همونطور که می دونیم ، لرستان ، جاذبه های طبیعی ، فرهنگی و تاریخی زیادی داره . آبشار های لرستان ، جنگل های بلوط ، دشت های لاله واژگون ، همگی از جاذبه های گردشگری لرستان هستن . لرستان به سبب داشتن بیش از ۵۰ آبشار و ۳۰ رودخانه دائمی و فصلی ، به سرزمین آبها هم شهره است.

.

 

 

چشمه های زیاد لرستان ، مثل چشمه گلستان در زیر قلعه فلک الافلاک ، سراب چگنی ، زارم ، جانیزه ، ونایی ، سراب هونام و کهمان ، هفت چشمه ، اسل ، سراب غار تمندر ، تنگ سیاب کوهدشت ، چشمه فلفلی ، همگی بیانگر طبیعت منحصر به فرد لرستان هستن.

.

 

سراب تیان

.

 

روستای تیان ، که اسم یه روستا با آب و هوای مطبوع و طبیعت بکر و زیبا در بخش مرکزی شهرستان ازنا در استان لرستانه . روستای خوش آب و هوای تیان در ۲۲ کیلومتری غرب شهرستان ازنا و در شمال غربی دامنه شمالی اشترانکوه، در مسیر جاده ازنا – دورود قرار داره .این روستا ، میزبان یه سراب منحصر به فرده . سرآب تیان که یکی از شگفتی های زمین شناسیه . ارتفاع چاه تیان از سطح دریا ۲٬۲۰۰ متر و دهانه اون تقریباً به قطر ۳ الی ۴ متر و عمق ۵ متره . بستر این سراب سنگیه و آب این سراب به قدری زلال و سفافه که سنگ های بستر سراب رو میشه به وضوح دید. این سراب یا چشمه ، ویژگی منحصر به فردی داره و اون اینه که در اوایل بهار به طور ناگهانی و به یکباره پُر آب میشه. توی این برهه از سال آب‌دهی سرآب زیاد میشه و تا ماه‌ها و بعد از مدتی در اواخر تابستان و اوایل پاییز به یکباره و تا سال آینده و دوره جدید، بی‌آب می مونه. کارشناسا احتمال میدن که این پدیده ناشی از ذوب شدن برفهای اشترانکوه ، و جریان پیدا کردن آب ناشی از اون در دهلیزهای زیرزمینیه و بهترین مکان برای فورانش ، این محل از زمین یعنی سراب تیان هست .

.

 

منبع: برولاک