یکی از زیباترین استان های ایران عزیزمان لرستان است که به دلیل جاذبه های متنوعی که دارد می تواند برای هر گردشگری با هر سلیقه ای مناسب باشد.

.

 

 

در این شهر می توانید از آبشارهای بسیار دیدنی و هیجان انگیز تا مکان های تاریخی را دیدن کنید و از سفرتان به این منطقه نهایت لذت را ببرید. در این مطلب از مجله ی گردشگری بوم نشین می خواهیم درباره یکی از جاذبه های طبیعی به نام تنگه هلت پلدختر در لرستان خدمتتان اطلاعاتی را بدهیم، این منطقه به دلیل شرایط جوی و طبیعت وحشی که دارد برای طبیعت گردان، صخره نوردان و گردشگرانی که علاقمند به تفریحات هیجان انگیز هستند بسیار مناسب است؛ در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با تنگه هلت پلدختر در لرستان آشنا شوید.

.

 

 

تنگه هلت پلدختر در لرستان از جاذبه های طبیعی خرم آباد است که در شهرستان پلدختر قرار دارد. این جاذبه دارای شرایط آب و هوایی خنک و دلچسب است و یک مقصد عالی برای کسانی که می خواهند سفری هیجان انگیز و متفاوت را تجربه کنند. در دل این طبیعت وحشی نیازی نیست که حتما وسایل کامل برای طبیعت گردی داشته باشید بلکه با حداقل امکانات هم می توانید سفری منحصر به را داشته باشید. البته لازم به ذکر است که لازمه ی این سفر داشتن آمادگی جسمانی بالا می باشد چرا که مسیر کمی طولانی و آب تنگه سرد است. از همین رو رفتن به تنگه هلت در پلدختر برای سالمندان، افرادی که مشکلات استخوانی دارند، کودکان و معلولان به هیچ وجه توصیه نمی شود.
تنگه هلت پلدختر در لرستان یک اثر طبیعی به شمار می رود و در طول زمان پدید آمده است. جالب است بدانید جاذبه ی زیبایی که هم اکنون مشاهده می کنید نتیجه گذر میلیون سال آب رودخانه از قله یک کوه در بین سنگ های کوه است که تنواسته میان کوه را بشکافند و مسیری را برای خودش فراهم آورد. به عقیده ی کارشناسان در سال های گذشته ورودی تنگه به شکل سد یا دریاچه ی بوده و پس از آمدن سیلاب، آب مسیر خود را باز کرده و بعد از آن بخش ورودی تنگه نمایان شده است.
.

.

علت نام گذاری هلت بر روی این تنگه

.

نام هلت در واقع مربوط به یکی از طوایف لر می باشد که در منطقه ی هلد لرستان سکونت دارند، از همین رو محلی های این منطقه تنگه هلت را با نام هلد می شناسند.

.

 

 

تفاوت تنگ و تنگه از لحاظ علمی چیست؟

.

در زبان عامیانه واژه تنگه به جای تنگ به کار می رود اما خوب است بدانیم که تنگه شعبه ای از دریا، بین دو خشکی است که دو دریا را به هم مرتبط می سازد اما تنگ به دره کوه گفته می شود.
همانطور که گفتیم تنگه ارتباط دهنده ی دو دریا با یکدیگر هستند، تنگه هلت پلدختر در لرستان میان کوه های استواری که سال ها پیش پوشیده از بلوط های سبز بوده است پدید آمده و رودخانه خروشان زال با آبی خنک بین دو دیواره صخره ای در این تنگه شگفت انگیز در حال حرکت است. طول این تنگه حدود ۴ کیلومتر است و اگر بخواهید خیلی معمولی حرکت کنید تقریبا ۱٫۵ ساعت طول می کشد تا به انتهای آن برسید همین زمین برای برگشت به نقطه ی اولیه هم نیاز که حدود رفت و برگشت شما با احتساب زمان هایی که می خواهید در طول مسیر استراحت کنید ۴ ساعت می شود.
.

بهترین فصل برای سفر به تنگه هلت

.

بهترین زمان برای سفر به تنگه هلت پلدختر در لرستان اواخر مرداد تا اوایل پاییز است. به طور کلی برای بازدید از این طور مناطق تفریحی که پای آب در میان است فصل تابستان بهترین گزینه است اما در این منطقه به دلیل گرمای طاقت فرسایی که در بخش جنوبی کشور برقرار است مانع از لذت بردن شما در سفر می شود بنابراین سعی کنید سفرتان اواخر تابستان و اوایل پاییز باشد. به عنوان در بین اواسط آبان تا اواخر اسفند به این منطقه سفر نکنید چرا ریزش های جوی در این مدت زمان افزایش می یابد.

.

 

 

نیازمندی های سفر به تنگه هلت پلدختر در لرستان

.

همانطور که در بالا هم گفتیم برای سفر به این منطقه نیازی به وسایل خیلی حرفه ای نمی باشد و تنها کافی است که وسایلی نظیر پاور بانک، کاور ضد آب برای دوربین، حوله، لباس اضافه، کلاه، عینک آفتابی، داروهای ضروری، تفلین همراه، غذاهای آماده و میان وعده ای را همراه خودتان داشته باشید. اگر می توانید یک جفت دمپایی همراه خودتان بیاورید که کفش هایتان هنگام عبور از آب خراب نشود.

.

 

 

دسترسی تنگه هلت پلدختر در لرستان

.

آدرس: استان لرستان، شهرستان پلدختر، آزاد راه خرم آباد، اندیمشک، ما بین تونل خرگوشان ۱ و ۲
به منظور دسترسی به تنگه هلت پلدختر در لرستان باید به جاده ی خرم آباد-اندیمشک بروید و سپس تا انتهای تونل خرگوشان ۱ حرکت کنید. بعد از بیرون آمدن از تونل و قبل از وارد شدن به تونل خرگوشان ۲، بریدگی خاکی وجود دارد. آنجا پارک کنید، سپس سراشیبی خاکی را صد قدم به سمت پایین بروید تا به ورودی تنگه برسید.
.
منبع: الی گشت