سراب کهمان ، تخت شاه الشتر لرستان

شهرستان سلسله ، در شمالی ترین قسمت استان لرستان قرار داره که آب و هوای معتدل کوهستانی داره. عده ای میگن نام سلسله ، از سئ له سئ له ، اومده ، که در گویش لکی ( زبان مردم محلی سلسله ) به معنی آب گواراست. اما عده ای هم میگن به دلیل سلسله وار بودن چشمه های این منطقه ، این اسم رو روی اون گذاشتن. الشتر ، مرکز شهرستان سلسله است و با طبیعت زیبا و جاذبه های طبیعی چشم نواز ، رهگذر های این شهر رو به اتراق وسوسه می کنه . به شهرستان الشتر ، لکستان هم میگن و این به این دلیله که مردم الشتر ، به زبان لکی حرف می زنن . زبان شناسان ، لکی رو بیشتر نزدیک به یک زبان میدونن تا یه لهجه.

سراب کهمان
از دیدنی های الشتر میشه به سراب کهمان ، سراب زز ، کوه‌های مهاو و گرین، چشمه گولم کاو، سراب پرسک و پارک صخره‌ای بابا داود اشاره کرد. قلعه مظفری، پل کاکا رضا، پل هنام، تپه گریران و سراب چناره هم ازجمله مناطق تاریخی الشتر هستن.
یکی از مناطق بکر و زیبای شمال استان لرستان سراب کهمان هست که در دره ای رویایی و زیبا قرار داره .وجه تسمیه سراب کهمان که به تخت شاه هم معروفه به نوبه خوش جالبه. کهمان یا کیمان از تلفیق دو واژه ی کِی ( پادشاه ) + امان ( محل استراحت ، مامن ) تشکیل شده و همونطور که از اسمش پیداست ، در دوارن باستان ، پادشاهان برای گذروندن فراغت خودشون ، به این منطقه ی زیبا و خوش آب و هوا میومدن. زیر درخت های گردوی کهمان آثار تختگاهی اون دوران باقی موند ه، گاو خمره هایی که کنار چشمه تخت شاه و سراب خاصان هم گواه این قضیه ان. گردوهای سر به فلک کشیده، طبیعت بکر، یخچال‌های دائمی، غارهای فراوون و ارتفاعات جذاب و دیدنی، داروهای گیاهی بسیار نادر و کمیاب، چشمه‌های فراوان و پرآب، طراوت و خنکی و آب‌وهوای کهمان ، ناگزیر انسان ها رو مبهوت خودش می کنه.دره کهمان چندتا سراب داره که از شهرستان سلسله تا اولین سرابش ۱۵ کیلومتر فاصله است. آب سراب از دره کهمان به طرف شهرستان الشتر جریان داره .

در حال حاضر منطقه کهمان و دروازه الشتر، معروف‌ترین جاذبه ژئوتوریسم در استان لرستان محسوب میشن . دره تخت شاه یا همون کهمان در ۶ کیلومتری شمال ده “قلعه مظفری” شهرستان سلسله در دامنه قله “چهل نابالغان” قرار گرفته .
این متطقه ، از درختان بلوط ، انجیر و گردو ، گلابی کوهی ، صنوبر و سپیدار ، زبان گنجشک ، آلوی محشی ، چنار ، سیب ، بید ، گون و درختچه های کوهستانی پوشیده شده که به زیستگاه گونه های مختلفی از جانوران تبدیل شده.از جمله ی اونها میشه به پلنگ، خرس، کفتار، گرگ، روباه، شغال، گورکن، سنجاب، سگ آبی، سمور، موش‌خرما، کل، بز، قوچ، میش، گراز، خوک، کبک کوهی، کبک دری، تیهو، گنجشک، کلاغ، قرقاول، بلدرچین و دیگر انواع خزندگان اشاره کرد. همپنین در رود کهمان با توجه به شرایط مساعد این رودخانه برای پرورش ماهی ، انواع آبزیان پرورش داده میشن.

منبع : برولاک