شهرستان مبارکه نگین سبز استان اصفهان یکی از شهرستانهای بسیار مهم فرهنگی، صنعتی و کشاورزی ایران در استان اصفهان است. این شهرستان در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی اصفهان، ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهرضا و حدود ۴۵ کیلومتری شرق بروجن واقع شده است.

.

 

 

در این شهرستان بالغ بر چهارصد واحد صنعتی وجود دارد که از جمله مهمترین آنها می‌توان مجتمع فولاد مبارکه شرکت سیمان سپاهان دیزیچه، شرکت پلی اکریل، شرکت قند نقش جهان، شرکت چینی زرین ایران، و… را نام برد.
بی شک، مهمترین جاذبۀ طبیعی این شهرستان، حاشیۀ زیبا و فرحبخش زاینده رود است؛ این ساحل با مزارع آباد و درختان فراوان و مناظر اعجاب انگیز آن، هر بیننده ای را مسحور ساخته و رنج و خستگی زندگی شهرنشینی را از دل وی می زداید.

.

 

 

شهرستان مبارکه از نظر جاذبه های طبیعی با برخورداری از ۱۶ جاذبه طبیعی شناسایی شده، رتبه اول را در استان اصفهان به خود اختصاص داده است؛ جاذبه های طبیعی این شهرستان عبارتند از: چشمه تنگ دوزان، چشمه حوض ماهی، سد نکوآباد، مقبره پیر حاجات، قلعه بزی، غارهای تاریخی قله بزی، بیشه زارهای پارک ساحلی سرارود، چشمه های حوض ماهی -چشمه سنجدی – چشمه لیلا و قنات حسن آباد بیدگان- قنات امین آباد- چشمه تنک بیدکان- چشمه کرکوند- آسیاب آبی دولت آباد- درخت ۵۰۰ ساله در شهر دیزیچه.

.

 

 

بیش از ۸۰۰ اثر تاریخ در شهرستان مبارکه شناسایی شده است که تعداد ۳۵ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ در بررسی های بعمل آمده در مورد بافت قدیمی شهر مبارکه، پس از شناخت محلات موجود قدیمی و تعیین حدود آن، مشخص شده که در مدرنترین بافت شهرسازی که امروز در جهان مطرح است سالها قبل در این شهر پایه گذاری شده است.

نام این شهر از آیه مبارک ۳۰ سوره قصص اقتباس شده که عمه شاه عباس یعنی مریم بیگم این شهر را پایه نهاده و آباد کرده است و قبل از آن نام امین آباد داشته چرا که امین السلطان وزیر صفوی نیز در آبادانی این دیار و احداث قنات ها و حصار کشی و ساخت ۴ دروازه باشکوه و استقرار اولین قبیله در این شهرهمت گمارده بود.
شهرستان مبارکه با ۵ شهر طالخونچه ،کرکوند ،دیزیچه ،زیبا شهر ،مبارکه و شهر مجلسی در حاشیه زاینده رود گسترده شده وبا پارک های ساحلی نظیر سرارود و شهدای زینلی همیشه محلی امن برای آرامش مسافران وبهره بردن از جاذبه های طبیعی بوده است.

.

 

 

جاهای دیدنی مبارکه

.

 

پارک ساحلی سرارود

.

این پارک ساحلی یکی از جاذبه های دیدنی شهرستان مبارکه محسوب می شود این پارک زیبا در محله سرارود مبارکه و در حاشیه زاینده رود قرار دارد؛ در کنار این روستا یک پل قدیمی وجود دارد که بر روی یک رودخانه فصلی زده شده و یکی از آسیاب های قدیمی این روستا، اکنون تبدیل به یک سفره خانه سنتی شده که در کناره های رود خانه زاینده روده و آب و هوای مطلوبی دارد.
گشت و گذار در پارک ساحلی سرارود به همراه آسیاب قدیمی دولت آباد که با چرخش آب حرکت می کند ، وجود بیشه های زیبا، استخر قایقرانی، و ویلاهای شهرداری از جمله ویژگی های این پارک بسیار زیباست.
این پارک به وسعت۲۰ هزار متر مربع در سال ۱۳۷۰ توسط شهرداری مبارکه احداث شد.

.

 

 

غارهای حسن‌آباد قلعه بزی

.

