بسیاری از طبیعت گردان و طبیعت دوستان برای سفرهای کمپینگ خود به دنبال خرید چادر مسافرتی هستند. این افراد برای لذت بردن از شب های طبیعت در آن چادر می زنند اما امروزه انواع مختلفی از چادرهای مسافرتی را می توان در بازار یافت

.

 

 

از بین خیل عظیم و تنوع فراوان چادرهای مسافرتی کدام یک برای شما مناسب است؟ کدام کیفیت بهتری دارد و با کدام می توان در شرایط سخت آب و هوایی کمپ کرد؟ بنابراین اگر قصد خرید چادر مسافرتی دارید، شاید برای تصمیم گیری در مورد اینکه چه مدل چادری نیاز دارید، به مشکل بر بخورید. برای خرید یک چادر مسافرتی کارآمد، باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با این موارد آشنا سازیم. در ادامه این مطلب با بوم نشین همراه باشید.

.

 

 

 

راهنمای کامل خرید چادر مسافرتی

.

 

همانطور که گفتیم برای خرید چادر مسافرتی کارآمد، باید موارد زیادی را در نظر بگیرید و ابتدا به پرسش های مختلفی پاسخ دهید. در ابتدا باید نوع کمپتان، آب و هوایی که بیشتر در آن کمپ می کنید و تعداد افرادی که معمولا با آن ها به مسافرت می روید را مشخص کنید. به دنبال ویژگی هایی باشید که به شما کمک کند سالیان دراز از خوابیدن در چادرتان لذت ببرید. همچنین به جیبتان هم  نگاه کنید و بودجه ای که می خواهید برای خرید چادر خرج کنید را در نظر بگیرید. تمام این فاکتورها در انتخاب و خرید چادر مسافرتی تأثیرگذار خواهد بود.

.

 

در واقع مهم ترین نکته و اولین فاکتور برای خرید چادر مسافرتی بودجه شماست. هنگامی که شما بدانید چه قدر می توانید برای خریدتان هزینه کنید، وقت تجزیه و تحلیل ویژگی های چادری که می توانید با آن مبلغ بخرید، سر می رسد. در نتیجه ابتدا بودجه خود را سنجیده و به تناسب آن گزینه های مختلفی را که می توانید با آن مقدار خریداری کنید مقایسه کنید و از میان آن ها بهترین گزینه مورد نظر را بخرید. مهم ترین مواردی که باید در خرید چادر مسافرتی در نظر گرفت، اندازه چادر، نوع میله های آن، جنس چادر و بافت آن، نوع زیپ ها و نوع دوخت آن است.

.

 

 

یک چادر مناسب چه اندازه است؟

.

 

بعد از تعیین بودجه موضوع گنجایش در خرید چادر مسافرتی در اولویت دوم شما قرار می گیرد. باید به این پرسش که چند نفر در چادر خواهند خوابید پاسخ دهید. اگر شما قصد پیاده روی در طبیعت را ندارید و با وسیله شخصی به مسافرات می روید، اندازه و وزن چادرتان تا موقعی که در خودروی شما جا شود، اهمیتی ندارد. ظرفیت یک چادر را بر اساس تعدا کیسه خواب هایی که در آن جا می شود، تعیین می کنند. به عنوان مثال، در یک چادر دو نفره، فقط دو نفر جای می گیرند و فضای بسیار کمی برای باقی وسایل شما باقی خواهد ماند.

.

 

بنابراین، برای دو نفر، یک چادر ۴ نفره مناسب تر است. چرا که در آن فضای کافی هم برای شما و هم برای کوله هایتان فراهم است. برای یک خانواده ۴ نفره، یک چادر مسافرتی ۶ نفره پیشنهاد می شود. به عنوان یک نکته و قاعده کلی، همیشه چادری را خریداری کنید که ظرفیتش دو نفر از تعداد شما بیشتر باشد. گنجایش چادر همیشه عاملی برای تعیین وزن و دیگر فاکتورهای چادر بوده است. دقت کنید که اگر می خواهید به پیاده روی و کمپینگ در طبیعت بروید اندازه چادر در زمان بسته شدن و وزن آن بسیار اهمیت خواهد داشت.

