گرم ترین نقطه کره زمین کجاست؟ قاعدتا این سوال بارها برایتان پیش آمده است که کدام نقطه از کره زمین گرم ترین منطقه است! این منطقه جایی جز در ایران و در منطقه کلوت های شهدادشهداد در استان کرمان نیست. منطقه ای که از عنوان به جاذبه ی منحصر به فرد طبیعی ایران یاد می شود و محلی برای تفریحات هیجان انگیز نظیر سافاری، کویرنوردی و همچنین تحقیقات علمی به شمار می رود.

.

 

 

اگر بخواهیم در یک کلام کلوت شهداد کرمان را توصیف کنیم، منبعی از آرامش و سکوت است که در لابلای رنگ یکتازه خاکی پنهان شده و با رفتن به سمت می توانید به این گنج بی پایان دست پیدا کنید. ما در این مطلب از مجله ی گردشگری بوم نشین قصد داریم تا به درباره این جاذبه های منحصر به فردی ایرانی صحبت کنیم تا قبل از سفر یک دید کلی نسبت به این جاذبه ی طبیعی داشته باشید.

.

 

 

کلوت شهداد کرمان به عنوان یک جاذبه ی منحصر به فرد و طبیعی ایران شناخته می شود و نمونه ای از آن در منطقه یوتا ایالات متحده وجود دارد. چشم انداز ماورایی و وهم آلود کلوت های شهداد سالانه توریست های بسیاری را از داخل و خارج از کشور به سمت خود جذب می کند.
در این منطقه امکان تفریحات هیجان انگیز مانند سافاری، کمپ های کویری و کویرنوردی به خصوص در فصل پاییز بسیار رواج دارد.
نکته حائر اهمیت در خصوص کلوت شهداد کرمان که آن را در سراسر جهان بر سرزبان ها انداخته است، دارا بودن بالاترین درجه حرارتی کره زمین می باشد. به عبارت ساده تر منطقه شهداد در کرمان به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین شناخته شده است، همچنین علاوه بر این بخشی از دشت لوت در میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است.
.
.

نمایی ماورایی از طبیعت ایران در کلوت های شهداد کرمان

.

 

تماشای کلوت های شهداد می توانند به عنوان یک تجربه ی فوق العاده و بی نظیر به شمار بیاید، اما این منظره ی ماورایی چطور پدید آمده؟! یا اصلا کلمه کلوت به چه معناست؟! این سوالات قطعا تا به اینجای کار برایتان پیش آورده است، که در ادامه پاسخ آن ها خواهید گرفت.

.

 

 

کلوت چیست؟!

.

 

شاید جالب باشد بدانید که اصلا کلوت یعنی چی؟ در حقیقت کلوت به برجستگی هایی گفته می شود که در بین شیارهای U قرار گرفته اند. در راس این برجستگی ها یک صافی به چشم می خورد اما در طرف روبه باد این برجستگی یک سطح پر شیب قرار گرفته است. این اشکال معمولا در رسوبات و فرسایش های قدیمی تر و نرم دریاچه ها شکل گرفته و به صورت تپه های فرسایشی رخ می نماید. عده ای نیز معتقدند که کلوت از دو واژه «کل» به معنای «آبادی» و «لوت» اسم همین منطقه یعنی دشت لوت، تشکیل شده است.
کلوت های شهداد کرمان به وسعت ۱۱ هزار کیلومترمربع شکل گرفته است و حدود ۲۰ هزار سال قبل در اثر فرسایش آب و باد تشکیل شده است. زمین شناسان این منطقه را یکی از قطب های گرمایی زمین می دانند و توریست های زیادی از اروپا برای دیدن به ایران سفر می کنند.
کلوت های شهداد از شمال به جنوب کشیده شده اند و نزدیک به ۱۴۵ کیلومتر طول و ۷۰ کیلومتر عرض دارند.
.
.

شکل گیری کلوت های شهداد چگونه بوده است؟

.

 

خوب بعد از اینکه متوجه شدیم کلوت چیست؟ شاید برایتان جالب باشد بدانید که آنها چگونه به وجود می آیند؟! عامل اصلی شکل گیری کلوت ها در هر کجای جهان، باد و آب است؛ در کرمان هم بادهای ۱۲۰ روزه ای که از سمت سیستان می وزد سبب فرسایش دیواره های کلوت و پدید آمدن این جاذبه طبیعی شده است. هر بار بارش باران بر روی این کلوت ها چهره ی تازه ای به آن ها می بخشد.
به گفته برخی کارشناسان رود شور بیشتری تاثیر را بر روی کلوت ها می گذارند که این رودها هم در اعماق خشک ترین مناطق ایران جریان دارد و دیواره های کلوت ها را در منطقه شهداد کرمان مرطوب نگه می دارد. رود شور تنها رود دایمی در دل کویر لوت است و از کوه های شمال بیرجند سرچشمه می گیرد و پس از پیمودن مسیر پرپیچ و خم حدود ۲۰۰ کیلومتری به جنوب شرقی و به کوه نمک سریا و چاله معدن نمک می رسد. بیش از حد شور بودن آب این رود، دور از انتظار هم نیست چرا که از دل کویرها می گذرد و املاح و نمک های بسیاری را در خود حل کرده است.
.
.

