دریاچه گهر دورود

سال ها پیش، در دل رشته کوه های سر به فلک کشیده ی زاگرس و در دامنه های حفاظت شده ی اشترانکوه لرستان، در اثر وقوع زلزله، دریاچه ای روی گسل زاگرس پدید اومد

دریاچه ای زیبا که به مرور زمان، پوشش های گیاهی و گونه های جانوری زیادی رو به شهرستان دورود برای زندگی دعوت کرد. دریاچه گهر، که نگین انگشتری اشترانکوه لقب گرفت و در بین اروپایی ها به دریاچه ایران معروفه و در شهره بودن این دریاچه همین کافیه.

دریاچه گهر زیبا، حتما مبهوتتون می کنه، وقتی به اطراف گهر نگاه می کنی، چیزی جز عظمت نمی بینی. از هم زیستی جانورهایی که گرد دریاچه جمع شدن گرفته، تا درختان و پوشش گیاهی که نقاشی دریای گهر رو رنگین تر کرد
دریاچه گهر دو بخش به اسم :
گهر بزرگ ( کله گهر )
گهر کوچک ( کره گهر ) داره

پهنای اون بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر، متفاوته و درازاش هم حدودا ۱۷۰۰ متره. عمق دریاچه گهر بین ۴ تا ۲۸ متر، تو قسمتای مختلف، متفاوته

خوشبختانه، از اونجایی که دریاچه گهر راه کامل ماشین رو نداره و راهش مالرو هست، هنوز وجهه ی طبیعی خودش رو حفظ کرده. جالبه که بدونید سالانه بالای هفتاد هزار گردشگر ایرانی و خارجی از دریاچه دیدن می کنن و خیلی هاشون برای چند روز کنار گهر کمپ می زنن.

اما ساحل فوق العاده زیبای دریاچه گهر که دو قسمت داره، قسمت ماسه ای که برای شنا مناسبه و قسمت صخره ای که مکان مناسبی برای شنا کردن نیست. علت افزایش حجم آب خروجی دریاچه وجود چشمه‌های زیادی در قسمت پائینی اونه. تیر و مرداد بهترین زمان سفر به این دریاچه‌است؛ و در اواخر اردیبهشت و خرداد تمامی مسیر پوشیده از شقایق‌های رنگی، لاله واژگون و گلهای معطره که مسیر رو براتون به یادموندنی می کنه.

از مهمان نوازی گهر، همین بس که با درختانی مثل بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو،گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک،ارژن، کنارکهور،انار، گز، و موی وحشی از میهمانان پذیرایی می کنه و با گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبق و لاله وحشی تاج خروسی و اختر به استقبال میهمانان میاد

حیات وحش

دریاچه گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات هم هست. منطقه حفاظت شده اشترانکوه با حیات وحش متنوع شامل حیواناتی است از قبیل بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین، تیهوو آبزیان مانند مارماهی، لاک‌پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز در این دریاچه زیست می کنن.

از چه مسیرهایی می توانیم به دریاچه گهر برسیم؟
برای رسیدن به مقصد یعنی دریاچه گهر دو راه پیش روی شما قرار دارد یکی از شهر دورود و دیگری از شهر الیگودرز.
۱. مسیر اول با مبدا از دورود و رسیدن به دریاچه بزرگتر
از این شهر به سمت روستای درب آستانه (امامزاده پیر والی) رفته و از آن جا به چشمه خیوه که ۱۷ کیلومتر فاصله دارد تا دورود؛ تا اینجای مسیر آسفالت و ماشین رو است. از چشمه خیوه تا دریاچه در حدود ۱۸ کیلومتر مسافت مالرو است که باید پیاده یا با قاطر حرکت کرد. از ویژگیهای بالا دره گهر وجود بیدستانهایی است که در ساحل شرقی دریاچه گهر بزرگ گسترده‌است.
۲. مسیر دوم با مبدا از الیگودرز و رسیدن به دریاچه کوچکتر
این مسیر کوتاه تر است و در حدود ۳ ساعت با ماشین و یک ساعت و نیم پیاده راه است. در حدود ۶۵ کیلومتر را با ماشین و ۶ کیلومتر را باید پیاده رفت.
بعد از الیگودرز باید از روستاهای جوشان، ززم، برم، خان آباد و چشمه گذشت تا به دشتی زیبا رسید، این دشت در اردیبهشت پوشیده از لاله های واژگون است. ادامه مسیر خاکی و ناهموار است بعد از طی ۲۰ کیلومتر به تپه تاپله می رسید.
نکات مهم در سفر به دریاچه گهر :
۱-بهترین فصل تابستان می باشد که البته شبهایش کمی سرد و بهتر است کیسه خواب همراه داشته باشید.
۲-تا اواسط خرداد ماهیگیری ممنوع است و پس از آن اخذ مجوز از محیط بانی سمت غرب دریاچه الزامی است.
۳-جهت اسکان سمت غرب دریاچه دارای نگهبان و برق و سکوی چادرزدن می باشد و امنیت بهتری دارد.
۴-دیدن ستاره ها را در آسمان گهر فراموش نکنید چون بسیار زیبا هستند.
۵-جهت حفظ زیبایی دریاچه حتی الامکان آشغالهای خود را بسوزانید.