.

 

اما چادرهای چند اتاقه هم در بازار وجود دارند. اگر دارای فرزند هستید، یک چادر دو اتاقه می تواند حریم خصوصی شما را بهتر حفظ کند. دو اتاق این چادرها توسط یک درب زیپ دار از هم جدا می شوند. اگر دوست دارید فضایی هم برای صندلی های مسافرتی خود اختصاص دهید و یک فضای پذیرایی مانند داشته باشید، چادر مسافرتی ۳ اتاقه به شما پیشنهاد می شود. به خاطر داشته باشید که برای حمل این چادرها باید حتماً با ماشین چادر خود را تا محل کمپ ببرید.

.

 

 

در خرید چادر مسافرتی به چه ویژگی هایی توجه کنیم؟

.

 

• یک چادر با میله های آلومینیومی

.

برخی از چادرها میله هایی از جنس فایبرگلاس دارند. این میله ها شکننده هستند و احتمال اینکه در برخی مواقع بشکنند وجود دارد. بنابراین چادری که میله های آلومینیومی دارند، چادرهای بهتری هستند. به هر حال، در صورت شکستن میله های یک چادر، می توانید میله های جدید و لوازم جانبی مورد نیاز خود را از اکثر مغازه های فروش لوازم کمپینگ تهیه کنید.

.

 

• چادر دو پوش

.

پوشش دوم چادر، در واقع چتر چادر شماست. هرچه این لایه بزرگتر باشد، بهتر است. به دنبال چادری بگردید که پوشش دومش بزرگ باشد و به راحتی کناره های چادرتان را هم پوشش دهد. این پوشش ها کاملا ضد آب هستند. دلیل وجود این لایه، محافظت از چادر در برابر آفتاب و باران های شدید است. در نتیجه استفاده از آن، به عمر لایه اصلی چادر شما می افزاید.

.

 

• چادری که درزهای آن دوبار دوخته شده باشد

.

اگر توانستید از درزها و محل دوخت پارچه های چادر، طرف دیگر آن را ببینید، آن چادر نشتی خواهد داشت. بنابراین، مطمئن شوید که در تمامی درزها، از چسب مخصوص درز استفاده شده باشد.

.

 

• چادری با کف کاملا ضد آب

.

در خرید چادر مسافرتی خود حتماً یکی از مهم ترین گزینه هایی که باید به آن توجه کنید پارچه کف چادر است. به سراغ چادرهایی بروید که مقاومت بیشتری دارند. همچنین کف چادرتان باید کاملا از مواد ضد آب تهیه شده باشد. قبل از خرید چادر، کف آن را مورد بازدید قرار دهید و در صورت دیدن هر گونه درزی آن را تعویض کنید.

.

 

• یک چادر که بر روی دیوارهایش حلقه نگه دارنده داشته باشد

.

اگر بیشتر مواقع در مناطقی کمپ می کنید که احتمال بادهای شدید و بارندگی های طولانی وجود دارد، به دنبال چادرهایی باشید که بر روی دیوارهایش، حلقه هایی نگه دارنده داشته باشد. به وسیله طناب هایی مخصوص از طریق این حلقه ها، می توان چادر را به زمین محکم کرد. هر چه تعداد این حلقه ها بیشتر باشد، قطعاً میزان تحمل آن در برابر بادهای شدید بیشتر خواهد بود. تنها یادتان باشد که با طناب ها و میخ ها آن ها را به زمین ثابت کنید.

.

 

• چادری که در هر گوشه اش، حلقه نگه دارنده داشته باشد

.

