند.

 

شخصیت خودتان را بشناسید

 

شخصیت‌شناسی سفر این کمک را به ما می‌کند که دیدِ بهتری از خودمان داشته باشیم. این‌که چه شور و اشتیاقی پشت دلایل سفر ماست، سوال مهمی است. حتی از این راه می‌توانید همسفری شبیه به خودتان پیدا کنید. به هر حال هیچ‌کس دوست ندارد همسفرش دائما نِق بزند.
در کل تیپ‌های شخصیتی سفر فراوانند که با اسم‌های بامزه و متفاوتی معرفی می‌شوند. اما به طور کلی ۵ نوع شخصیت سفر داریم که پایه و اساس تیپ‌های سفر هستند.

 

ماجراجویان

معمولا ماجراجوها تخیل قوی دارند و برنامه‌ریزی برای سفرها را برپایه‌ی قوه‌ی تخیل انجام می‌دهند. یک لیست از کارهای هیجان‌انگیز دارند و دوست دارند هربار در سفرها به سراغ یکی از آن‌ها بروند و تیک “انجام شد” را بزنند. از این‌که در سفرها از این موزه به آن موزه بروند، خرید کنند یا کافه‌گردی، خسته می‌شوند و خیلی زود حوصله‌شان سر می‌رود. در حقیقت این کارها برای آن‌ها کاملا پیش‌پا افتاده و عادی است. در عوض به بانجی جامپینگ فکر می‌کنند، به فرار از دست گاوهای عصبانی اسپانیایی یا به پاروزنی در رودخانه‌ی آمازون. بالا رفتن آدرنالین هدف نهایی‌ست و هرکاری می‌کنند تا به این هدف برسند.

برای آشنایی با سفرهای ماجراجویانه، پیشنهاد می‌کنیم سری به لیست تورهای ماجراجویانه‌ی نشنال جئوگرافی (National Geographic) بزنید. در این لیست با کلی مقاصد و جاهای بکر و دیدنی آشنا می‌شوید که مطمئنا آرزو دارید به آن‌ها سر بزنید.

چند مقصد پیشنهادی برای ماجراجویان: نیوزلند، برزیل، بولیوی، نپال، تبت، تانزانیا و هند.

 

رمانتیک ها

آرامش و حس خوب در سفر؛ دو ویژگی مهمی است که برای رمانتیک‌ها و احساسی‌ها مهم است. چنین افرادی در برنامه‌ریزی سفرهای‌شان به فاکتورهایی مثل سواحل زیبا و تمیز، قایق‌سواری روی رودخانه‌های آرام و دور بودن از فضای شلوغ شهری فکر می‌کنند. آن‌ها دنبال جایی هستند که خلوت باشد و پر از سکوت. چشم‌انداز زیبا و اصطلاحا کارت پستالی جذب‌شان می‌کند، به طوری‌که خیلی سریع رویاپردازی می‌کنند و برنامه‌ی بعدی سفرشان را می‌چینند. چنین افرادی دوست دارند در ساحل بنشینید و طلوع و غروب خورشید را تماشا کنند، در شهر ونیز گندولاسواری کنند یا برای ماه عسل به جزیره‌ای کم جمعیت یا خالی از سکنه بروند.

چند مقصد پیشنهادی برای رمانتیک‌ها: ونیز، پاریس، بوینس آیرس، گوآ، بالی، فیجی و تاهیتی.

 

متفکران

کندوکاو و جستجو در کوچه پس‌کوچه‌های شهر، دیدن موزه‌ها و حرف زدن با مردم محلی برای‌ یک سری از افراد خیلی جذاب است. این دسته از آدم‌ها در تقسیم‌بندی تیپ‌های سفر، متفکر معرفی می‌شوند. معمولا آن‌ها دوست دارند از هر چیزی که مربوط به فرهنگ، هنر، معماری و تاریخ است، سردر بیاورند.  اگر شما هم چنین علایقی دارید، پس متفکرید. به احتمال زیاد بعد از رسیدن به مقصد، اولین کاری که می‌کنید، موزه‌گردی، شهرگردی و بازدید سایت‌های باستانی است. بعد سراغ کافه یا رستورانی شلوغ می‌روید، فنجانی قهوه یا غذایی سفارش می‌دهید، می‌نشینید و به مردم محلی نگاه می‌کنید. این کار به شما حس خوبی می‌دهد، حس زنده بودن و یکی شدن با فرهنگ محلی.