دسترسی به منطقه شهداد در کرمان

.

 

برای رسیدن به کلوت های شهداد می بایست خودتان به شهرستان نهبندان برسانید که به این منظور باید وارد جاده کرمان – بم شوید و پس از کمی رانندگی در این مسیر چشمتان به تابلویی خواهد خورد که برای رسیدن به کلوت شهداد کرمان شما را راهنمایی می کند. مسیر تا جاده سیرچ بزرگراه دوبانده و امن است؛ اما پس از آن جاده ای کوهستانی و یک بانده در انتظار شماست.

.

 

 

برای بازدید از منطقه شهداد و کلوت ها نیاز به اخذ مجوز دارید!

.

 

کلوت های شهداد در کرمان به سه منطقه سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می شوند:
منطقه سبز: این منطقه که با رنگ سبز نشان داده می شود، از جاده شهداد-نهبندان حدود ۲ کیلومتر امتداد دارد و برای گردشگران قابل مشاهده و تردد است. در صورتی که قصد کویرنوردی حرفه ای و رفتن در دل کویرهای این منطقه ندارید مجوز منطقه سبز برایتان کافی است.
منطقه نارنجی و قرمز: منطقه ی ممنوعه! دو منطقه نارجی و قرمز درست بعد از منطقه سبز شروع می شود و بدون همراه داشتن راهنما و هماهنگی های لازم با دستگاه های مربوط رفتن به این مناطق ممکن برگشتی نداشته باشد. به دلیل سختی در تشخیص مسیر، احتمال گم شدن و گیر کردن گردشگران در بیابان بسیار زیاد است.
بهترین راه برای بازدید از کویرهای شهداد همراه شدن با تورهای گردشگری است که برای این منطقه برپا می شود.
آیا می دانید در صورتی که در بیابان گم شدید، چطور خودتان را نجات دهید؟ ما در مطلب “اگر در بیابان گم شدیم چطور نجات پیدا کنیم؟” همه چیز را در این خصوص گفته ایم. حتما قبل از سفرهای کویری نگاهی به آن بیندازید.
.
.

بهترین زمان بازدید از کلوت های شهداد در کرمان کی است؟

.

 

قائدتا بهترین زمان برای رفتن به سمت مناطق کویری فصل های سال است، اما پاییز شرایط رفتن به سمت کلوت های شهداد بسیار مساعد است. البته شرایط آب و هوایی در فصل بهار هم بد می توانید می توانید بر روی یک کویرنوردی خوب حساب کنید.
لوازم مورد برای بازدید از کلوت های شهداد
آب آشامیدنی، دارو های عمومی، میان وعده، لباس گرم، کلاه آفتابگیر، کفش پیاده روی، پاور بانک، کیسه زباله، کوله پشتی، کمک های اولیه، لباس نخی و خنک، کارت شناسایی، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب، دمپایی و صندل، وعده های غذایی، کفش اضافه، لباس اضافه، زیرانداز، چادر مسافرتی، کیسه خواب، پتو و لوازم خواب
.
.

کلوت شهداد گرم ترین نقطه کره زمین شناخته شده!

.

 

مطابق با پژوهش های پروفسور پرویز کردوانی، بیابان شناس و استاد دانشگاه تهران از کویر شهداد به عنوان زیباترین کویرهای شهداد نام می برد و منطقه کلوت ها را گرم ترین نقطه کره زمین معرفی کرده است. البته این تنها گفته ی پروفسور کردوانی نبود، بلکه در سال ۲۰۰۵ هم ناسا دمای هوای منطقه شهداد در کویر لوت را نزدیک به ۷۰٫۷ درجه سانتیگراد اندازه گیری کرد.

.

 

 

اهمیت منطقه شهداد از نظر تاریخی و طبیعی

.

 

این سازه های طبیعی در موازات تل ماسه های بزرگ شرق دشت لوت قرار گرفته اند و علاوه بر آن نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به چشم می خورد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که تمدنی با بیش از ۶ هزار سال قدمت در دل دشت لوت در نزدیکی کلوت های شهداد قرار گرفته است. به عقیده ی کارشناسان و باستان شناسان آثار بسیاری از جمله سفال، مجسمه و زیورآلات در این منطقه به دست آمده است، قدیمی ترین اثری که در دل این کویر یافت شده درفش شهداد است. با تمام این تفاسیر منطقه ی شهداد هم از نظر طبیعی پدیده ای منحصر به فرد است و هم از نظر تاریخی اهمیت فراوانی دارد.

.

 

 

تفریحات در کلوت های شهداد

.