این دو غار در کوه حسن‌آباد قلعه بزی در شهرستان مبارکه و در جنوب غربی شهر اصفهان قرار دارد؛ رودخانه زاینده رود از مجاورت این کوه عبور می‌کند که همین امر سبب سرسبزی و خرمی روستاهای اطراف آن شده است. مسیرهای صعود به قله این کوه بسیار سخت بوده و پیمایش آن نیاز به تخصص و تجهیزات لازم دارد.
غارهای این کوه مربوط به عهد پارینه سنگی میانی است و قطر دهانه آن حدود ۱۶ تا ۱۸ متر است و جزو غارهای طبیعی محسوب می‌شود که انسان از آن به عنوان محل سکونت خود استفاده کرده است.
در حفاری‌های غار، ابزارهای پارینه سنگی و نوع غذاهای مصرف شده، پیدا شده که همین امر مؤید این مطلب مبنی بر سکونت انسان در این غارها است.
بر فراز کوه قلعه بزی یک بنای تاریخی شبیه به قلعه، دیده می‌شود که به گفته برخی کارشناسان این قلعه مربوط به عهد سلجوقیان است و عده‌ای دیگر معتقدند این قلعه از آثار دوره ساسانیان است که در دوره سلجوقیان مرمت شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

.

 

 

روستای حوض ماهی

.

روستای حوض‌ماهی، (Hoz Mahi) در نزدیکی شهرستان مبارکه و در ۸۰ کیلومتری جنوب استان اصفهان واقع شده است. این روستا دارای ۵۷۳ نفر جمعیت است ؛نام این روستا از حوضی گرفته شده است که در جنوب روستا و در نزدیکی کوهی به نام سکو پهن، قرار دارد. ابعاد این حوض تقریبا ۱۰ در ۱۰ متر و عمق آن نزدیک یک متر است، که معمولاً آب تا نیمی از عمق آن را فرا گرفته است. آب این حوض از چشمه‌ای در کنار آن فراهم می‌شود که تا کنون با وجود خشک‌سالی‌های متعدد جریان آب آن متوقف نشده است. این روستا از قدمتی بیش از ۷۰۰ سال برخوردار است.
بر اساس عقاید و باورهای مردم ماهی‌های حوض واقع در این روستا، نباید مورد آزار قرار بگیرند و یا شکار شوند؛ همچنین در کنار حوض این روستا، زیارتگاه کوچکی وجود دارد که اهالی برای برآورده شدن حاجت‌های خود به آن توسل می‌جویند. اهالی روستا معتقد هستند که این زیارتگاه خوابگاه عُزَیر (Ozayr) نبی است. اهالی روستا معتقدند که چشمهٔ آب کنار حوض در اثر برخورد عصای عُزَیر نبی جوشیده است. این تپهٔ خونی در نزدیکی حوض، تپه‌ای با خاک قرمز رنگ که به گفتهٔ اهالی، محل کشته شدن حضرت یحیی یکی از پیامبران خداست.

.

 

 

قلعۀ نهچیر

.

این قلعه که در قسمت جنوب شرقی شهر قرار گرفته دارای عمارتها و دالانها و حیات های زیبا و با معماری سنتی است که در زمان شاه صفی الدین شکارگاه بوده و ستون های سنگی آن برای ساختمان حمامی آماده شده و هنوز پابرجاست.
حیات میانی و حیات خلوت این بنا و اتاق های تو در تو، پستوها، دالانها، هشتی های ورودی و تمام خصوصیات این بنا از بهترین نمونه های خانه سازی مناطق مرکزی ایران است و همچنین دو بادگیر برای اتاقهای نشیمن تعبیه شده است که در خانه سازی این منطقه کمتر سابقه دارد و در سال ۱۳۷۶ در فهرست ثبت آثار ملی ایران قرار گرفته است.

.

 

 

برج کبوترآباد و قلعۀ آسیاباد

.

برج های کبوتر ۱۰ قلو و ۱۸ قلو در محله لنج زیبا شهر مربوط به اواخر دوره قاجاریه از لحاظ سبک معماری در نوع خود کم نظیر است و در سال ۱۳۸۶ در فهرست ثبت آثار ملی  ایران قرار گرفته است.
واقع در غرب مبارکه و حاشیۀ زاینده رود است که در سال ۱۳۸۶ در فهرست ثبت آثار ملی  ایران قرار گرفته است.
.

حمام نو

.

این حمام در مرکز شهر مبارکه قرار دارد و به عنوان رستوران و نمایشگاه سنتی در حال استفاده است. قدمت آن نیز مربوط به دوران صفویه و در سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

.

 

 

قلعه تاریخی لاو

.

این قلعه تاریخی در روستای لاو در بخش مرکزی شهر مبارکه واقع گردیده و مساحت آن حدود ۳۶۰۰ متر مربع و قدمت آن مربوط به دوره قاجار است. قسمتهایی ازآن دارای سکنه و بخش عمده آن بصورت متروکه میباشد. متاسفانه این قلعه تاریخی بدست عوامل طبیعی در حال تخریب است و نیاز به مرمت اضطراری دارد، لازم بذکر است حدود ده سال پیش مقداری اشیاء عتیقه توسط اهالی در این مکان کشف و مورد سرقت قرار گرفت. بدلیل بافت تاریخی روستای لاو، در صورت مرمت این قلعه و تبدیل آن به یک میهمان خانه سنتی این مکان میتواند پذیرای گردشگران زیادی باشد.

.

 

 

منبع: جاذبه ها