سیزده بدر یکی ازروزهاییه که زیاد درباره اش صحبت میشه. از نحسی سیزده ، مراسم سیزده، غذای سیزده و خیلی چیزای دیگه. نکات جالبی درمورد سیزده بدر وجود داره که شاید کمتر شنیده باشی. سال جدید از راه رسیده و با خودش بهار و شادی و جشن های مختلف رو آورده. امشب میخوایم از شادترین جشنی که میگن نحس هم هست براتون بگیم، آیین سیزده بدر از گذشته تا به امروز

 

از اسفند ماه صدای نوروز در خانه و خیابان، کوچه و بازار و در همه جا می پیچید، آواز پرندگان، قدکشیدن سبزه ها، شکفتن غنچه ها؛ بارانهای آخر اسفندی، تیک تیک ساعت ها و توپ سال تحویل،ِ بهار را به هوای عیدی دادنهای پدربزرگ و مادر بزرگ زیباتر می کرد.

عطر باغ دلگشا و ارم در شهر می پیجید و دعای سر هفت سین را تا هفت آسمان و به بزم فرشته ها می برد.

امسال اما بهار بدون نوروز رسید ، گویا عمونوروز هم در قرنطینه مانده است. امسال بهار بر چهره نوروزش به حرمت پرستاران و پزشکانِ ماسک زده است و اینک در واپسین روزهای عید ۹۹ سیزده بدر به رسم کهن آیین ایرانی در راه است.‌

رسمی که قرنها بجا آوردیم، کرونا زودتر از همه ما به سیزده به در رفته و بهترین جای طبیعت را گرفته است؛ کنار همه درخت ها، زیر همه سایه ها و لای همه سبزه هایی که گره می زدیم به کمین نشسته تا با عزیزان ما دیدار کند.

در خانه بمانیم تا آن پرستارها و پزشک ها، بهیارها و تلاشگران سلامت چون غنچه بشکفند و به خانه برگردند، آنگاه همه با هم دل به طبیعت، به جاده، به دریا می زنیم.

کرونا بدر امسال بجای سیزده بدر

 

سیزده به در یا سیزده بدر

 

در باور عموم سیزده بدر به معنی ” در کردن نحسی سیزده” است. شاید این برداشتی اشتباه از روزی فرخنده باشد. در فرهنگ دهخدا، در و دشت را با مفهوم دره و دشت یکی دانسته. پس سیزده بدر یا سیزده به در می تونه هم معنی سیزده به دره هم باشه. یعنی سیزده را به در و دشت شدن که همون رفتن به دامن طبیعت هستش.

 

مراسم سیزده بدر در ایران باستان

 

رویارویی جوانان و آب پاشی و آب بازی که ریشه در پیروزی فرشته باران بر دیو خشکسالی بوده. بازی های گروهی، بازی دورهمی، نمایش های شاد، سوارکاری، رقص و ترانه خوانی، بادبادک پرانی، به آب سپردن سبزه نوروز بخشی ازمراسم روز سیزده فروردین بوده که با خوراک های خوشمزه و جمع کردن گیاهان دارویی از دشت و شادی و خنده کامل میشده. بعضی ازاین مراسم هنوز هم باقی مونده

 

بد قلق بودن عدد ۱۳ و دانش بالای ریاضی

 

شاید بخش ناپذیر بودن عدد ۱۳ به نوعی بتونه اون رو عدد ناهمگونی نشون بده. البته در بین ایرانی ها نوابغ ریاضی زیاده ولی بعید میدونم مردم عادی به خاطر این خاصیت عدد ۱۳ اون رو دوست نداشته باشند.

 

ارتباط عمر جهان با عدد سیزده

 

در ایران باستان عقیده بر این بود که عمر جهان دوازده هزار سال است و در پایان این زمان پلیدی ها بر نیکی ها غلبه پیدا میکنن و در آغاز هزاره سیزدهم رستاخیز شده و همه دنیا از بدی ها پاک میشه.

 

سیزده بدر در تاریخ باستان

 

جمشید شاه پیشدادی، روز سیزدهم فروردین را در صحرا خیمه زده و جشن می گرفت و برای مردم عادی، خوراک و غلات و هدایایی در نظر می گرفت.این جشن و بارعام ها، سال های سال انجام میشد و به صورت سنت در اومد. از آن زمان ایرانیان روز سیزده فروردین را در کنار آبشار زیبای ایران، چشمه و یا سرسبزی طبیعت جشن می گیرند.

 

عدد سیزده و نماد تولد دوباره

 

عدد سیزده نماد شروع و تولد دوباره بشر به باور مردم ایران باستان بود و به این روز احترام بسیاری می گذاشتند. سیزدهم فروردین نماد آفرینش دوباره طبیعت در بهار و یادآور رستاخیز بود. ایرانیان با جشن و پایکوبی دراین روز برای یک سال پر برکت جشن می گیرند و سیزده بدر رسمی به جای مانده از آن دوران است.

 

معقول ترین نکته در مورد سیزده به در

 

ایرانیان باستان با نو شدن سال در اول بهار، دوازده روز رابه نمایندگی ۱۲ ماه سال جشن می گرفتند و روز سیزدهم را به طبیعت رفته و شادی می کردند و با این کار دوره نوروز را به طور رسمی با شادی تمام کرده و به کارهای معمول خودشون می رسیدند.

 

در فرهنگ ایرانی ۱۳ نحس نیست

 

در فرهنگ ایران باستان هیچ روزی نحس، شوم و بد یمن نیست. همه روزهای هفته و ماه نام های زیبایی دارند که در ارتباط با زیبایی طبیعت و نیکوییه. روز سیزدهم ماه تیرروز، متعلق به ایزد باران نام گذاری شده. اولین تیر روز سال که همون سیزده بدر امروزیه را هم با جشن و پایکوبی در صحرا و دشت گرامی می داشتند.

 

باورهای سیزده بدر

 

تقدیر و سرنوشت با باورهای سیزده بدر گره خورده و مردم معتقدند که این روز میتونه سرنوشت یک سال رو مشخص کنه. گره زدن سبزه، فال گوش ایستادن، فال گیری با کوزه، بخت گشایی نمونه ای از این باورهاست.

 

منبع: نت نظر