دلتان می‌خواهد جایی بروید که تا چشم کار می‌کند، سفیدی باشد؟

 

 

دلتان می‌خواهد جایی بروید که تا چشم کار می‌کند، سفیدی باشد؟ سفیدی‌ای که اینبار نه به خاطر برف، که به خاطر نمک به وجود آمده. ایران، کشوری خشک و نیمه‌بیابانی‌ست و به همین دلیل دریاچه‌های نمک زیادی دارد. برخی از دریاچه‌ های نمک ایران، فصلی و برخی دیگر دائمی‌اند و ما در این نوشته سری به آنها زده‌ایم.

 

 

 

.

دریاچه نمک خور

 

دریاچه نمک خور، بزرگترین دریاچه فصلی نمک دنیا و یکی از کم ارتفاع‌ترین نقاط  ایران است. دریاچه خور، از قسمت مرکزی تا جنوبی کویر مرکزی ایران ادامه دارد. عمق نمک این دریاچه بر خلاف دیگر دریاچه‌ های نمک ایران، نازک است و از ۵ سانتی‌متر تا ۱۰ متر متغیر است.  این نازکی را حرکت دائمی سفره‌های آب‌ شور زیرزمینی و لجن‌های سیاه لایه‌های زیرین به وجود آورده.
این دریاچه در فصل‌های سرد سال پوشیده از گلی از خاک رس و نمک می‌شود و در بهار و تابستان به دریایی سفید پوشیده از نمک می‌ماند. نمک در لایه‌های زیرین این دریاچه بصورت فشرده روی هم قرار گرفته، به طوریکه رانندگی روی قسمت‌هایی از آن ممکن است. در معدن نمک پتاس خور، می‌توان سوغات و نمک خرید. در این معدن خوراکی هم برای فروش هست.
.
مسیر دسترسی:  استان اصفهان، ۴۰ کیلومتری شرق مرکز شهرستان خور و بیابانک، محور ارتباطی طریق‌الرضا(ع) خور ـ طبس
اگر از شهرستان خور به سمت طبس حرکت کنیم، بعد از طی ۴۰ کیلومتر، قسمت جنوبی دریاچه را می‌بینیم. مسیرهای دیگری هم برای رسیدن به دریاچه وجود دارد؛ اما به علت باتلاقی بودن زمین‌های اطراف پیشنهاد نمی‌شوند.

.

دریاچه نمک حوض سلطان

 

دریاچه نمک حوض سلطان، نزدیک‌ترین دریاچه نمک به تهران است. دریاچه حوض سلطان، اسم‌های دیگری هم دارد. دریاچه ساوه و دریاچه شاهی، اسم‌های دیگر این دریاچه‌اند. دریاچه حوض سلطان، نمک زیادی دارد و به دریاچه نمک هم شناخته می‌شود؛ ضمن اینکه لقب آینه طبیعی ایران را هم به آن داده‌اند.
این دریاچه از دو قسمت چسبیده به اسم‌های حوض سلطان و حوض مره تشکیل‌ شده و رودهای زیادی از جمله رود شور و قره‌چای به آن وارد می‌شوند. این دریاچه‌ها از زمین‌های شوره‌زار نمکی اطراف می‌گذرند.
.
مسیر دسترسی: اگر از سمت قم می‌خواهیم به دریاچه برسیم، مسیرمان از بعد از مجتمع مهتاب و عبور از اولین تپه‌ای که دریاچه بعد از آن دیده می‌شود، می‌گذرد. درست در کنار تپه دوم، جاده‌ای خاکی به سمت پایین و دریاچه سرازیر می‌شود که جاده اصلی معدن نمک است. یکی از نشانه‌های این خروجی، تابلوی تهران ۹۵کیلومتر است.
از سمت تهران: بعد از طی ۷۰کیلومتر از تهران، در سمت چپ اتوبان، جاده‌ای به سمت روستای چشمه شور می‌رود که نشانه آن در اتوبان تابلوی اطلاعات گردشگری است. برای رسیدن به طرف مقابل اتوبان باید از اولین زیرگذر برویم.

.

دریاچه نمک حاج علی‌قلی

 

این دریاچه که این روزها کویری پوشیده از نمک بیشتر نیست، درجنوب شرقی دامغان واقع است، قدیم‌ها، کویر نمک حاج علیقلی، دریاچه‌ای واقعی بود، اما به مرور زمان آبش خشک شد و به صورت کویری بیکران درآمد. در برخی از نقاط، گیاه‌های شورپسند و درختچه‌ای به اسم تاغ وجود دارد، ولی تا چشم کار می‌کند سفیدی‌ست و نور خورشید.

.

مسیر دسترسی: برای رسیدن به این منطقه باید از تهران به سمت مشهد حرکت کنیم. بعد از رسیدن به دامغان در کمربندی دامغان جاده‌ای فرعی وجود دارد که به سمت جنوب می‌رود و اسمش به معلمان شهرت دارد. بعد از رسیدن به روستای صلح‌آباد روبروی پمپ بنزین مسیر روستای خورزان قرار گرفته. باید وارد این مسیر بشویم و بعد از طی مسافتی از یک جاده خاکی به دریاچه نمک می‌رسیم.

 

 

 

.

دریاچه نمک خارا

 

دریاچه نمک خارا در ۵۰ کیلومتری ورزنه و در کویر خارا قرار گرفته. کویری که به حسن آباد و ورزنه هم مشهور است. وقتی از بخش جنوبى تالاب و از روستاى خارا به طرف تالاب پیش مى‌رویم، ابتدا گیاهانی مثل گز و قیچ می‌بینم.
بعد که آنها را پشت سر گذاشتیم به منطقه‌ای بیابانى با شن‌هاى روان مى‌رسیم. جلوتر که برویم، پهنه‌ وسیعى از نمک‌زارها و بلورهاى نمک جلویمان سبز می‌شود. حدود شصت درصد از نمک خوراکی ایران و بیست درصد از نمک صادراتی از معدن نمک جرقویه علیا، در همین ناحیه به‌دست می‌آید.
.
مسیر دسترسی: از اصفهان باید راهی ورزنه شویم. مسیرمان از -پل بزرگمهر،۳راه پینارت، برسیان و اژیه می‌گذرد. این ریگزار درحاشیه شرقی محور ارتباطی حسن آباد به ورزنه قرار دارد. از ۵ کیلومتری جنوب ورزنه می‌توان به نواحی غربی این ریگزار دسترسی پیدا کرد.

.

دریاچه ارومیه

 

نمی‌شود حرف از دریاچه های نمک ایران بشود و چیزی از دریاچه ارومیه نگوییم. دریاچه ارومیه، سومین دریاچه شور دنیاست. این دریاچه دائمی، ۵۵۰۰ کیلومتر در شمال غرب ایران و بین دو استان آذربایجان غربی و شرقی قرار گرفته.
دریاچه ارومیه که خشکی آن چند سالی‌ست به دغدغه‌ای ملی تبدیل شده و برای نجات آن از خشکی تاکنون، فعالیت‌های مختلفی صورت گرفته، دریاچه‌ایست که هیچ ماهی و نرم تنی در آن زندگی نمی‌کند.
گل و لجن این دریاچه، خاصیت درمانی برای دردهای روماتیسم، آرتروز دارد. اینطور معروف است که کمتر جایی، غروبی مثل غروب دریاچه ارومیه دارد.