یکی از بهترین مناطق گردشگری در نزدیکی خرم آباد جنگل نای انگیز است که فاصله کم آن تا این شهر باعث شده که گردشگران زیادی برای طبیعت گردی و لذت بردن از زیبایی های طبیعت خودشان را به آنجا برسانند.

.

 

 

جنگلی که هر انتظاری که از یک طبیعت زیبا دارید را برآورده می کند؛ کوهستان، آبشار، جنگل، هوایی پر از اکسیژن و البته چشم اندازهای جذاب گردشگران زیادی را به جنگل نای انگیز در استان لرستان می کشاند. می خواهیم درباره جنگل نای انگیز بیشتر حرف بزنیم، در ادامه بوم نشین را همراهی کنید.

.

 

 

استان لرستان مملوء از جاذبه های شگفت انگیز و زیباست که خیلی از آن ها همچنان بکر و دست نخورده اند. در جنوب شرقی این استان به روستایی به اسم نای انگیز می رسیم که جنگل و آبشارهای زیبایی را در خود جای داده است. بدون شک جنگل نای انگیز نمونه ای زیبا از جنگل های بلوط زاگرس است و چشم اندازهای خیره کننده ای دارد. تا همین چند سال پیش اگر به این منطقه پا می گذاشتید با طبیعتی بکر و دست نخورده روبرو بودید اما امروز دیگر با معروف شدن این منطقه و بازدید زیاد گردشگران طبیعت منطقه کمی از روزهای طبیعی اش فاصله گرفته است.

.

 

 

در سمت شرقی شهرستان خرم آباد طبیعتی زیبا به اسم جنگل نای انگیز وجود دارد که اسمش به دلیل آبشارهای زیبا بر سر زبان ها افتاده است. نقطه ی منحصربفرد جنگل نای انگیز وجود آبشاری زیبا در آن است که درست در میان رشته کوه های هشتاد پهلو قرار گرفته برای خلق این آبشار زیبا آبی زلال از سفره های زیر زمینی خارج و بعد از طی جریان ۲۰ متری به صخره ای با شیب تند برخورد و آبشارهای پله ای زیبایی را شکل می دهد.

.

 

 

سرچشمه آبشار نای انگیز چشمه ای در ارتفاعات کوه های اطراف است که برای پیدا کردن این چشمه اصلی باید حتما کوهنوری کنید. آب این چشمه از کوهستان و از میان صخره ها جریان می یابد و ده ها آبشار پله ای را پدید می آورد که زیبایی این منطقه را صد چندان کرده اند. ریزش پله پله ای آب در میان چشم اندازهای جنگلی، زیبایی خارق العاده ای را به این منطقه داده که با دیدن آن حتما ذوق زده می شوید. در پای این آبشارها حوضچه هایی هست که جایی عالی برای شنا را فراهم کرده اند و در ماه های گرم سال گردشگران زیادی را به این منطقه می کشانند. در میان آبشارهایی که در این منطقه شکل گرفته اند بدون شک آبشار سفید آب یکی از زیبا ترین هاست. این جریان ها در آخر وارد رودخانه سزار می شوند.

.

 

 

پیرامون آبشار را درختانی سرسبز احاطه کرده که سایه سار خنکی را برای نشستن و لذت بردن از طبیعت به وجود آورده اند. با تماشای چشم اندازهای این منطقه به یاد مناظر چشم نواز استان مازندران می افتید برای همین هم هست که گاهی به این روستا رامسر استان لرستان گفته می شود.

.

 

 

کشورمان ایرانی پوشش گیاهی متنوعی دارد و در این میان جنگل های زاگرس وسعت زیادی از جنگل های ایران را شکل می دهند. جنگل های زاگرس در استان های زیادی پراکنده شده اند و پوشش گیاهی بیشتر آن ها درختان بلوط است. جنگل های نای انگیز در غرب ایران یکی از محبوب ترین جنگل های این ناحیه هستند به طوری که در میان رشته کوه های زاگرس مناظری بهشتی را به وجود آورده اند. جنگل های زاگرس به دلیل داشتن قدیمی ترین درختان بلوط به موزه ای از این درختان تبدیل شده اند که تماشای آن ها هیجان انگیز است. هر جا بلوط باشد سروکله سنجاب های زیبا هم پیدا می شود و تماشای سنجاب ها یکی از جذابیت های این منطقه است. بلوط مهمترین گونه گیاهی جنگل های لرستان است که نقش زیادی در حفظ آب و خاک دارند درختان بلوط پوشش گیاهی جنگل نای انگیز را شکل داده اند.

.

 

 

این جنگل در همه ماه های سال جذابیت های خاص خود را دارد اما زیبایی های طبیعت و همینطور آب و هوای آن در فصل بهار چیز دیگریست. در فصل بهار به دلیل بارش زیاد باران، آبشار حجم زیادی دارد اما در تابستان، گرمای هوا و همینطور بارش های کم باعث می شود که آب آبشار حجم کمتری باشد.

.

 

 

چگونه به جنگل نای انگیز برویم؟

.

 

برای بازدید از آبشار نای انگیز باید جاده خرم آباد به سمت سپید دشت را به اندازه ۴۵ کیلومتر بروید در این مسیر در سمت چپ جاده ی اصلی مسیری فرعی را می بینید که به روستای نای انگیز منتهی می شود. جاده ی کشیده شده تا روستا آسفالت است و به راحتی می توانید خودتان را به نزدیکی آبشار برسانید. بعد از رسیدن به روستا باید بقیه ی مسیر را پیاده طی کنید، در طول مسیر،  چشمه آب آشامیدنی هم هست که می توانید با نوشیدن آب خستگی را از تن در کنید. بس از دو ساعت پیاده روی آبشارها را می بینید.
در بازدید از این جنگل حواستان به طبیعت بکر اطراف باشد و حتما فرهنگ گردشگری را رعایت را کنید تا چیزی از زیبایی های جنگل از بین نرود. این جنگل اهمیت زیادی برای این منطقه دارد و در بازدید از آن باید مراقب طبیعت بکر اطراف بود.
.
منبع: الی گشت