سفر کردن با قطار حس خیلی خوبی می‌دهد. به خصوص اگر مسیرهای زیبا و بکر راه آهن ایران را برای مسافرت انتخاب کنید. ایران از پشت قاب پنجره های قطار حتی جذاب‌تر از قبل به نظر می‌رسد. در ادامه زیباترین مسیرهای ریلی ایران را به شما معرفی کنیم که هر کدام‌شان می‌توانند بهانه‌ای برای سفر بعدی شما باشند

 

.

 

مسیر قطار تهران ساری ، یکی از زیباترین مسیرهای ریلی ایران

.

 

اینجا مناظری از شمال را می‌بینید که تا به حال به چشمتان نیامده‌اند. مسیر قطار تهران ساری آنقدر زیباست که حتی بعضی گردشگرهای خارجی هم ترجیح می‌دهند با قطار به شمال بروند.
مسیر تهران ساری ۲۴ ایستگاه قطار دارد. تا شهر گرمسار همه چیز مثل مسیرهای ریلی دیگر است. اما از اینجا به بعد، فقط منظره های بکر طبیعی می‌بینید.
بعد از پل سفید، از کوهستان وارد جنگل‌های شمال می‌شوید. سد لفور و پارک جنگلی جوارم را هم در مسیر می‌بینید. یکی از زیباترین مسیرهای ریلی ایران ، بدون شک تهران ساری است.
مسیر قطار تهران ساری غیر از طبیعت جاهای دیدنی دیگری هم دارد.
.

پل ورسک

.

 

ورسک شاهکار مهندسی و نماد راه آهن ایران است. رضا شاه پهلوی سال ۱۳۱۲ کار ساخت پل را به شرکت دانمارکی سپرد. آنها هم سال ۱۳۱۵ پل را تحویل دادند.
ورسک ۸۶ متر طول دارد و در ارتفاع ۱۱۰ متری بنا شده. بعدها به خاطر اتفاقات جنگ جهانی، نام اینجا را پل پیروزی گذاشتند.
.

تونل گدوک

.

 

۲۸۸۷ متر طول دارد و طولانی ترین تونل ایران است. اینجا را هم رضا شاه پهلوی ساخته. حالا نزدیک به ۹۰ سال از عمر تونل می‌گذرد. با قطار حدودا ۴ دقیقه طول می‌کشد که از تونل گدوک عبور کنید.

.

 

سه خط طلا

.

 

 اینکه چرا به اینجا سه خط طلا می‌گویند، داستان جالبی دارد.
وقتی که داشتند شرایط را برای ساختن پل ورسک بررسی می‌کردند، مهندسان فهمیدند که قطار برای رسیدن به تونل گدوک، باید ۱۰ کیلومتر مسافت را طی کند. مشکل اینجا بود که قطار در این راه باید ۶۰۰ متر صعود می‌کرد. چنین چیزی عملا غیر ممکن بود.
برای همین تصمیم گرفتند مسیر را سه قسمت کنند. سه پله با شیب کمتر، به طوری که طی کردنش برای قطار امکان‌پذیر باشد. این کار آنقدر ارزشمند بود که سه پله معروف، به سه خط طلا مشهور شدند.
اگر دوست دارید خوب سه خط طلا را ببینید، باید به جاده فیروزکوه بروید. راه قطار تهران ساری از زیباترین مسیرهای ریلی ایران است و شاهکارهای مهندسی زیادی در آن دیده می‌شود.
.

قطار مشهد ساری

.

 

این قطار هم از جنگل‌های بکر شمال ایران می‌گذرد و برای همین، مسیرش خیلی زیباست. ایستگاه‌های کاشمر، اسفراین، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، فیروزکوه و قائم‌شهر، در مسیر قطار مشهد ساری هستند.
حدودا ۱۴ ساعتی در راه خواهید بود تا به مقصد برسید. در مسیر تا دلتان بخواهد، صخره‌ها و کوه‌های شگفت‌انگیز می‌بینید. جنگل و طبیعت هم بخش جدانشدنی سفر به شمال هستند.
روستاهای مسیر قطار مشهد ساری آنقدر زیبا هستند که دوست دارید شب را در یکی از خانه هایشان بگذرانید. قطار مشهد ساری از یکی از زیباترین مسیرهای ریلی ایران عبور می‌‎کند.
.

قطار قزوین رشت – مسیری که از بهشت می‌گذرد

.

چند ماهی بیشتر از افتتاح این خط ریلی نمی‌گذرد. در راه  ۱۶۴ کیلومتری قزوین تا رشت، ۵۲ تونل و ۱۷ کیلومتر پل وجود دارد. مسیر قطار قزوین رشت، آنقد زیباست که با مسیر تهران ساری رقابت می‌کند. خیلی‌ها این مسیر را از زیباترین مسیرهای ریلی ایران می دانند.
بزرگترین پل راه آهن کشور هم در مسیر قزوین رشت قرار دارد. طول پل بزرگ منجیل، به ۱۴۳۰ متر می‌رسد. سر راهتان تا چشم کار می‌کند، جنگل و شالیزار و رودخانه وجود دارد. مسیر قطار قزوین رشت از زیباترین مسیرهای ریلی ایران است.
.

قطار گردشگری لرستان

.

اگر کوه‌ها و صخره‌های طبیعی را دوست دارید، حتما مسیر قطار لرستان را امتحان کنید. در راه چند آبشار زیبا هم وجود دارد. آبشار آب گرم، تالاب ازگن، آبشار بیشه و چشمه آب گوگرد، از جاذبه‌های طبیعی این راه ریلی هستند.
مسیر ۷۴ کیلومتری قطار لرستان، از شهر درود شروع می‌شود و تا ایستگاه کشور ادامه دارد. ۱۴ توقفگاه گردشگری اینجا پیش‌بینی شده است. هر بار ۳۳۶ نفر می‌توانند با قطار گردشگری لرستان سفر کنند.
با خرید بسته کامل سفر، یک روز همراه با صبحانه، ناهار و شام، به مسافرتی عالی می‌روید. البته می‌شود در خانه های روستایی و بوم‌گردی هم اقامت داشت و ۴ روز دیگر به این مسافرت اضافه کرد.
قطار گردشگری لرستان اسفند پارسال افتتاح شد و حالا هفته‌ای یک بار این مسیر زیبا را طی می‌کند. این قطار یکی از زیباترین مسیرهای ریلی ایران را می‌پیماید.
.
منبع: پینورست