اشترینان یکی از شهرهای استان لرستان در ایران است. این شهر در شهرستان بروجرد و در ۱۰ کیلومتری شمال شهر بروجرد قرار دارد.

.

 

 

این شهر در دشت سیلاخور قراردارد و آب و هوای سرد کوهستانی دارد. اشترینان به احتمال زیاد اشتربان بوده‌است و یکی از کاروانسراهای بر سر راه بروجرد و اصفهان به همدان و بغداد بوده‌است. کوه و قلعه یزدگرد در شرق آن است و کوه گرین در غرب آن. اغلب کار مردم این شهر کشاورزی و باغبانی است.
اشترینان یکی از کهن‌ترین شهرهای منطقه است که جدای از کشت انواع حبوبات و غلات در پرورش انگور نیز شهرت دارد. بطوریکه انگورهای منقا، فخری، عسگری، یاقوتی، کشمشی، حشرات و رقم‌های دیگری در باغات انگور این شهر زیبا کشت می‌شوند.
از طبیعت دیدنی اشترینان می‌توان به سراب کرتول واقع در روستای توده زن، ییلاقهای متنوع چون ونایی، خشتیانک و تاک درخت اشاره نمود .
.

تاریخچه

.

این شهر دارای قدمتی دیرینه است و براساس سنگ نوشته‌های یافت شده قدمت آن به زمان حمله اعراب به ایران می‌رسد. نام اشترینان به احتمال زیاد براین اساس انتخاب شده است که در زمان یزدگرد چون این منطقه خوش آب و هوا بوده است برای نگهداری چارپان سپاه یزگرد استفاده می‌شده و همین اساس به آن اشتربان می‌گفته‌اند که بعدها در اثر گذشت زمان به اشترینان تبدیل شده است. بر اساس نقلی دیگر، چون در قدیم سوغات این شهر نان‌های بزرگی بوده است، و بزرگترین حیوان حلال گوشت نیز شتر بوده است، از این رو نام اشترینان (نان‌هایی به اندازه شتر) برای این شهر انتخاب شده است.

.

 

 

صنعت

.

از صنایع مهم این شهر به کارخانه خودروسازی زاگرس خودرو که سابقاً اتومبیل سواری پروتون را در ایران تولید می‌کرد می‌توان اشاره نمود .همچنین کارخانه نوشابه سازی، بافت الیاف کنف (گونی)، کارخانه اکسیژن، پرورش قارچ، خیارشورگیری و مرغداری‌های فروانی در این شهر فعالیت دارند.

.

 

 

مکان های دیدنی اشترینان

.

سراب کرتول

.

این سراب در نزدیکی روستای توده‌زن از توابع بخش اشترینان قرار گرفته و از نظر تامین آب کشاورزی زمین‎های کشاورزی منطقه ارزش زیادی دارد.سراب کرتول در دامنه رشته کوه گرین قرار گرفته است و دسترسی به آن از طریق جاده بروجرد – اشترینان و جاده فرعی روستای توده‎زن امکان‎پذیر است.
در میان این همه مواهب الهی تفرجگاه بکر سراب “کرتول” همچون نگینی سبز و آبی با عطر روح‌بخش گل‎ها و سبزه‌زارها، پذیرای مسافران است؛ تفرجگاه سراب کرتول در دامنه کوه‎های “گرین” و در میان قلل زیبای “هیجده یال” و قله‌های نهاوند مانند “یال کبود” و “چل نابالغان” و “دره سیب” بر خود می‌بالد.
همه ساله به‎واسطه ریزش فراوان برف در ارتفاعات این منطقه و آب شدن تدریجی برف در این منطقه آن هم در فصل بهار و تابستان، رودخانه‌ای خروشان و زیبا در دامنه این کوه‎ها پدیدار می‌شود، طراوت سبزه‌های این منطقه از برکت این رودخانه است.
.
برای رفتن به این مکان پس از طی ۱۰ کیلومتر از مسیر جاده بروجرد به اشترینان به سمت چپ پیچیده و بعد از طی هفت کیلومتر در یک جاده آسفالته فرعی به روستای “توده‎زن” خواهید رسید و با گذر از میان روستا و پس از تماشای مناطق و باغ‌های زیبا در اطراف یک جاده شنی به جنگل درخت‌های گردو و زردآلو می‌رسید که با محل خروج آب از درون کوه باید یک ساعت پیاده‎روی کرد، البته لزومی ندارد که این مسیر را رفت، چون رود تشکیل شده از سراب کرتول به جنگل می‌آید.
.

تپه قلعه یزدگرد

.

تپه قلعه یزدگرد در شهرستان بروجرد، بخش اشترینان، روستای بید کلمه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مجموعه قلعه یزدگرد با این‌ که از نظر معماری و ارزش‌های تاریخی و طبیعت بکر منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است، اما آنچنان که شایسته است معرفی نشده به طوری که تعداد زیادی از کرمانشاهیان از وجود آن یا آگاه نیستند یا اطلاعات کمی ‌در مورد آن دارند.

.

 

 

امامزاده پیرنوح

.

امامزاده پیرنوح در روستای ملمیجان به فاصله ۲ کیلومتر از شهر اشترینان واقع شده که مورد احترام اهالی روستا و روستاهای اطراف و شهر اشترینان است.
به خصوص در دو روز شهادت یکی ۲۱ ماه مبارک رمضان شهادت علی بن ابیطالب، و دیگر در روز ۲۸ صفر درگذشت پیامبر اسلام و شهادت حسن بن علی مردم منطقه به صورت گروهی و دسته جمعی به زیارت این امام زاده می‌روند.
.
منبع: جاذبه ها