تنگه لی لی ، منطقه ای دیدنی در پایتخت طبیعت ایران ، دورود

توشه سفرتان را ببندید چون می خواهیم یک سفر بسیار هیجان انگیز به تنگه لی لی دورود داشته باشیم. تنگه ای زیبا و دیدنی که مکانی بسیار مناسب برای آب تنی و آب بازی است. همراه ما شوید تا به شما بگوییم تنگه لی لی کجاست و چه زیبایی های بی نظیری در اطرافش وجود دارد، از درختان سبز و آب خنک رود ماربره که در مسیر تنگه لی لی دورود جاریست تا حوضچه های کوچک و بزرگ تنگه که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. با بوم نشین همراه شوید.

چرا تنگه لی لی دورود؟

• این تنگه بسیار زیبا و منحصر به فرد است و آب فراوانی دارد.
• پر آب بودن تنگه آن را به مکانی مناسب برای آب تنی، آب بازی و حتی شیرجه زدن تبدیل کرده است.
• طبیعت و صخره های صاف و صیقلی آن شما را به یاد دره ستارگان قشم خواهد انداخت.
آشنایی با تنگه لی لی دورود فیروزه ای در دل زاگرس
شهر دورود یکی از زیباترین شهرهای ایران و استان لرستان است که ما آن را بیشتر به خاطر دریاچه زیبای گهر می شناسیم؛ اما این بار می خواهیم سری به یکی دیگر از جاذبه های این شهر بزنیم که در ۲۰ کیلومتری دورود، بین دو روستای سیره سفلی (لاسوره) و روستای چَمِنار قرار دارد؛ تنگ لی لی (LiLi)!
این تنگ زیبا حاصل فرسایش آبی رود ماربره در استان لرستان است که از میان رشته کوه های زاگرس عبور کرده و سنگ های سخت را شکافته تا چنین فضای بکر و زیبایی را به وجود آورد که بی شباهت به دره ستارگان قشم نیست. گفته می شود که رود جاری در این تنگه به خاطر مارهایی که دارد به این نام مشهور شده پس اگر به تنگه رفتید احتمال دارد یکی از مارهای آبی رود را ببینید.
همان اول که وارد تنگه می شوید خواهید دید که چگونه آبی فیروزه ای و گاهی سبز و کبود از میان سنگ های سخت عبور کرده و سنگ ها را به شکل بی نظیری صیقل داده است. به میانه های تنگه که برسید حوضچه های کوچک و بزرگی را خواهید دید که مارهای کوچک آبی رقص کنان در آن ها می خزند و جلوه خاصی به فضای تنگ می بخشند. اگر می خواهید خیس نشوید پای‌تان را در تنگه نگذارید چون عمق آب در برخی جاها حتی به ۲ متر هم می رسد و راهی برای در امان ماندن از آب نیست پس بیرون از تنگه و در قسمت خروجی آن بنشینید و منظره زیبای آن را تماشا کنید.
اگر می خواهید نهایت لذت را از تنگه ببرید و وارد آن شوید اما شناگر نیستید، قایقی به آب انداخته و قدم به دنیای شگفت انگیزش آن بگذارید، اگر هم از آن دسته طبیعت گردان حرفه ای هستید و شنا کردن را ترجیح می دهید بدون معطلی یک شیرجه جانانه در آب بزنید و رو به جلو حرکت کنید چون این تنگ شکل صخره ای دارد و برای بازدید کامل از آن باید کمی با اصول اولیه صخره نوردی و مهارت شنا آشنایی داشته باشید.
در ادامه با بوم نشین همراه شوید تا قدم به دنیای شگفت انگیز این تنگ حیرت انگیز بگذاریم.

دیدنی ها و تفریحات تنگه لی لی

آب تنی و شیرجه در تنگه لی لی
این تنگه حیرت انگیز آب فراوانی دارد که فضای مناسبی را برای آب تنی و شیرجه زدن از ارتفاع زیاد ایجاد می کند. وقتی وارد فضای تنگه می شوید ابتدای ورودی آن کمی بازتر است اما هر چه به سمت جلو بروید فضای تنگه بسته تر شده و صخره های صاف و صیقلی نمایان می شوند. در میانه راه حوضچه های کوچک و بزرگی شکل گرفته که بسیار دیدنی و جالب هستند؛ معروف ترین آن ها حوضچه لی لی نام دارد.
میانه های تنگه بهترین جا برای آب تنی و خوشگذرانی ست چون بیشترین عمق را دارد و شما می توانید راحت شیرجه بزنید و آب تنی کنید؛ اما حتما قبل از شنا یا شیرجه زدن محیط را کاملا بررسی کنید، چون طبیعت دائم دستخوش تغییر می شود و کمی پیش‌بینی ناپذیر است.
نکته: آب تنگه بسیار سرد است و به خاطر دیواره های صخره ای که اطراف آن را پوشانده نور خورشید خیلی به آن نمی رسد؛ بنابراین ممکن است با آب تنی، آب بازی و … حسابی سردتان شود.

قایق سواری در تنگه لی لی
قایق ها همیشه جایی به آب انداخته می شوند که عمق آب، زیاد و فضا پهن و گسترده باشد، چیزی شبیه دریا! حال تصور کنید در یک فضای تنگ، صخره ای و با آب خروشان قایق سواری کنید و در میانه های راه حوضچه های آب، سنگ های بزرگ و درخت های لای سنگ ها را ببینید! به نظرتان لذت بخش نیست؟ اگر به تنگه لی لی رفتید این امکان برای شما وجود دارد که قایق بادی با خود ببرید و به آب بیندازید و حسابی کیف کنید.