 

در کلوت های شهداد کرمان امکان تفریحات مختلف و متنوعی وجود دارد و همین سبب شده تا گردشگران زیادی سالانه به سمت این منطقه سفر کنند.
در میان کلوت ها به سافاری و گشت و گذار بپردازید
برای کسانی که در هر مقصدی اهل ماجراجویی و تفریحات هیجان انگیز هستند، کویر شهداد هم فرصتی است تا بتوانند به این نیاز خود پاسخ دهند. بازدیدکنندکان کلوت شهداد کرمان می توانند اگر با اجاره ماشین از کمپ هایی که در این منطقه هستند به سافاری و آفرود در میان کلوت ها بپردازند. در صورتی که رانندگی در کویر و آفرود کردن را آنچنان بلد نیست می توانید از ماشین را به همراه راننده اجاره کنید. هزینه هر ماشینی ۴۰۰۰۰۰ تومان برای ۲ تا ۳ ساعت گشت است.
امکان شترسواری در دل دشت لوت
یکی دیگر از تفریحاتی که می توانید برای انجام آن در دل دشت لوت اقدام کنید، شترسواری است. قطعا شترسواری در کویر می تواند یادآور زندگی گذشتان که اغلب در فیلم ها آن را دیده ایم باشد.
هزینه ای که برای شترسواری باید بپردازی حدود ۳۰۰۰۰ تومان برای گروه های کوچک و حدود ۲ ساعت گشت به همراه راهنما است.
موتور چهارچرخ
موتورهای چهارچرخ یا ATV یکی دیگر از امکاناتی است که برای کویرگردی می توانید آن را امتحان کنید. با این موتورها می توانید پستی ها و بلندی های کویر را به سرعت بپیمایید و حسابی هیجان کافی را بدست بیاورید.
هزینه موتورهای چهارچرخ برای هر دو ساعت حدود ۲۰۰ هزار تومان است.
پیاده روی و عکاسی به شدت پیشنهاد می شود!
خوب اگر آنچنان اهل تجربه هیجان و ماجراجویی های پر از آدرنالین نیستید، به هیج وجه نگران نباشید چرا که این منطقه به اندازه ای زیبا و منحصر به فرد است که می توانید تنها با پیاده روی و عکاسی یک تجربه ی سفری عالی و فوق العاده را برای خودتان بسازید. به شدت مراقب دوربین خودتان در برابر شن های این منطقه کویری باشید.
تماشای ستاره های در شب فراموش نشود!
در صورتی که شب را در کمپ های کویری ماندید سعی کنید به هیچ وجه تماشای ستاره ها در شب را فراموش نکنید. رقص ستاره ها در آسمان کویر می تواند دل هر بیننده ای را ببرد حال چه برسد که ترکیب این هنرنمایی در کنار کلوت های شهداد کرمان هم باشد.
.
.

امکانات اقامتی در کلوت های شهداد

.

 

برای کسانی که قصد ماندن در حوالی کلوت شهداد کرمان را دارند، کمپ هایی ایجاد شده است تا مسافران بتوانند امکانات رفاهی مورد نیاز خودشان را به راحتی در دست داشته باشند. این کمپ تنها کمپ کویری بیابان لوت بوده و به صورت شمالی و جنوبی در بین چندین کلوت احداث شده و باد و طوفان های شن به آن آسیبی وارد نمی سازد. از جمله امکاناتی که در این کمپ ها وجود دارد سرویس های بهداشتی، پارکینگ، ۴۰ آلاچیق با مصالح طبیعی برای شب ‌مانی و تورهای کویری و تفریحاتی که در این کویرها وجود دارد نیز می باشد.
آلاچیق های گنبدی شکلی که در این منطقه وجود دارد، دلیل اصلی شهرت کمپ زدن در منطقه شهداد می باشد. تمامی آلاچیق ها شامل سطح سیمانی، دیوار و سقف های چوبی هستند و امکان دسترسی به برق را نیز دارا می باشند. این کمپ در حاشیه غربی کویر لوت ایجاد شده است و در شب به دلیل نورپردازی جلوه ای دیگر پیدا می کند.
پیشنهاد می کنیم که اگر با هدف ماندن در این کمپ ها به سمت شهداد می روید، حتما از دستگاه های ذی ربط در خصوص باز و فعال بودن آن ها اطلاعات لازم را کسب کنید.
.
با تمام توضیحاتی که در خصوص منطقه کلوت شهداد کرمان گفتیم می توان نتیجه گرفت که بازدید از بسیار ارزشمند می باشد چرا که این منطقه هم از نظر طبیعی و هم از نظر تاریخی دارای اهمیت بالایی می باشد. اما آنچه که باید حتما به آن توجه داشته باشید، گیج کننده بودن منطقه است که لازمه حتما با یک نفر راهنما  و آشنا به منطقه شهداد برای کویرنوردی و گردش همراه شوید.
در صورتی که تمایل نداشتید در بیابان های شهداد بمانید، می توانید به سمت اقامتگاه هایی که در کرمان وجود دارد بروید و شب را در آن جا بمانید.
برای بازدید از دیگر جاذبه های شهر کرمان می توانید مطلب بهترین “جاذبه های کرمان همراه با توضیحات + آدرس“ را مطالعه کنید تا بعد از کلوت های ماورایی شهداد به سمت دیگر مناطق این شهر پر از آرامش بروید.
در صورتی که تجربه ی رفتن به منطقه ماورایی شهداد را دارید پیشنهاد می کنیم که با ما در میان بگذارید.
.
منبع: الی گشت