سراب ونایی بروجرد ، روستایی پر از جاذبه

ونایی از مناطق گردشگری طبیعی بروجرده ، روستایی سرسبز و بکر در میان بیشه زار ها ، کوه های رفیع ، غار و قلعه ای تاریخی . ونایی سرسبز از پر بازدید ترین جاذبه های گردشگری لرستان به شمار میره و به واسطه ی آب و هوای مطبوعش ، طبیعت چشم نوازش و بافت روستایی منحصر به خودش هر ساله میزبان خیل گسترده ای از میهمانان و گردشگران ، به خصوص در ایام نوروزه . روستای ونایی در شمال غربی بروجرد و به عنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیت ‌ترین مناطق روستایی بروجرد محسوب میشه که ۱۰‬کوه و قله مرتفع و شگفت انگیز از جمله هجده یال، سه کوزان، والاش، برنجه و هیگره داره که هر کدوم زیبایی خودشونو دارن. همچنین ونایی ، از وجود چشمه های پر آب و جوشان هم بهره مند شده ، چشمه هایی مثل آب سفید ، دو روزنه و سراب خسرو.جانورانی مثل گراز، گرگ، روباه، خرگوش، موش صحرایی، کفتار، خدنگ و پرندگانی مانند حواصیل، کبک، خروس کولی و چنگر از جمله جانوران منطقه کوهستانی هستن که ونایی رو برای زندگی کردن انتخاب کردن ، گونه های گیاهی این منطقه هم ، از گونه های کمیابی مثل گون و میخک وحشی ، همچنین پونه و بابونه تشکیل شدن و جالبه که بدونید لوبیا سبز و خیار این منطقه آوازه ی بلندی داره و به نقاط مختلفی از جهان ، صادر میشه .

تولید خیار مرغوب در این منطقه باعث شده که دهها کارگاه تولید خیارشور ، روزی مردم این منطقه رو تامین کنن ، طوریکه کیفیت بالای این محصولات باعث صادر کردنش به همه نقاط کشور شده و خیارشور ونایی رو به معروفترین خیارشور منطقه تبدیل کرده. همچنین مردم محلی، لبنیات محلی مثل ماست و دوغ رو تولید و در اختیار مسافران و گردشگران این دیار قرار میدن. مردم این روستای ۶ هزار نفری ، به غایت مهمون نوازن و این مهمون نوازی به همراه چشم نوازی طبیعت ، گردشگرا رو به سمت این منطقه می کشونه.

سراب دوروزنه ونایی
سراب دوروزنه ونایی یکی از رودخانه هایی فصلی ونایی محسوب میشه که در خیلی پر آب و در اواسط تابستون تقریبا خشک میشه. وجه تسمیه این سراب خیلی جالبه . در گویش محلی دروزنه یعنی کسی که راست گفتار نیست ، و علتش اینه که این رودخونه در فصل بهار به قدری خروشانه که کمتر کسی باور می کنه که در تابستون کاملا خشک میشه . این سراب تقریبا در شمال غربی دشت گلرود واقع شده که برای رسیدن بهش باید وارد روستای ونایی بشین و از اونجا به سراب ونایی برید ، کمی اونطرف تر هم سراب چله ونایی قرار داره .

سراب چله ونایی
سراب چله یک از زیباترین مناطق گردشگری وناییه که تقریبا در غرب دشت سرسبز گلرود قرار داره . توی این منطقه ، سنگ هایی وجود داره که خیلی زبرن ، اسمشون در گویش محلی ، چُل هست ، به همین خاطر نام این سراب ، سراب چُله گذاشته شده. آب این سراب خیلی زلال و با کیفیته و به همین خاطر به شهرستان های بروجرد و ونایی لوله کشی میشه . این سراب حوضچه ها و آبشارهای کوچیکی رو درست کرده که خیلی تماشائین.

گلرود
گلرود ، اسم یه دشت سرسبز و حاصلخیز در وناییه که در دل خودش رودخونه ی گلرود رو جریان داده . اطراف دشت گلرود ، کوه های مرتفعی مثل سه کوزان و برافتاب قرار داره . رودخونه ی گلرود از پیوند آب سراب دروزنه ، سراب چله و سراب خسرو به وجود میاد و مکان مناسبی رو در اطراف خودش برای ییلاق عشایر به وجود آورده.