در هر گوشه از چادرتان حتماً باید حلقه هایی برای میخ کردن چادر بر روی زمین وجود داشته باشد. در هنگام خرید چادر، به میخ های آن هم دقت کنید. میخ های چوبی خیلی سریع خواهند شکست، درحالی که میخ های فلزی دوام خوبی خواهند داشت. می توانید تعدادی میخ اضافه هم برای مواقع ضروری خریداری کنید و به عنوان یدک به همراه داشته باشید. اگر چه با کمی خلاقیت در طبیعت می توانید میخ های دیگری مانند شاخه ها یا ریشه درختان، سنگ های سنگین و … را پیدا کنید.

.

 

• چادری که در و پنجره هایش توری داشته باشد

.

وجود توری های مناسب در ورودی و پنجره های چادر، از ورود حشرات و دیگر حیوانات به داخل چادر جلوگیری می کند و خواب راحت تری را برایتان به ارمغان خواهد آورد. از راحت باز و بسته شدن این توری ها مطمئن شوید. در بعضی از چادرها این توری ها با چسب بسته می شوند و در بعضی دیگر زیپ دارند. این دو نوع چندان فرق زیادی با هم ندارند تنها به خاطر داشته باشید که توری در ورودی چادر باید از دو سمت چادر بتواند باز و بسته شود.

.

 

• چادری که سقفش دریچه داشته باشد

.

باز کردن دریچه سقف چادر، به گردش هوای داخل چادرتان کمک خواهد کرد و از انباشته شدن رطوبت در آن جلوگیری می کند. همچنین در بسیاری از چادرها وجود چنین لایه ای که همانند یک جیب است امکان گذاشتن وسایلتان را در ان فراهم می آورد. می توانید حتی چراغی را برای روشنایی بر روی این فضا بگذارید.

.

 

• چادری که زیپ های محکم و مقاومی دارد

.

شما بار ها به داخل و خارج از چادر خود خواهید رفت. بنابراین، به دنبال چادری باشید که زیپ های مقاوم و محکمی داشته باشد و بعد از چند بار استفاده از بین نرود.

.

 

نکاتی برای اضافه کردن طول عمر چادر مسافرتی

.

 

هرگز مواد غذایی را درون یا اطراف چادرتان نگه داری نکنید و هرگز درون چادر غذا نخورید. بوی غذا باعث کشیده شدن بسیاری از موجودات به سمت چادرتان خواهد شد که ممکن است به چادرتان آسب وارد کنند. اگر میز مخصوص پیکنیک دارید، بهتر است بر روی آن غذا بخورید و مواد غذایی را هم درون خودروی خود نگه داری کنید. اگر هم چادر دو اتاقه دارید، می توانید یکی از اتاق ها را به غذا خوردن و دیگری را به خواب اختصاص دهید.

.

 

حتما چادرتان را بر روی زیر انداز مخصوص چادر بر پا کنید. این زیر اندازها به محافظت از چادر شما در برابر قلوه سنگ های کوچک و بزرگ و در نهایت پارگی آن ها محافظت خواهد کرد. این زیر اندازها همچنین از خیس شدن و نفوذ آب به داخل چادر جلوگیری می کند.
هنگامی که از سفر کمپینگ خود برگشتید، چادرتان را در حیاط منزلتان بر پا کنید تا هوای داخلش عوض شود. این کار به خروج رطوبت از چادر کمک می کند و مانع از کپک زدن بخش هایی از آن می شود.

.

 

چادر خود را درون کیسه زمخت و کلفتش نگه داری نکنید. از کیف چادرتان فقط در موقع سفر رفتن استفاده کنید و در مواقع دیگر آن را درون کیسه ای بگذارید که تهویه مناسب داشته باشد. توجه به موارد بالا در هنگام خرید چادر مسافرتی و رعایت نکات بالا، شما را در خرید چادر مناسب و همچنین نگه داری از آن کمک خواهد کرد.

.

 

منبع: الی گشت