چند مقصد پیشنهادی برای مسافران متفکر: اروپا، هند، ژاپن، ماچوپیچو، استانبول و قاهره.

 

سفر اولی ها

شناخت سفراولی‌ها آسان است و پیدا کردن دغدغه‌های‌شان آسان‌تر. تقریبا نگرانی‌های یکسانی دارند. مثلا در پرواز هوایی نگران هستند که نکند هواپیمای اشتباهی سوار شوند یا در صف گیت اشتباهی بایستند. هنوز نمی‌دانند مراحل گرفتن ویزا چیست و از راه و رسم سفر خارجی اطلاعی ندارند. به خاطر همین مثل کودکان نوپا، با شک و تردید و آرام آرام قدم برمی‌دارند و برنامه‌ی سفر می‌چینند. البته برای چیدن سفر راه دیگری هم هست که پیشنهاد می‌کنیم به این صفحه بروید.
نگرانی‌های سفراولی‌ها کاملا قابل درک است. با وجود نگرانی و ترسی که دارند اما می‌خواهند یک‌بار برای همیشه دل به جاده بزنند و سفر کنند. بالاخره همیشه اولین‌ها سخت است، مخصوصا اگر سفر باشد. برای چنین افرادی معمولا مقاصد پرطرفدار معرفی می‌شود. سایت‌های گردشگری معتبر اطلاعات خوبی برای سفراولی‌ها دارند که می‌توانید با عنوان First-time travelers پیدایشان کنید.

چند مقصد پیشنهادی برای تازه‌کارها و سفراولی‌ها: لندن، رم، کاستاریکا، پاریس، استرالیا و نیوزلند.

 

جسورها و ریسک پذیرها

“Danger-junkie” به کسانی می‌گویند که دنبال فعالیت‌های خارج از عرف، هیجانی و خطرناک در سفر هستند. در حقیقت چند پله از ماجراجوها بالاترند و کارهایی می‌کنند که برای افراد عادی احمقانه یا مرگ‌آور است. هنوز معادل خوبی برای این کلمه پیدا نکرده‌ایم، اما شاید “کله خراب” توصیف خوبی برای این آدم‌ها باشد. سفر برای آن‌ها تنها در روبرو شدن با چالش‌های سخت معنا پیدا می‌کند. دوست دارند از مرزهای امنیتی سفر عبور کنند، از هر خطری استقبال می‌کنند و عاشق این هستند که ترس و وحشت را با پوست و گوشت‌شان حس کنند.
مثلا اولین مورد در لیست مقاصد مورد علاقه‌ی جسورها، گذرگاه خطرناک کوه “هوآشان” چین است. در این گذرگاه، تخته چوب‌های کم عرض ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر تعبیه شده و افراد باید برای عبور و مرور از آن‌ها استفاده کنند.

مقصدهای پیشنهادی برای جسورها و ریسک‌پذیرها: تبت، کلمبیا، اوگاندا، گینه‌نو و استرالیا.

 

شما جزو کدوم دسته اید؟

امیدواریم که در شناخت شخصیت سفرتان کمکی کرده باشیم. شاید فقط یکی از تیپ‌های شخصیتی با خصوصیات شما هماهنگ باشد یا همه‌ی آن‌ها. حالا وقتش رسیده که با خودتان و احساس‌تان صادق باشید، مطمئن شوید که در سفر به دنبال چه چیزی هستید و چه انتظاراتی دارید؟ از چه مسائلی بدتان می‌آید و دوست ندارید در سفر با آن‌ها برخورد کنید؟ حقیقت این است که بیشتر مسافران فقط در یک تیپ شخصیتی سفر قرار نمی‌گیرند. ما فقط به شما سرنخ کلی دادیم تا شخصیت سفرتان را بشناسید، پس خودتان را محدود به طبقه‌بندی بالا نکنید.

 

منبع: اسمارتیز