شهر بروجرد با داشتن آب و هوای منحصر به فرد و طبیعتی سحر انگیز گردشگران را به خود فرا می خواند تا این روزها منطقه “گلدشت” با همه زیبایی هایش چشم انتظار مسافران باشد.

.

 

 

مسافران و گردشگرانی که با عبور از بروجرد به سمت دیگر شهرهای کشور به ویژه جنوب، بی‌شک توقفی حتی کوتاه در مناظر بکر و تفرجگاههای این شهرستان خواهند داشت و با رفتن به دامان طبیعت دل انگیز این منطقه، خاطرات خوشی را ره آورد سفر خود خواهند کرد.
اغلب محورها و جاده‌های خروجی و حاشیه شهرستان بروجرد به روستاهای خوش آب و هوایی ختم می‌شود که زیبایی‌های آن در تمامی فصول سال چشم هر بیننده را به خود خیره می‌کند.
.

سراب کرتول و رقص زیبای نشاط و طراوت

.

در میان این همه مواهب الهی تفرجگاه بکر سراب “کرتول” همچون نگینی سبز و آبی با عطر روحبش گلها و سبزه زارها پذیرای گردشگران و دوستداران طبیعت است. تفرجگاه سراب کرتول در دامنه کوههای گرین و در میان قلل زیبای هیجده یال و قله‌های نهاوند مانند یال کبود و چل نابالغان و دره سیب با پذیرایی از گردشگران بر خود می‌بالد.
همه ساله به واسطه ریزش فراوان برف در ارتفاعات این منطقه و آب شدن تدریجی برف در این منطقه آنذهم در فصل بهار و تابستان، رودخانه‌ای خروشان و زیبا در دامنه این کوهها پدیدار می‌شود که طراوت و رقص سبزه‌ها این منطقه از برکت خروش و جوشش این رودخانه است.
.
فرجگاه سراب کرتول در ایام سال و روزهای تعطیل هفته و به ویژه روز ‪۱۳ نوروز آغوش سبز و زیبای خود را به روی خانواده‌های بروجردی و میهمانانشان باز و آرامش را برای گذران یک روز خوب در دامان طبیعت به آنها هدیه می کند.

تفرجگاه سراب کرتول یکی از مناطق زیبا و بکر بخش اشترینان است که برای تبدیل آن به یک منطقه زیبای گردشگری توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد.
این منطقه پر آب و درخت یکی از زیبا ترین مناطق گردشگری با طبیعتی بکر، درختان کهن سال و آب زلال فراوان است که و در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر بروجرد در جوار روستای توده زن قرار دارد.
.

ونایی، دیار چشمه ها و رودخانه های پرآب

.

 

ونّایی نام روستایی بزرگ و آباد در شهرستان بروجرد در غرب ایران است. این روستا از توابع بخش اشترینان این شهرستان بوده و در ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر بروجرد در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است.

ونایی به عنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین مناطق روستایی بروجرد، از  ۱۰ ‬کوه و قله مرتفع و شگفت انگیز از جمله “هجده یال”، “سه کوزان”، “والاش”، “برنجه” و “هیگره” برخوردار است.

ونایی در تنگه‌ای بین دو کوه بلند برآفتاب و کوه گرین قرار گرفته است و آب و هوایی کوهستانی دارد. زمستانهای آن سرد و پربرف و تابستانهای آن خنک و معتدل است.

جنوب ونایی را دشت کوچکی تشکیل می دهد که به دلیل وجود آب فراوان، کشاورزی در آن رونق دارد. وجود چشمه‌سارهای جوشان همچون سراب سفید، دو روزنه، طوطیا و سراب پنبه که از دامن کوههای این منطقه می جوشد و منبع اصلی آب شرب شهر بروجرد است، علاوه بر رونق کشاورزی، طراوت ویژه‌ای را با صدای دلنشین جویبارها در کنار عطر سبزه‌های بهاری و خنکی نسیم دشتها در مقابل چشم گردشگران به تصویر می‌کشد.