تئاتر یک شاخه از شاخه‌های هنرهای نمایشی است که به اجرای داستان‌ها در برابر دیده مخاطبان یا تماشاچیان می‌پردازد.

 

آشنایی با تاریخ تئاتر در ایران و جهان

 

به طور کلی می‌توان گفت که تئاتر در اصل یک هنر دراماتیک است که حدود پنج قرن قبل از میلاد مسیح، در آتن و روم به وجود آمد و سپس در آثار قرون وسطی، رنسانس و سپس در عصر جدید قاره اروپا هم ادامه پیدا کرد. منظور از تئاتر، یک تیم یا مجموعه هنری یا یک نظام سازمان یافته هنری است که قبل از هر چیزی به متن یا نمایش‌نامه و سپس به یک کارگردان احتیاج دارد و دربردارنده بازیگری، صحنه‌آرایی، مجسمه‌آرایی، موسیقی، سخنوری، نورپردازی، نقاشی و معماری می‌باشد. کسانی که در ریشه و اصل این نوع نمایش، تحقیق و بررسی کرده‌اند، می‌گویند این رشته هنری، از آیین‌ها سرچشمه گرفته است.

 

تئاتر در ایران

آمار دقیق از این که اولین نمایش زنده در چه زمانی در ایران اجرا شد وجود ندارد. اما رواج یافتن کلی این نوع نمایش، پیوند عمیقی با واقعه کربلا و زندگی پیامبران و امامان دارد که تعزیه نام‌گذاری شده است.

البته در زمان‌های قدیم، به جز تعزیه، نمایش‌های دیگری نیز در ایران رواج داشته‌اند که روحوضی و تقلیدکاری نمونه‌ای از آن‌ها بوده‌اند. اما تئاتری که در عصر حاضر در ایران در حال فعالیت است، کاملا متفاوت با گذشته است.

امروزه استقبال از تعزیه کم‌تر شده است و تقلیدکاری و روحوضی نیز کاملا محو شده. در عصر حاضر، برای دیدن نمایش زنده در ایران باید به سالن‌های نمایش رفت و هزینه بلیط تئاتر را نیز پرداخت کرد. دیگر مانند گذشته نیست که مردم سر کوچه یا خیابانی جمع شوند و به تماشای نمایش‌های مختلف بپردازند.

در عصر حاضر تئاتر در کنار سینما طرفداران مخصوص به خودش را دارد. تئاتر کمدی و تئاتر کودک از پرطرفدارترین نمایش‌های زنده هستند که مخاطبان زیادی را به سالن‌های نمایش می‌کشانند.

 

منبع: ایسنا