سال نو و اعیاد و مناسبت ها در تمام نقاط جهان همراه با شادی و برنامه های ویژه این مناسبت ها می باشد. یکی از مهم ترین این جشن ها در تمام دنیا تغییر فصل و آغاز سال نو می باشد. در کشور ما “عید نوروز” از شاد ترین و بهترین مناسبت های فرهنگی کشور می باشد که ریشه در دل تاریخ این سرزمین دارد.

.

 

 

در دیگر نقاط جهان نیز با آغاز سال نو و همزمانی جشن “کریسمس” و آغاز سال جدید حال و هوای مردم دگرگون شده و همه به تفریح و شادی می پردازند.
در کشور ما نیز هستند شهر هایی که جشن سال نو میلادی چهره این مناطق را تغییر داده و مردمان این شهر به ویژه “ارامنه” ساکن در آن ها به جشن و شادی می پردازند.
یکی از این شهر ها که در کشور ما واقع شده است، شهر پر جاذبه و زیبای “اصفهان” می باشد. در این مقاله شما را با یکی از محله های “ارامنه” در شهر “اصفهان” که همزمان با جشن “کریسمس” و آغاز سال نو رنگ و بوی عید به خود می گیرد و این واقعه یکی از جاذبه های دیدنی اصفهان است آشنا می کنیم.
.
در زمان “شاه عباس صفوی” و به دلیل جنگ هایی که در مناطق مرزی “ایران” با لشگر “عثمانی” وجود داشت، “شاه عباس” دستور داد که ارامنه “جلفا” که در منطقه جنگی قرار داشتند به داخل “ایران” کوچ کرده و پس از مدتی آن ها به “اصفهان” آمده و در این شهر ساکن شدند.
پس از سال ها در این شهر محله ای را به نام “جلفا” که هم نام دیار و شهر و زادگاه خود بود نامگذاری کرده و در این منطقه ساکن شدند. محله “جلفا” در “اصفهان” بین خیابان “حکیم نظامی” و چهار راه “نظر” واقع شده است.
.
.
یکی از مناطق تجاری و با قدمت این شهر که هم اکنون نیز از پر تردد ترین و پر گردشگر ترین نقاط این شهر به حساب می آید. اغلب ساکنان این منطقه را “ارامنه” این شهر تشکیل می دهند.
در منطقه “جلفا” در شهر “اصفهان” می توان بهترین لحظات را سپری کرد. منطقه ای زیبا برای قدم زدن و خرید از بین بهترین برند ها و فروشگاه ها لوکس و حراجی های سالانه و فصلی که محلی برای خرید بومیان این منطقه می باشد.
از معروف ترین مناطق این محله که در نزدیکی کلیساهای این منطقه واقع شده است، می توان به پیاده رو و خیابان های سنگ فرش شده این منطقه که در مقابل کلیسای “وانک” که از کلیساهای مهم و بزرگ این شهر می باشد اشاره کرد.
.
.
پیاده رو های سنگ فرش شده و میدانی کوچک با فواره ای زیبا در مقابل درب اصلی کلیسای “وانک” این شهر صحنه جذابی را به وجود آورده است.
اگر اهل کافه گردی و لذت بردن از لحظاتی به یاد ماندنی در شهر “اصفهان” می باشید قطعا محله “جلفا” بهترین انتخاب می باشد.
همه ساله با نزدیک شدن “کریسمس” در دل سرمای زمستان، می توان گرمایی عجیب را در ان محله حس کرد. تمام مغازه ها با تزئینات ویژه ای به استقبال “کریسمس” و سال نو می روند.
.
.
به برکت روز میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) و جشن سال نو، این محله و خیابان های اطراف آن رنگ و بوی شادی به خود می گیرد. اوج جشن در این محله را می توان در داخل و اطراف کلیساها”وانک” و “بیت لحم” به تماشا نشست.
کلیساهایی که به دلیل بزرگداشت مناسبت میلاد مسیح(ع) و آغاز سال نو، بهترین مراسم ها را تدارک می بینند. با پخش موزیک های مذهبی و آئینی و به صدا در آوردن “ناقوس” این کلیساها و تجمع مردم در این محله فضایی بسیار شاد و شور انگیز را به ارمغان می آورند.
.
.
یکی از مهم ترین کارهایی که در تمام نقاط جهان و در محله “جلفا” در شهر “اصفهان” در این ایام انجام می دهند، تزئین خیابان ها، خانه ها و معابر با درخت زیبا و معروف “کاج” که ویژه و نماد “کریسمس” می باشد است.
درخت “کاج” که با تزئیناتی از جمله ستاره ای در نوک آن و پارچه های رنگی به دور آن تزئین می شود. این نماد از سال ها پیش در بین مسیحیان در ایام سال نو رواج داشته است.
چراغ های رنگی، عصا و فرشته ای کوچک که به این درخت آویزان می شود زیبایی و جلوه خاصی را به این درخت می دهد. اغلب مغازه ها در این منطقه ویترین هایی متناسب با این ایام آماده کرده که می توان با تاریک شدن هوا، جشنی از نور را در این محله تماشا کرد.
همان طور که هر مناسبتی با نمادی شناخته می شود، سال نو میلادی و جشن “کریسمس” نیز با درخت “کاج” و “بابا نوئل” شناخته شده است.
.
.
.
“بابا نوئل” یا همان “پدر زمستان” که از قرن ها پیش نمادی برای این ایام به حساب می آمده، و درباره آن حکایت ها و نقل های بسیاری را گفته اند، با لباسی قرمز رنگ و ریشی بلند جایی در کنار درخت “کاج” “کریسمس” دارد. “بابانوئل” همیشه با کادویی همراه است، و بچه ها همه ساله منتظر آمدن این مرد مهربان در سال نو و آوردن هدیه ای برای آن ها می باشند.
برخی بر این باور هستند که “بابانوئل” که در بیشتر فروشگاه ها در محله “جلفا” می توانید آن را ببینید نماد مردی مهربان در قرن ها پیش بوده که برای فقرا همه ساله هدیه ای تهیه می کرده و در سال نو به آن ها می داده.
.
.
رستوران های شیک و دمنوش خانه هایی که همانند آن را در کمتر نقطه ای از کشور می توانید بیابید. محله ای با فضایی که بر گرفته از کوچه پس کوچه های اروپایی و با سنگ فرشی زیبا و درختان کاج و سرو بلند که پذیرای گردشگران و مهمانان و بومیان این شهر می باشد.
بی شک تجربه سفر به این محله از جمله خاطرات فراموش نشدنی شما خواهد بود. مردمی که با وجود اقلیت آن ها در کشور “ایران” با فرهنگی دیرینه و با رسوماتی زیبا سال ها در کنار برادران مسلمان خود در یک منطقه زندگی کرده و احترام ویژه ای را برای دیگران قائل هستند.
گاهی با قدم زدن در کوچه های محله “جلفا” و شنیدن صحبت محلی های این منطقه که با زبان شیرین “ارمنی” با یکدیگر صحبت می کنند، احساس می شود در یکی از خیابان های “ایروان” در کشور “ارمنستان” هستیم. با سفر در ایام “کریسمس” به “اصفهان” بی شک بهترین مراسم های سال نو را در کشور می توان تجربه کرد.