شاید تا امروز با این گونه از اقامتگاه ها برخورد نکرده باشید اما جالب است بدانید که این نوع اقامتگاه های کپسولی محبوبیت بسیار زیادی در ژاپن داشته و این استقبال به اندازه ای زیاد بوده است که در سایر کشورها نیز در حال گسترش می باشد.

.

 

 

ژاپنی ها همیشه به سخت کوشی و تلاش بسیار شهرت داشته اند و شاید این ویژگی آن ها موجب شده تا ایده ساخت این نوع اقامتگاه ها را ارائه نمایند. این هتل ها و اقامتگاه ها دارای اتاق های کوچک و ارزان قیمت کپسولی شکلی می باشد که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. اغلب کسانی که از این هتل ها استفاده می کنند مردانی هستند که نیاز به امکانات خیلی لوکس نداشته و معمولا اقامتی یک شبه و ارزان قیمت را می خواهند تجربه کنند. این افراد ممکن است کسانی باشند که به قطار آخر شب نرسیده و یا ترجیح می دهند شب را در این هتل های کپسولی بگذرانند.

.

 

 

اولین کسی که این نوع از اقامتگاه های کپسولی را طراحی کرد معماری به نام “کیشوکوروکاوا” بود که در سال ۱۹۷۲ برج کپسولی ناکاگین که از آپارتمان ها و دفاتر کاری کوچک ساخته شده بود را معرفی کرد. هدف او از ارائه چنین ایده ای استفاده بهینه از حداقل فضای ممکن برای ارائه حداکثر امکانات است. اولین هتلی که به شکل کپسولی طراحی شد به نام “هتل کپسولی اوساکا” در سال ۱۹۷۹ در شهر اوسکای ژاپن بود. این نوع از هتل ها امروزه به دلیل استقبال فراوانی که از آن ها می شود در سایر شهرهای بزرگ این کشور مانند توکیو، کیوتو و ناگویا نیز وجود داشته و اغلب در شهرهای بزرگ برای اسکان دادن به کارمندان قرار گرفته است و تمامی امکانات را در طول شب برای آن ها فراهم می کند.

.

 

 

زمانی که وارد این اقامتگاه ها می شوید قفسه هایی با کلید به شما تحویل داده می شود که می توانید وسایل شخصی خود را داخل آن ها قرار دهید. همچنین شما می بایست در هنگام ورود کفش های خود را درآورده و در قفسه مخصوص قرار دهید و به علت جلوگیری از آلودگی در فضای هتل، از دمپایی های مخصوصی که در نظر گرفته شده است استفاده نمایید. ابعاد این کابین ها به اندازه ۲ متر در یک متر و بیست و پنج سانتی متر بوده و برای اقامت یک نفر در نظر گرفته شده است. امکانات مضاعف ارائه شده در هر یک از این کپسول ها بر اساس نوع آن هتل متنوع می باشد. برخی از این کپسول ها شامل تلویزیون، شارژر، اینترنت یس سیم، آیینه، ساعت زنگ دار، رادیو و کنترل نور، دما و حتی شیب تشک می باشد تا مهمانان بتوانند خوابی راحت را در این کپسول ها تجربه نمایند. امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی و حمام در این هتل ها به صورت مشترک بوده و برخی از آن ها دارای سونا، جکوزی و رستوران نیز می باشند که مهمانان می توانند از این ها استفاده می کنند.

.

 

 

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد این نوع هتل ها فقط در کشور ژاپن وجود نداشته و در کشورهایی مثل سنگاپور، چین، تایوان و کشورهای اروپایی مثل اسپانیا و آلمان نیز وجود دارند، در صورتی که قصد عزیمت به این کشورها را دارید می توانید از این هتل های کپسولی نیز استفاده نمایید. این نوع هتل های کپسولی مخصوصا در کشورهای مختلف تنوع زیادی دارند. از اقامتگاه های کپسولی در ارتفاعات کوه های اسکرید در پرو گرفته تا اتاق های کپسولی در نزدیکی موزه های جنگ های آلمان که به هتل های لوله ای معروفند که ممکن است یک یا دو تخته نیز باشند. حتی پارس نیز که به گران قیمت بودن هتل ها شهرت دارد، اخیرا به سمت این هتل های کپسولی گرایش پیدا کرده تا بتواند جای خالی اقامتگاه های مقرون به صرفه را نیز پر نماید. اما تفاوت این هتل های کپسولی با اقامتگاه های کپسولی در ژاپن این است که از مزیت ها و امکانات داخلی آن فراتر رفته و دارای منظره ای ایده آل با چشم اندازی به رودخانه سن می باشند.

.

 

 

بهترین هتل های کپسولی در جهان

.

 

هتل های کپسولی روز به روز با استقبال بیشتری مواجه می شوند و مسافرانی که می خواهند اقامتی ارزان و در عین حال امن و راحت را تجربه کنند از این نوع هتل ها استفاده می کنند. در ادامه برخی از بهترین هتل های کپسولی را به شما معرفی می کنیم که به انتخاب مسافران و تجربه آن ها از این هتل ها رده بندی شده اند.

.

 

۱-هاستل هونز | Honze Hostel

.

 

مکان: پاتایا، تایلند
یکی از بهترین هتل های کپسولی جهان در منطقه توریستی و مشهور پاتایا تایلند قرار گرفته است. تنها کافیست چند قدم از مرکز خرید ساحلی پاتایا فاصله بگیرید تا به یکی از بهترین هتل های کپسولی دنیا برسید. این هتل سبکی مدرن و در عین حال سنتی و قدیمی دارد و اقامتی لذتبخش را برای مسافران رقم می زند. میهمانان می توانند از بین  کپسول های تک نفره و دونفره انتخاب کنند، همچنین اقامتگاهی اشتراکی نیز در بخشی از این هتل قرار دارد.
.

۲-هتل کپسولی دریم لوج | Dream Lodge

.

 

مکان: سنگاپور
یکی دیگر از بهترین هتل های کپسولی در سنگاپور قرار دارد. سنگاپور کشوری گران قیمت است و مطمئنا وجود یک هتل کپسولی می تواند در هزینه های سفر به میزان قابل توجهی صرفه جویی کند. در این هتل ردیف های کپسول های خواب قرار گرفته اند و امکان اشتراک کپسول با فرد دیگر وجود ندارد. بنابراین این هتل بیشتر مطلوب افرادی است که تنها سفر می کنند و به دنبال جای خوابی ارزان و امن هستند.
.

۳-هتل کپسولی آستیل دوتونبوری | Capsule Hotel Astil Dotonbori

.

 

مکان: اوساکا، ژاپن
ژاپن یکی از اولین کشورهایی بوده که این نوع هتل را ابداع کرده و به همین دلیل جای تعجب نیست که برخی از بهترین هتل های کپسولی دنیا در این کشور وجود داشته باشد. هتل کپسولی آستیل دوتونبوری در شهر اوساکا قرار دارد و تمام کپسول هایش ویژه افراد غیرسیگاری است (چیزی که برای هتل های ژاپن کمی غیرمعمول است!) و مجهز به تلویزیون صفحه تخت، امکان شارژ موبایل و وسایل الکترونیکی، پورت یو اس بی و اینترنت وای فای رایگان است! بنابراین همه آن چه که یک مسافر ماجراجو انتظارش را دارد در این هتل پیدا می شود. علاوه بر این، پذیرش ۲۴ ساعته و کمدهای قفل دار هم امنیت و آسایش مسافران را تامین می کنند.
.
منبع: الی گشت